عماد پورشهریاری۴ آبان ۱۳۹۹

۷ گام موثر برای نگارش یک طرح بازاریابی محتوا

نگارش طرح برای بازاریابی محتوا یا همان Content Marketing مانند پیدا کردن یک نقشه گنج است. نقشه گنجی که این بار خودتان باید آن را بنویسید. ۷ گامی که در ادامه خواهید خواند، یک یادآوری گذار برای نگارش این طرح است، برای هر کدام این موارد تا جایی که می‌توانید مشورت بگیرید و زمان بگذارید. آنچه بعد از طرح در پیش خواهید داشت، همه بخشی از این برنامه خواهد بود.

۱٫ هدف خود را مشخص کنید

هدف شما از ایجاد برنامه بازاریابی محتوایی چیست؟ چرا به دنبال ایجاد محتوا و ایجاد یک برنامه بازاریابی محتوا هستید؟ پیش از آغاز نگارش طرح از این اهداف آگاه باشید، مشخص بودن این اهداف می‌تواند در سهولت و کارایی یک بازاریابی محتوا نقش بسزایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  اهداف SMART در بازاریابی دیجیتال + مثال کاربردی

۲٫ مخاطب خود را تعیین کنید

برای ایجاد یک طرح موفق نیاز است حتماً جامعه هدف خود را مشخص کنید. تعیین جامعه هدف در کسب‌وکارهای نوپا و بازاریابی‌هایی که سابقه‌ای در این حوزه نداشته‌اند بسیار مهم است. با شناخت مخاطب خود می‌توانید محتوایی ارزشمندتر و مرتبط‌تر با مخاطب خود تولید کنید و بیشتر دیده شوید.

اگر یک بازاریاب باتجربه هستید و از استراتژی‌های مختلفی پیش از این استفاده کرده‌اید، ممکن است بخواهید جامعه هدف خود را تغییر دهید. آیا می‌خواهید گروه جدیدی را در نظر بگیرید یا به دنبال گسترش بازار فعلی خود هستید؟ آیا جامعه هدف پیشین همچنان بازار شما را تشکیل می‌دهند؟ ارزیابی مجددِ معیارهای مشتری و تحقیق بازار به صورت سالیانه، امری ضروری برای توسعه مخاطب است.

۳٫ محتوای خود را مورد بازبینی قرار دهید

بسیاری افراد بازاریابی محتوا را از وبلاگ نویسی و نوشته‌های بلاگی آغاز می‌کنند اما اگر می‌خواهید محتوای جدیدی را آزمایش کنید توجه داشته باشید که دقیقاً چه محتوایی نیاز دارید. برای مثال اگر در یک‌ سال گذشته به طور هفتگی وبلاگ خود را به‌روزرسانی کرده‌اید، ایجاد یک کتاب دیجیتال که تمام مطالب بلاگ شما را در یک ساختار متفاوت ارائه کند، می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

در صورت تولید محتوا تاکنون، بازاریابی محتوایی یک سال اخیر خود را بررسی کنید و مشخص کنید برای سال آینده چه اهدافی را می‌خواهید دنبال کنید، آیا استراتژی شما تا کنون کارآمد بوده؟ تا چه اندازه به اهداف خود دست پیدا کرده‌اید؟ برای رسیدن به اهداف جدید و ادامه راه قبل به چه مواردی نیاز دارید؟

7 گام موثر برای نگارش یک طرح بازاریابی محتوا

۴٫ سیستم مدیریت محتوا ایجاد کنید

سیستمی برای مدیریت محتوای خود ایجاد کنید. تولید محتوا، انتشار محتوا و تحلیل محتوا از مهمترین قسمت‌های این سیستم خواهند بود. استفاده از نرم‌افزاری مدیریت محتوا می‌توانند در انجام این کار بسیار سودمند باشند. بسیاری از این نرم‌افزارها می‌توانند در ازای مبلغی سالیانه، در برنامه‌ریزی، تولید، انتشار و اندازه‌گیری نتایج به شما کمک کنند.

۵٫ درباره محتوا بارش فکری داشته باشید

اکنون زمان قرار دادن ایده‌های نوین در برنامه است. برای این کار می‌توانید از نمونه‌های دیگر مجموعه‌های متناظر استفاده کنید، این استفاده به این معنا است که عملکرد و نتایج رقبا را بررسی کنید. هرگز از ایده‌های دیگران استفاده نکنید اما آنها را تحت نظر داشته باشید. بعد از مطرح شدن ایده‌ها می‌توانید آنها را به صورت آزمایشی مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که ایده‌ها تا چه اندازه با اهداف پیش رو و نتایج سال‌های گذشته شما هم‌راستا هستند.

