27 دی 1400

نگاهی به مهم‌ترین آثار پروفسور هایائو میازاکی، اسطوره انیمیشن جهان

spot_img

مطالب مرتبط

در اعتراض به طرح صیانت: زعفران فروشی مریم غُلُمرضا در قلب اروپا

در دنیای غیرقابل‌باوری که فضای مجازی محدود، بسته یا کم رونق باشد، کسب‌وکارهای خانگی، روستایی و کوچک، در میان نور تبلیغاتِ پورسانتی و عصبی‌کننده صداوسیما و بیلبوردهای شهری خیلی سریع‌تر کور خواهند شد. در مقابل یک فضای باز با قوانین حمایت‌کننده واقعی، توسعه‌دهنده اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گروهی است که شاید عدالت اجتماعی برای آن‌ها تاکنون به درستی اجرا نشده باشد.

چطور یک روابط عمومی دیجیتال حرفه‌ای داشته باشیم؟

در یک دهه گذشته روابط عمومی‌ها دستخوش تغییرات ساختاری متعددی شده‌اند. در این مدت روابط عمومی به یک صنعت عظیم تبدیل شده و رقابتش هر روز با صنعت تبلیغات پر چالش تر می‌شود. البته در این مدت حوزه تبلیغات تحولات بیشتری را شاهد بوده اما ظهور رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و دنیای دیجیتال روابط عمومی‌ها و ابزارها و قوانین آن را هم تغییر داده است. اهداف در روابط عمومی دیجیتال در سازمان‌ها و برندهای تجاری گرچه تفاوت چندانی با گذشته نکرده است اما رویه آن کاملاً دگرگون شده است.

در سفر مشتری، ذهن خریدار را پیش‌بینی کنید

تمام مشتریان برای آشنایی، انتخاب و خرید یک محصول مسیر مشترکی را طی می‌کنند که در بازاریابی محتوا به آن «سفر مشتری» می‌گوییم. سفر مخاطب سه مرحله خواهد داشت: آگاهی، بررسی و تصمیم‌گیری. سفر مشتری به شما کمک خواهد کرد در هر مرحله به‌طور دقیق ذهن مشتری خود را پیش‌بینی کنید و بر اساس آن نیازهای او را برطرف کنید. برای فروش بیشتر این سه مرحله را به‌طور دقیق در کسب‌وکار خود پیاده کنید. برای توضیح بهتر فرض کنید شما یک استارتاپ در حوزه خدمات و تعمیرات منزل را مدیریت می‌کنید.

چگونه از اینفلوئنسرها بازخورد مناسب‌تری دریافت کنیم؟

بهترین اینفلوئنسر برای شما چه کسی خواهد بود؟ چطور متوجه می‌شوید به‌اندازه مبلغی که می‌پردازید خروجی مناسب دریافت کرده‌اید؟ و چطور باید با اینفلوئنسرها تعامل کرد؟

در فیلم شناسی جناب استاد فیلم‌های کوتاه و بلندی زیادی دیده می‌شود، در بسیاری از این آثار میازاکی خود نفر اول بوده و کارگردانی را بر عهده داشته است در برخی از آثار اما فیلم بر اساس داستانی از او نوشته شده و تهیه‌کنندگی را هم بر خودش انجام داده است، به همین جهت در این یادداشت تنها مهم‌ترین آثار «متعلق» به او بررسی شده‌اند.

شاهزاده مونونوکه

Princess Mononoke (1997)

خلاصه داستان:  آشیتاکا کماندار جوانی که برای محافظت از دهکده خود در تقابل با گرازی طلسم شده به داغی بدیمن روی ساعدش دچار می‌شود. او در پی یافتن درمانی دهکده را ترک می‌کند، در راه تجاوزگری و زیاده‌خواهی و جنگ افروزی ظالمانه ای را در روستاهای قرار گرفته بر مسیر سفرش را مشاهده می‌کند. به دهکده ای می‌رسد که به دست بانویی به نام ابوشی اداره می‌شود. ابوشی با نابودی جنگل قصد بهره برداری از منابع طبیعی آن و استخراج آهن را دارد و این دلیلی است که حیوانات جنگل و دختری به نام «سان» که توسط گرگ‌ها بزرگ شده در صدد کشتن ابوشی هستند. قرار است جنگی عظیم صورت بگیرد، در این میان آشیتاکای حالا عاشق که چیزی جز آرامش و صلح بین گروه های مختلف نمی‌خواهد می‌خواهد کاری کند…

مونونوکه در زبان ژاپنی به معنای روح است و از همین روی شاید بتوان عنوان فیلم را به روح شاهزاده هم ترجمه کرد. این فیلم در واقع اولین فیلمی است که بعد از مشکلات فراوانی که میازاکی با کمپانی‌های غربی، به خصوص آمریکا و فرانسه داشت بدون هرگونه تغییر و تدوین مجدد در این کشورها اکران عمومی شد، پرنسس مونونوکه دو سال پس از نمایش در زادگاهش در آمریکا اکران شد.

شاهزاده مونونوکه بدون شک در مرحله اول فیلمی زیبا درباره طبیعت و محیط زیست است، نمایش فیلم علاوه بر جوایز متعدد سینمایی چندین جایزه معتبر محیط زیستی نیز برای کارگردانش به همراه داشت. علاوه بر این برخی از منتقدین در بررسی آثار میازاکی مونونوکه را دارای درون‌مایه های «معصومیت از دست رفته» است، به عقیده ایشان میازاکی در ادامه آثار پیشین خود به جنگ‌های متوالی که بشر عامل آن است اشاره می‌کند و اینکه هیچ وقت بشر از اشتباهاتش درس نخواهد گرفت.

این فیلم در لیست 250 فیلم برتر وب سایت IMDB در صد عنوان ابتدایی و رتبه 92 را در اختیار دارد. این فیلم از این وب سایت رتبه بسیار خوب 8.4 و از منتقدان نمره 76 از 100 را در یافت کرده است.

شهر اشباح

Spirited Away (2001)

خلاصه داستان: «چیهیرو»، دختر بچه ده ساله به اتفاق پدر و مادرش به گشتی خارج شهر رفته است. پدرش که اتومبیل را می‌راند به جاده‌های پرت و دورافتاده روستایی می‌زند. وقتی جلوی تونلی مسدود شده می‌رسند پدر و مادرش تصمیم می‌گیرند پیاده شوند و با آن که اطراف به نظر چیهیرو ترسناک می‌رسد به اطراف نگاهی بیندازند. وقتی سه نفری از تونل می‌گذرند، آن طرفش یک پارک تفریحی متروک کشف می‌کنند. در حالی که حس بد چیهیرو نسبت به آن محیط ادامه دارد، پدر و مادرش یک غذاخوری خالی پیدا می‌کنند که از درونش بوی غذاهای تازه می‌آید. پس از آن که پدر و مادر با لقمه‌های چرب و نرم انواع و اقسام خوراکی‌های دزدی از خودشان پذیرائی می‌کنند، به دو تا خوک بزرگ تبدیل می‌شوند. چیهیرو از دیدن آنان وحشت می‌کند و…

به اعتقاد بسیاری بهترین فیلم پرفسور است، در سطح جهانی بیشترین توجهات را نیز همین فیلم به خود جلب کرد، تا آنجایی که آکادمی علوم و هنر آمریکا، اسکار بهترین انیمیشن سال را به میازاکی تقدیم کردند. علاوه بر این در خود ژاپن این فیلم پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای این کشور را از آن خود کرد، البته پیش از این و در سال 1997 شاهزاده مونونوکه پرفروش‌ترین فیلم ژاپن بود که با حضور تایتانیک رکوردش پا بر جا نمانده بود.

[irp posts=”6473″ name=”6 ویژگی متمایز آثار هایائو میازاکی”]

در امریکا علاوه بر جایزه اسکاری به فیلم دادند کمپانی دیزنی مسئول دوبله و پخش فیلم شد، جان لاسه تر، پدرخوانده انیمیشن‌های جذاب هالیوودی به خاطر علاقه ویژه ای که به میازاکی داشت شخصاً وارد عمل شد و با کمک گرفتن از چند فیلمنامه نویس حرفه ای دوبله فیلم را خود عهده دار شد.

