«کپی برابر اصل است» یک فیلم دیالوگ تمامعیار است. گفتوگوهایی گاه ملالانگیز بین 2 علاقهمند به آثار هنری و بحثهای بیهدف و بیپایان درباره کپی و اصل بودن عتیقهها. همین بحثهای به نظر بیجهت، بعد از حدود نیم ساعت به نقطه اتکایی فیلم تبدیل میشود.
در «راز کلز» نقش اول بر عهده موضوع است. داستان درباره پسر نوجوانی به نام براندان است که در دهکده کوچکی به نام کلز زندگی میکند. وایکینگهای وحشی به دنبال طلا قصد حمله به این دهکده را دارند، مردمان کلز برای مقابله با حمله آنان در حال ساخت دیواری بلند به دور دهکده هستند، براندان اما توجهی به این ساخت و سازها ندارد، زندگی براندان در کتابی خلاصه شده است.
پیش از خواب و پایان روز (انتهای اپیزود) اما غول ماجرا کمکم از خواب بیدار میشود، درست وقتی قرار است شخصیت اصلی به خواب برود. مرد پیش از خواب قرصی احتمالاً آرامبخش میخورد، ساعت سه صبح ساعت بیدارش میکند. دوش میگیرد و از خانه خارج میشود. باران شب و خیابانهای خلوت شهر، پیش از طلوع آفتاب دوباره او را به دیوارهای بلند محل کارش میرسانند. آنجا دیگر قرار نیست چیزی شبیه به همیشهی ما در انتظار «کارمند» داستان باشد.
«اگر باید پلک بزنید همین الان این را بکنید.» این کلمات آغازگر انیمیشن جدید استودیو لایکا، «کوبو و دو تار» (Kubo and the Two Strings) و مانند مقدمهای است بر یک حقه استادانه. همین طور هم میشود، وقتی قهرمان 11 ساله داستان از تماشاگران میخواهد به دقت به داستان توجه کنند در واقع آنها را برای یک جادوی تصویری 90 دقیقهای آماده میکند.
«عروسی رعنا» اولین فیلمی است که نفاق میان فلسطین و اسرائیل را به شیوهای نوین به نمایش میگذارد و تماشاگران را متحیر میسازد، زیرا این فیلم از سبکهای معمول دیگر فیلمها که در مورد شرایط زندگی در فلسطین میباشند استفاده نمیکند.
اگر فکر میکنید اقتباس غول بزرگ مهربانِ رولد دال برای استیون اسپیلبرگ کار سادهای بوده باید تجدیدنظر کنید. اسپیلبرگ غول بزرگ مهربان (بیافجی) را «اولین قصه پریان واقعی» خود و بزرگترین چالش فنی از زمان فیلم پارک ژوراسیک میداند.
سینما، تئاتر، ادبیات و همه هنرهای هفتگانه، ماجرای زندگی را روایت میکنند. برخی کمی بیشتر اغراق میکنند و رویکرد سهلوممتنعی درباره این پدیده جذاب دارند و برخی عالمانه به واقعیترین شکل ممکن، آن را روایت میکنند. «جهان با من برقص»، اولین فیلم سینمایی سروش صحت، جایی در میانه این دو مسیر است؛ هم با درشتنمایی با مهمترین پازلهای زندگی سروکله میزند، هم روایتش بهشدت واقعی است.