نرم‌افزارهای متعددی نیز در این بارش فکری می‌توانند شما را همراهی کنند.

بیشتر بخوانید:  همه ما بازاریاب دیجیتال هستیم

۶٫ نوع محتوای مدنظر خود را تعیین کنید

انتخاب‌های متعددی برای تولید یک محتوا خوب وجود دارند. در اینجا به برخی از محبوب‌ترین اشکال محتوا اشاره می‌کنیم:

وبلاگ

اگر تاکنون متوجه نشده‌اید، باید بگوییم که در حال حاضر شما در حال مطالعه یک مطلب وبلاگی هستید. مطالب وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها را زنده نگاه می‌دارند به همین خاطر باید به طور مداوم منتشر شوند تا مخاطبان جدیدی به همراه داشته باشند. پست‌ها ایجاد کننده محتوایی ارزشمند برای مخاطب شما هستند، این مطالب را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی و دیگر وب‌سایت‌های منتشر کرد. پیشنهاد می‌کنیم مطالب وبلاگی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه باشد، با این حال می‌توانید بررسی کنید که مخاطبان شما مطالب طولانی‌تر را می‌پسندند یا به دنبال مطالب کوتاه‌تر هستند.

کتاب دیجیتال

کتاب‌های دیجیتال ابزارهای نوینی برای جذب مخاطب هستند، مشتریان می‌توانند بعد از تکمیل فرم مشخصات کتاب موردنظر را به صورت رایگان دانلود کنند. کتاب‌های دیجیتال طولانی‌تر، پرمحتواتر و از نظر دوره انتشار، در بازه‌های کمتری نسبت به پست‌های بلاکی منتشر می‌شوند. در نظر داشته باشید که مخاطب مطالب وبلاگ شما ممکن است پس از مطالعه مطلب به جزئیات بیشتری نیاز داشته باشد و این کتاب‌ها می‌توانند این نیاز را پاسخ دهند.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ها می‌توانند داده‌های عددی شما را به شکل جذاب‌تری دسته‌بندی و صورت بصری عرضه کنند. به طور ویژه اینوگرافی ها برای ارائه داده‌های متعدد در قالب یک تصویر ابزاری کارآمد هستند.

ویدئو

ویدئوها یکی از پرکاربردترین محتواها هستند، ویدئوها به علت تکثیر در شبکه‌ها اجتماعی و وب‌سایت‌ها با مخاطب انبوه روبه‌رو می‌شوند. برای تولید محتواهای ویدئویی باید زمان و هزینه بیشتری صرف کنید اما با توجه به محبوبیت این قالب محتوایی نباید از آن صرف‌نظر کرد. تأثیرگذاری انتشار محتوای ویدئویی ۴۰ برابر دیگر محتواها است. تحقیقات نشان می‌دهد ویدئو جذاب‌ترین و کارآمدترین قالب محتوا برای بازاریابی محتوا است.

پادکست

ایجاد پادکست‌ها به شما امکان می‌دهد با مخاطب ارتباط آسان‌تری داشته باشید. بسیاری از افراد به علت کمبود وقت فرصت سر زدن به مقالات یا ویدئوهای شما را ندارند اما می‌توانند در سفرهای درون‌شهری یا در صف‌های انتظار، پادکست شما را گوش کنند. استفاده از پادکست‌ها در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است، به گونه‌ای که تخمین زده می‌شود در سال ۲۰۱۶، ۵۶ میلیون نفر به صورت ماهیانه مخاطب پادکست‌ها ها بوده‌اند.

محتواهای بیرونی

پس از انتشار برنامه‌ریزی شده محتوا در وب‌سایت خود، وقت آن است که برخی از محتواهای خود را در سایر وب‌سایت‌ها منتشر کنید. می‌توانید این محتوا را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنید یا قالب محتوایی منتشر شده را تغییر دهید.

7 گام موثر برای نگارش یک طرح بازاریابی محتوا

۷٫ محتوای خود را منتشر و مدیریت کنید

برنامه بازاریابی محتوای شما چیزی بیش از تولید محتوا است. این برنامه باید شامل برنامه زیری محتوایی هم باشد. برای انتشار محتوای خود حتماً برنامه زمانی داشته باشید. این برنامه باید شامل محتوای وب‌سایت و همین‌طور شبکه‌های اجتماعی باشد.

با استفاده از یک تقویم می‌توانید محتواهای خود را با روز خاصی در تقویم هماهنگ کنید تا برای مخاطبان زنده‌تر و پویاتر به نظر برسید.


این مطلب به سفارش اوج نیلی نگارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *