اگر نوشابههای انرژیزا در سبد خرید شما جایی داشته باشند یا کمی اهل ورزش و بهخصوص ورزشهای هیجانانگیزی مثل فرمول یک باشید حتماً نام ردبول را شدهاید.
ردبول یک برند اتریشی و تولیدکننده نوشابههای انرژیزا و البته غولِ این صنعت در جهان است. تنها در آمریکا 30 درصد سهم این بازار در اختیار این شرکت است و نزدیک به 2 درصد نوشابههای گازدار این کشور توسط ردبول تولید میشوند.
شهرت ردبول اما به نوشابههای گرانقیمت و شاید نهچندان خوشطعمش محدود نمیشود. برند اتریشی مالک 5 باشگاه فوتبال است در سراسر جهان است، یک تیم قدرتمند در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک را هدایت میکند و بسیاری از ورزشکاران، رویدادها و تیمهای ورزشی دنیا با حمایت این برند به حیات خود ادامه میدهند.
ردبول همه این کارها برای حفظ و توسعه برندِ ارزشمند خود انجام میدهد و از محتوای برآمده از آنها، قلمرویی دستنیافتنی برای خود ایجاد کرده است.
قلمروی محتوایی ردبول
ردبول برند خیلی باسابقهای نیست اما وقتی صحبت از استراتژی فروش و بازاریابی میشود، در میان خلاقترینها، از قدیمیها است. در حوزه بازاریابی محتوایی نیز ردبول سرآمد است و در گروه بنگاههای رسانهای بزرگ و درآمدزا قرار میگیرد. سودی که نه فروش نوشابه که از محتوا فروشی به دست میآید.
ردبول مالک یک مرکز رسانهای عظیم به نام Red Bull Media House است که وظیفه اصلی آن تولید محتوا در قالبهای مختلف و بر اساس ارزشهای برند است. چندین و چند نشریه آنلاین و مکتوب، وبسایتهای مختلف، ویدئوهای گوناگون و محتوای متنی و گرافیکی در این مرکز تولید میشود که افراد حاضرند برای خرید آنها هزینه پرداخت کنند.
درآمدهای محتوایی ردبول از کجاست؟
استخر محتوای رد بول
پرش از بلندترین کوههای جهان، موتورسواریهای دیوانهوار در کوهستان، سقوط آزاد، مسابقات نفسگیر شیرجه در دلِ بکرترین طبیعتها و بسیاری ویدئوهای هیجانانگیز دیگر دستپخت تیم رسانهای و تولید محتوای ردبول است. برخی از ویدئوهای این شرکت صدها میلیون بازدید در یوتیوب و سایر رسانهها داشته و بهطور مستقیم از همین طریق به درآمدهای مجموعه اضافه میکند.
بسیاری از شبکههای تلویزیونی، ماهوارهای و دیجیتال حاضرند برای نمایش این ویدئوها حق پخش قابلتوجهی پرداخت کنند. علاوه بر این بهترین برندهای جهان مشتاقانه تمایل دارند برای مشارکت با این غول محتوا سازی هزینه پرداخت کنند و در ساخت این محتواهای پربازدید نامی از آنها دیده شود.
ردبول همچنین به پشتوانه قوانین سفتوسخت کپیرایت (حق پخش و انتشار) یک آژانس عکس بزرگ و قدرتمند است. تصاویر مختلفی از موجسواری، مسابقات موتورکراس، رالی داکار، اسکی و هاکی در وبسایتهای وابسته به ردبول به فروش میرسد.
حتی تصاویر بینظیری مثل طبیعت نپال یا نماهایی حیرتانگیز از قطب جنوب تا کنسرتهای موسیقی را میتوان از ردبول خرید و در وبسایتها و شبکههای اجتماعی مختلف استفاده کرد.
ردبول رکوردز
ردبول از سال 2007 یک مرکز ضبط و انتشار موسیقی در آمریکا تأسیس کرد و از زمان تاکنون در لسآنجلس، نیویورک و لندن آهنگسازان و خوانندههای را زیادی تحت پوشش قرار داده است. Red Bull Records علاوه بر تولید و فروش موسیقی، از بسیاری از هنرمندان این صنعت در سراسر جهان حمایت میکند.
برخی از این حمایتها در قالب خرید حق پخش موسیقی است که بعدتر در سایر محتواهای تولید این شرکت مانند ویدئوها استفاده میشود یا بهعنوان حمایت مادی و معنوی و توسعه ارزشهای برند مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
همهچیز در راستای بالهای زندگی
همه محتواهای تولیدشده در شرکتهای وابسته و متعدد ردبول یک ارزش واحد را دنبال میکنند. داستانی که ردبول به مخاطبانش میفروشد هیجان است. هیجانی بسیار فراتر از آن چیزی که همه ما ممکن است در زندگی خود آن را تجربه کنیم. ردبول با محتوایش بالهایی به ما هدیه میدهد که با آنها از زندگی روزمره فاصله بگیریم و تجربیاتی متفاوت کسب کنیم.
شاید روزی که مدیران و مشاوران شرکت «بالهای زندگی» را بهعنوان ارزش و شعار ردبول انتخاب کردند به دنبال نمایش پتانسیلهای نوشابههای انرژیزای خود بودند. امروز اما همین مدیران احتمالاً بسیار کمتر از آن روز به فکر طعم نوشابههای خود هستند که در شرق آسیا تولید میشود. در دفاتر اروپایی و آمریکایی این شرکت حالا موضوع اصلی محتوا و توسعه آن است.
فروش نوشابه برای شرکت درآمدزایی هنگفتی دارد اما ردبول امروز یک شرکت رسانهای بزرگ است که بخش بزرگی از درآمدهایش از محتوا فروشی به دست میآید. ردبول از همین امروز به آینده بازاریابی محتوایی تبدیل شده است.
این مطلب پیشتر در ویژهنامه لینک روزنامه شهرآرا منتشر شده است.
بیشتر بخوانید: