13 اسفند 1402

ریتارگتینگ چیست و چطور مشتریان شما را افزایش می‌دهد؟

مطالب مرتبط

مغالطه در محتوا: وقتی پنجره‌ها پرواز می‌کنند

باور کنید همه ما عاشق این سفسطه‌ها هستیم. خودمان فرستنده و دریافت‌کننده بسیاری از آن‌ها هستیم و (در تبلیغات) ناخودآگاه دوست داریم با همین روش‌ها خطاب قرار بگیریم. اصلاً اگر از این تکنیک‌ها استفاده نکنیم مرتکب اشتباه ناکارآمدی خواهیم شد.

مدل فلایویل در بازاریابی چیست و چرا از قیف فروش کارآمدتر است؟

مدیران بازاریابی از مدل‌های مختلفی برای اجرای برنامه‌های خود استفاده می‌کنند که پیاده‌سازی مدل آیدا (AIDA) از محبوب‌ترین آن‌هاست. با این حال این مدل با همه مزایا و بازخورد قابل قبولی که دارد، در بسیاری از مراحلِ سفر مشتری قدیمی، فرسوده و ناکارآمد است. هاب اسپات برای رفع این مشکلات مدل جدیدتری را معرفی کرده به نام فلایویل (Flywheel) یا چرخ لنگر که در حقیقت نمونه پیشرفته‌تری از قیفِ فروش در بازاریابی است.

دیجیتال مارکتینگ در جهان متاورس چگونه خواهد بود؟

این روزها هرکجا در فضای مجازی یا حتی واقعی سر می‌چرخانید با یک واژه و مفهوم جدید روبه‌رو می‌شوید: «متاورس». همه از آینده‌ای کمی ترسناک و ناشناخته صحبت می‌کنند که در آن همه‌چیز مجازی است. در این دنیای احتمالی جایگاه دیجیتال مارکتینگ چیست و چطور متاورس این حوزه را تغییر خواهد داد؟ این فضا چه تغییری در مخاطب ایجاد خواهد کرد و برندها چطور در آن حضور خواهند داشت.

نگاهی به استراتژی سئویی والمارت و فروش آنلاینی 53 میلیارد دلاری در سال 2020

اینکه والمارت چطور توانست به رکود فروش 53 میلیارد دلاری در سال 2021 دست پیدا کند پیش از هر چیزی به لطف همه‌گیری کووید در جهان است اما این شرایط برای همه شرکت‌ها یکسان است و بدون یک استراتژی کارآمد و دقیق رسیدن به چنین آمارهایی امکان‌پذیر نیست. استراتژی و برنامه‌های والمارت دقیقاً چه بود و چطور از سئو برای رسیدن به فروش استفاده کرد؟

نیروی انسانی درون‌سازمانی یا برون‌سپاری به فریلنسرها؟ کدام یک بهتر است؟

اگر کسب‌وکار شما به شکلی است که به‌صورت لحظه‌ای به یک محتوا یا تغییر کدهای وب‌سایت خود نیاز دارید، برون‌سپاری کردن کارها اصلاً انتخاب خوبی نیست. به‌خصوص اگر با فریلنسرهای حرفه‌ای کار کنید باید از قبل از بدانید که همیشه به آن‌ها دسترسی ندارید.
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

اگر کمی اهل پرسه زدن در وب‌سایت‌های فروشگاهی و خرید آنلاین باشید قطعاً با این پدیده آشنا شده‌اید که برخی از کالاهایی قصد خرید آن را داشته‌اید به‌دفعات در وب‌سایت‌های دیگر به شما نمایش داده می‌شوند. برای برخی این اتفاق حتی شکلی از جاسوسی به نظر می‌رسد اما نگران نباشید، شما هدف کمپین‌های هوشمند ریتارگتینگ، یکی از مؤثرین روش‌های بازاریابی دیجیتال، قرار گرفته‌اید.

ریتارگتینگ چیست؟

فرض کنید قصد خرید یک ظرف مایع ضدعفونی‌کننده را به‌صورت آنلاین دارید. عبارت موردنظر خود را گوگل می‌کنید و وارد یکی از صدها وب‌سایت ارائه‌دهنده این محصول می‌شوید. قیمت و مشخصات را بررسی می‌کنید اما ترجیح می‌دهید هنوز جست‌وجو را ادامه دهید و به دنبال گزینه بهتری باشید. یا ممکن است به هر دلیلی از جست‌وجو دست بکشید یا اصلاً از خرید منصرف شوید.

رفتار شما به‌عنوان یک مشتری کاملاً طبیعی است. درصد قابل‌توجهی از کاربران تنها مدل‌ها و قیمت‌ها رو بررسی می‌کنند و اقدام به خرید، تنها در چند درصدِ تک‌رقمی از مشتریان اتفاق می‌افتد.

