عماد پورشهریاری۴ آبان ۱۳۹۹

مدیریت موفق شبکه‌های اجتماعی و ۷ مهارت ویژه

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی شاید زمانی به عنوان یک شغل مستقل محسوب نمی‌شد اما امروزه با حضور برندهای مختلف تجاری در رسانه‌های مجازی و اهمیت این حوزه، مدیریت آن دیگر یک کار تفریحی و یا نیمه‌وقت نیست. با این حال همچنان شرکت‌های تجاری مختلفی تلاش می‌کنند با صرف هزینه کمتر افرادی کم مهارت یا بی‌تجربه برای این کار در نظر بگیرند.

هیچ دستورالعمل مخفیانه‌ای برای مدیریت موفق شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد، اما اگر می‌خواهید توانایی هر فرد یا حتی مجموعه‌ای را با این شغل هم‌تراز کنید، این موارد می‌تواند تاثیرگذار باشند:

مدیریت شبکه های اجتماعی

  1. نویسندگی و ویرایش

فرقی نمی‌کند که صفحه اینستاگرام خود را به‌روزرسانی می‌کنید یا توئیتی در اکانت رسمی خود به اشتراک می‌گذارید، کلمات نقطه اشتراک همه شبکه‌های اجتماعی است. توانایی نوشتن می‌تواند باعث افزایش مشارکت، بالا رفتن شانس حضور در موتورهای جست‌وجو و مخاطب فعال خواهد شد.

آماده‌سازی یک بستر مناسب برای شبکه‌های اجتماعی تنها محدود به گرافیک نمی‌شود و تعیین یک استراتژی و لحن مشخص در نوشتن مطالب هم می‌تواند یک نام تجاری را در ذهن ماندگار کند. حتی گاهی تغییر هوشمندانه رسم‌الخط یا استفاده از علائم نگارشی می‌تواند شما را از سایر مجموعه متمایز کند.

هر اندازه توانایی‌های نگارشی می‌تواند مدیر شبکه‌های اجتماعی را با ارزش‌تر کند، نبود این مهارت‌ها هم ممکن است به قیمت از دست رفتن اعتبار یک مجموعه تمام شود.

  1. سئو

درک ارتباط میان شبکه‌های اجتماعی و بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (سئو) می‌تواند میان یک مدیر شبکه‌های اجتماعی خوب و بهتر تمایز ایجاد کند. این در حالی است که گوگل اعلام کرده نشانه‌های اجتماعی تأثیر چندانی بر رتبه سئو ندارد اما داستان به همین بیانیه ختم نمی‌شود.

بسیاری از وب‌سایت‌های مختلف محتوای شبکه اجتماعی شما را کپی و از نام برند شما در محتوای خود استفاده می‌کنند، علاوه بر این حضور مخاطبان در صفحات مختلف و مشارکت آنها با متر و معیارهای گوگل همخوانی زیادی دارد.

شناخت کلمات کلیدی کاربردی و استفاده از ابزارهای سئو مناسب می‌تواند محتوای شبکه‌های اجتماعی را در بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو موثرتر کند.

بیشتر بخوانید:  اهداف SMART در بازاریابی دیجیتال + مثال کاربردی
  1. خدمات مشتری

هیچ‌کس تمایل ندارد دقایق متعددی را پشت خطوط تلفنِ برندهای تجاری تلف کند. مشتریان بیشتر ترجیح می‌دهند انتقادات، پیشنهاد‌ها و یا حتی قدردانی‌های خود را سریع و از طریق شبکه‌های اجتماعی منتقل کنند. تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ۶۷ درصد از مشتریان، سؤالات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی مجموعه موردنظر مطرح می‌کنند. به همین دلیل، مدیر موفق شبکه‌های اجتماعی باید به مهارت‌های ارتباط با مشتری آشنایی حداقلی داشته باشد.

  1. طراحی و ویرایش عکس

به لطف تلفن‌های همراه هوشمند که این روزها در جیب همه مردم یافت می‌شود، عکاسی به یک هنر همگانی تبدیل شده است. به همین دلیل است که مدیر شبکه‌های اجتماعی باید عکس‌های موردنظر خود را به بهترین شکل ویرایش کند. برای این کار نیاز نیست به تمام ابزارهای گرافیکی تسلط داشته باشید اما شناخت یکی دو ترفند ویرایش تصویر و یا حتی توانایی جست‌وجوی بهترین عکس‌ها می‌تواند در بهتر دیده شدن تصاویر تأثیر زیادی داشته باشد.

  1. تحلیل و گزارش دهی

تجارت نتیجه محور است، به همین دلیل توانایی تحلیل اثربخشی شبکه‌های اجتماعی برای مدیران این حوزه الزامی است. اگر نتایج و میزان دستیابی به اهداف در این فضا مشخص و قابل‌ارائه نباشد، ادامه فعالیت در آن، حرکت در یک بیراهه تاریک خواهد بود. به یاد داشته باشید که تعیین یک استراتژی قابل‌اندازه‌گیری یکی از الزامات حضور در این فضا است.

مدیر موفق شبکه‌های اجتماعی در تعیین این استراتژی و سپس اندازه‌گیری و تحلیل دقیق آن باید مهارت بالایی داشته باشد.

  1. تولید ویدئو

بیش از هرگونه قالب محتوایی دیگر، ویدئو تأثیر گسترده‌تر و با ثبات‌تری دارد. پیش‌بینی می‌شود در ۴ سال آینده، ۸۰ درصد ترافیک مصرفی اینترنت جهان صرف ویدئو شود.

توانایی تولید ویدئو نه به معنای ساخت فیلم‌های سینمایی و نه حتی ویدئوهای تبلیغاتی است، بلکه شناخت کلیات در ارائه لایوهای اینستاگرام و یا فیس‌بوک می‌تواند یک مزیت مهم باشد.

بیشتر بخوانید:  ۷ گام موثر برای نگارش یک طرح بازاریابی محتوا
  1. تحقیق و برنامه‌ریزی

توانایی تحقیق و جست‌وجو به دوران تحصیل و دانشگاه محدود نمی‌شود. یک مدیر شبکه اجتماعی در صورت عدم شناخت مخاطب و علائق او، نمی‌تواند محتوایی مطلوب تولید کند.

مدیران ارزشمند شبکه‌های اجتماعی علاوه بر تسلط بر کار خود، درباره صنعت فعال در آن نیز اطلاعات زیادی دارند. بخش دیگر این مهارت، استفاده از این داده‌ها در برنامه‌ریزی‌ها است. این برنامه‌ها قاعدتاً بخشی از نقشه راه کل مجموعه و بخشی ویژه شبکه‌های اجتماعی خواهند بود.

علاوه بر این، با توجه به‌سرعت روزافزون و دگرگونی کسب‌وکارها در دنیای امروز، شبکه‌های اجتماعی خود ابزاری دقیق برای رصد برنامه‌های هر مجموعه تجاری خواهند بود. در این راه افرادی موفق‌تر هستند که نسبت به صنعت خود آگاهی بیشتر داشته باشند.


این مطلب به سفارش اوج نیلی نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *