13 اسفند 1402

اهداف اسمارت (SMART) در بازاریابی دیجیتال + مثال کاربردی

مطالب مرتبط

6 افزونه کلیدی کروم برای بازاریابان دیجیتال + یک هشدار امنیتی

کسب‌وکارها به ابزار وابسته هستند، شغل‌هایی مثل خلبانی، هواشناسی، مهندسی معدن و البته بازاریابی دیجیتال به‌شدت به ابزار نیاز دارند. یکی از ابزارهای مهم برای ما بازاریابان دیجیتال افزونه‌های مرورگر کروم است. در این یادداشت با 6 افزونه مهم و کاربردی برای بازاریابان دیجیتال آشنا خواهیم شد.

مدیریت شهر‌ها و شبکه‌های اجتماعی

در دوران دیجیتال، مردم خواستار سرعت در پاسخ‌گویی و مشارکت حداکثری در شهر خود هستند. شبکه‌های اجتماعی این فرصت را فراهم می‌کنند تا با یک توییت یا یک پُست اینستاگرامی به‌طور مستقیم با مدیر یا یک سازمان شهری ارتباط بگیرید، مشکل خود را مطرح کنید و در همان‌جا منتظر نتیجه باشید. زمانی ارتباط عالی‌ترین مقام اجرایی یک شهر با شهروندان تنها ازطریق رسانه‌های جمعی مانند رادیو و تلویزیون امکان‌پذیر بود.

تولید محتوای بهینه با دستور پخت پیتزا

درباره پادشاهی و ملکه بودن محتوا احتمالاً زیاد شنیده باشید. برای ماندگار شدن دنیای بازاریابی محتوایی و دیجیتال راهی هم جز تولید محتوا نیست. اما چطور می‌توانیم در مسابقه ماراتن تولید محتوا کم نیاوریم و پا به پای سایرین چیزی برای عرضه داشته باشیم؟ آن‌هم محتوای خوب و نه‌چندان گران‌قیمت. اگر تولیدمحتوا شبیه پیتزا درست کردن باشد به راحتی می‌توانیم محتوایی ارزشمند تولید کنیم.

محتوای کاربر محور؛ پادشاه واقعی محتواها + چند توصیه کاربردی

«محتوا پادشاه یا ملکه است» احتمالاً این جمله را زیاد شنیده باشید. اینکه با محتوا همه کار می‌توان کرد و چه شرکت‌هایی با توجه به همین جناب پادشاه به چه سودهایی که نرسیده‌اند. اما قرار نیست همیشه شما خودتان تولیدکننده محتوا باشید. ویژگی و خاصیت شبکه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال، تعاملی بودن آن‌ها است. گاهی باید تولید محتوا را به کاربران و مخاطبان خودتان بسپارید و از مزایای حیرت‌انگیز این پادشاه لذت ببرید. به این شکل از محتوا User-generated content (UGC)یا محتوای کاربر محور گفته می‌شود.

شناخت پرسونای مخاطب و روایت در بازاریابی محتوا + مثال کاربردی

در هر کسب‌وکاری که هستید، فروشنده‌اید، خدماتی عرضه یا محصولی را تولید می‌کنید اگر مخاطب خود (پرسونای مشتری) را نشناسید راهتان پر از سنگلاخ و فراز و نشیب خواهد بود.
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

زندگی بدون هدف، تلاشی است در یک اتاق تاریک. اگر در کار یا زندگی خود «خیلی دقیق» نمی‌دانید به دنبال چه هستید و هر چه تلاش می‌کنید به خواسته‌هایتان نمی‌رسید باید بدانید که یک جای کار حسابی می‌لنگد. یک‌بار بنشینید و اهداف خود را مرور کنید، چقدر اهداف شما هوشمندانه تعیین شده‌اند؟

دیجیتال مارکتینگ هم مانند هر کار یا پروژه دیگری نیازمند اهدافی به‌شدت هوشمندانه است تا مانند یک چراغ پُر نور شما را به رضایتمندی برساند. اما این اهداف هوشمند چه مواردی را شامل می‌شوند و اصلاً چطور می‌توان آن‌ها را تعیین کرد؟ برای این کار اجازه بدهید با یک مثال غیر دیجیتالی جلو برویم. این مثال‌ها را دقیق بخوانید و اهداف خود را درست شبیه به آن تعیین کنید.

فرض کنید نیازمند یک مدرک زبان خارجی معتبر مانند آیلتس هستید. هدف شما «آیلتس گرفتن» است اما این هدف چندان هوشمند نیست. بیایید برای این کار از تکنیک SMART یا همان هوشمند استفاده کنیم. هر حرف در SMART نماینده یک ویژگی است:

S=Specific (دقیق، واضح و مشخص)

مشخص کنید که دقیقاً چرا و چطور قرار است به چه چیزی برسید. در فرض ما، ممکن است برای رفتن به یک دانشگاه خارج از کشور یا به دست آوردن یک موقعیت شغلی به مدرک آیلتس نیاز داشته باشید. کلاس رفتن یا آموزش خودخوان هم می‌تواند شیوه مدنظر شما باشد. در این حالت هدف شما چیزی شبیه به این خواهد بود: دریافت نمره قبولی در آزمون آیلتس با شرکت در کلاس‌های عمومی برای استخدام در یک شرکت معتبر.

M=Measurable (قابل‌اندازه‌گیری)

هر هدفی که عدد نداشته باشد و قابل‌اندازه‌گیری نباشد، انگار اصلاً وجود نداشته. برای رسیدن به هدف مشخص خودتان، قرار است هفته‌ای چندبار در کلاس حضور داشته باشید؟ چند ساعت در روز برای درس خواندن زمان خواهید گذاشت؟ هدف خودتان را قابل‌اندازه‌گیری کنید، اندازه‌ای که استاندارد باشد و راه دست پیدا کردن به آن ساده باشد. در مثال ما نمره آیلتس معیار اندازه‌گیری است. پس هدف ما چنین چیزی خواهد شد: دریافت نمره 7 در آزمون آیلتس از طریق شرکت در کلاس‌های عمومی به‌صورت هفته‌ای 3 جلسه برای استخدام در یک شرکت معتبر.

A=Attainable (دست‌یافتنی)

هدف هوشمند هدفی دست‌یافتنی است. در تعیین اهداف به سراغ رؤیاها و فانتزی‌ها نروید. بررسی کنید که آیا دیگران هم به این هدف شما رسیده‌اند یا نه. چقدر خود را در حد و اندازه این هدف می‌بینید. در مثال ما دریافت بالاترین نمره در این آزمون کار هرکسی نیست. البته که نشد ندارد اما اگر تاکنون با زبان انگلیسی سروکاری نداشته‌اید بهتر است به دنبال نمره‌های منطقی‌تر باشید.

R=Relevant (مرتبط بودن)

این ویژگی هدف هوشمند به شما یادآوری می‌کند هر آنچه در هدفتان قرار می‌دهید باید با یکدیگر مرتبط باشد. مثلاً بالا بردن نمره آزمون آیلتس از طریق مصرف ویتامین‌های موردنیاز بدن کاملاً بی‌ربط است! یا حتی خواندن کتاب‌های ترجمه‌شده هم کمکی به تقویت زبان انگلیسی شما نخواهد کرد.

T=Time Bound (داشتن زمان‌بندی)

اگر قرار باشد برای رسیدن به هدف خودتان زمانی مشخص نکنید خیلی زود خسته و فرسوده می‌شوید. در مثال آزمون آیلتس دقیقاً مشخص کنید در چه بازه زمانی به این هدف خواهید رسید. این بازه زمانی هم باید منطقی باشد. مثلاً شما در یک هفته زبان انگلیسی را فرا نخواهید گرفت یا یک زمان 5 ساله هم ممکن است خیلی زیاد باشد! فراموش نکنید که وضعیت و توان شما تا اندازه زیادی این زمان را مشخص خواهد کرد.

بعد از اینکه دقیقاً اهداف آیلتس گرفتن خود را تدوین کردید، فکر کنید چقدر اهداف کسب‌وکار دیجیتال شما هوشمند است؟ معیارهایی مثل فروش، افزایش مخاطب، وفاداری مشتری، توسعه بازار، رتبه الکسا و مواردی از این دست می‌تواند در تعیین اهداف هوشمند به شما کمک کند. اگر اهدافتان را به موارد کوچک‌تر اما پشت سر هم تبدیل کنید هم کار خیلی راحت‌تر خواهد بود.

اهداف SMART در بازاریابی دیجیتال


این مطلب پیش‌تر در روزنامه شهرآرا منتشر شده است

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img