فردای آن روز زمانی که در حال دنبال کردن یک خبر سیاسی یا ورزشی در یک وب‌سایت خبری هستید متوجه می‌شوید همان محصول موردنظر شما در این وب‌سایتِ غیرمرتبط نمایش داده شده است. شاید حتی این بار تخفیفی هم برای شما لحاظ شده باشد.

اگر باز هم به آن تبلیغ بی‌توجه باشید ممکن است در روزهای آینده هم آن مایع ضدعفونی‌کننده شما را رها نکند و در سایت‌های مختلف، خریدِ ناتمام شما را یادآوری کند. گاهی اوضاع به همان محصول هم ختم نمی‌شود و دسته محصولات مشابهی در وب‌سایت‌های مختلف به شما نمایش داده می‌شود، به‌هرحال کسی که به دنبال مایع ضدعفونی‌کننده است به‌احتمال‌زیاد ماسک، دستکش یا مواردی مانند این را هم در فهرست خرید خود دارد. همه این‌ها به لطف ریتارگتینگ انجام می‌شود.

چرا ریتارگتینگ از تأثیرگذارترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است؟

روندی که هر مشتری از زمان عدم آگاهی به یک برند تا خرید مجدد آن طی می‌کند را سفر مشتری می‌گویند. کسب‌و‌کارها هزینه بسیار زیادی را صرف تبلیغات مختلف می‌کنند تا تعداد بیشتری از مردم با برند آن‌ها آشنا شوند. سفر مشتری شبیه به قیف است و هرچه به انتهای آن نزدیک می‌شوید مشتریان بالقوه بیشتری را از دست می‌دهید. ریتارگتینگ تلاش می‌کند شیب این قیف را کم‌تر و کمتر کند.

شما ممکن است با روش‌های مختلف و البته پرهزینه‌ای مثل بهبود وضعیت خود در موتورهای جست‌وجو، تبلیغات بنری، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و مانند آن مشتریان را به سایت خود هدایت کنید. اگر قرار باشد به‌راحتی 99 درصد این مشتریان را از دست بدهید سرمایه زیادی را از دست داده‌اید.

ریتارگتینگ چطور کار می‌کند؟

ریتارگتینگ کار کوکی‌ها است. کوکی‌ها کدهای کوتاه اما مؤثری هستند که پس از ورود یک کاربر به وب‌سایت شما در مرورگر او ذخیره می‌شوند. این کدها به مجری کمپین ریتارگتینگ شما خبر می‌دهند که این کاربر چه رفتاری در وب‌سایت شما داشته و چطور باید مورد بازاریابی مجدد قرار بگیرد.

در همان مثال مایع ضدعفونی‌کننده ممکن است شما از پیش تعیین کنید که این کاربر نهایتاً در یکی دو روز، سرانجام خرید خود را انجام خواهد داد. اما اگر فروشنده یک آباژور نفیس باشید تا سه چهار هفته فرصت دارید محصول خود را به مشتری یادآوری کنید. علاوه بر این می‌توانید با توجه به کاربر، محصول خود را شخصی‌سازی کنید و یک‌بار دیگر به سراغ او بروید.

ریتارگتینگ

از کجا ریتارگتینگ را شروع کنیم؟

اگر وب‌سایت فروشگاهی دارید همین امروز از گروه فنی خود بخواهید کدهای این روش را فعال کنند. حتی اگر در حال حاضر کمپینی نداشته باشید هم می‌توانید بانک مخاطبان خود را گسترش دهید.

در مرحله بعدی باید به دنبال یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده ریتارگتینگ بروید. با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید بهترین مجموعه‌های ارائه‌دهنده این سرویس‌ها را بیابید. نگاهی به لیست مشتریان آن‌ها بیندازید تا از کیفیت کار اطمینان داشته باشید. یا حتی می‌توانید به بهترین فروشگاه‌های آنلاین که می‌شناسید سری بزنید و بررسی کنید نام و نشانه چه شرکتی در کنار بنرهای تبلیغاتی این شرکت قرار گرفته است.

اگر به محصول خود ایمان دارید و ساختاری‌های بازاریابی دیجیتال شما اصولی پی‌ریزی شده باشد نباید نگران هزینه‌ها نباشید. هیچ‌چیز گران‌قیمت‌تر این نیست که کاربری را به سایت خود بکشانید اما او را دست‌خالی راهی وب‌سایت رقیب کنید.


این مطلب جهت انتشار در ویژه‌نامه لینک روزنامه شهرآرا نوشته شده و پیش‌تر در این رسانه منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img