این همه افتخارت شهر اشباح نبود، یک خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین و مطرح شدن به عنوان بهترین انیمیشن تاریخ سینما تا همین لحظه اکنون از دیگر افتخارات شهر ارواح میازاکی است. خبرهایی به گوش می‌رسد که لاسه تر به دوبله قناعت نکرده و در حال ساخت نسخه آمریکایی شهر ارواح هستند.

در مورد درون‌مایه و تِم اصلی شهر اشباح می‌توان ساعت‌ها حرف زد همان‌طور که این‌گونه هم بوده و مقالات زیادی در این مورد نوشته شده است. جالب اینکه ممکن است بسیاری از این اشارات هیچ نقطه تلاقی نداشته باشند و این یعنی هنر میازاکی در روایت. اما آنچه منتقدین بیش از هر چیزی به آن اشاره می‌کنند اصطلاحاتی مانند نوستالژی کودکی، گذر عمر، طبیعت، اقتصاد ژاپن و بحران‌های اقتصادی این کشور است که در شهر اشباح بیشتر متبلور شده است.

این فیلم در لیست 250 فیلم برتر وب سایت IMDB در صد عنوان ابتدایی و رتبه 42 را در اختیار دارد. این فیلم از این وب سایت نمره بسیار خوب 8.5 و از منتقدان نمره 94 از 100 را در یافت کرده است.

قلعه متحرک هاول

Howl’s Moving Castle (2004)

خلاصه داستان: داستان درباره دختری جوان به نام سوفی است که بعد از مرگ پدر در کنار نامادری و دو خواهر کوچک‌ترش زندگی می‌کند. نامادری از نگهداری دخترها ناتوان است پس برای خواهرهای کوچک‌تر کار پیدا می‌کند و از سوفی هم می‌خواهد تا در مغازه کلاه فروشی پدرش به او کمک کند. اما جادوگری سوفی را نفرین و تبدیل به یک پیرزن می‌کند و او هم از ترس اینکه در هیبت یک پیرزن دیده شود، از شهر خارج می‌گردد. سوفی در همان نزدیکی‌های جاده به قلعه‌ای می‌رسد و تصمیم می‌گیرد شب را در آنجا بگذراند. غافل از اینکه این قلعه همان قلعه متحرک مشهور و متعلق به جادوگری بدنام به نام هاول است…

پس از موفقیت‌های چشمگیر و جهانی شهر اشباح میازاکی چند اثر کوتاه ساخت و در تهیه یک انیمه موفق دیگر در استودیوش باز هم اثری قابل توجه ارائه داد. قلعه متحول هاول اولین بار در جشنواره فیلم ونیز سال 2004 نمایش داده شد و در سال 2005 اکران عمومی گرفت. جهان که حالا به احترام میازاکی در سالن‌های سینما برایش ایستاده کف می‌زنند ذوق زده اثر دیگری از هنرمند ژاپنی شدند، به طبع این ذوق‌زدگی قلعه متحرک هاول به شایستگی توانست فروش خیره کننده ای در سراسر جهان داشته باشد و به یکی از پر فروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ژاپن در خارج از ان کشور تبدیل شد. فیلم در هفتاد و هشتمین مراسم اسکار سال 2006 نامزد کسب بهترین انیمیشن سال شد اما آکادمی والاس و گرومیت را به اثر فلسفی میازاکی ترجیح داد! سال 2005 از کم بار ترین سال‌های تولید انیمیشن در جهان بود.

قلعه متحرک هاول علاوه بر تمام ویژگی‌هایی ریز و درشتی که در تمام آثار میازاکی مشترک است و بیشتر از همه به روابط انسانی و عشق دو نفر می‌پردازد، میازاکی در این اثرش بیشتر از همه فیلم‌هایی که ساخته به مفهوم عشق می‌پردازد و مسئولیتی که آن به دوش هر آدمی می‌گذارد. قلعه متحرک هاول با تصاویر زیبا و گاه خوفناکش به عقیده بسیاری از منتقدین از نظر بصری و تصویر سازی بهترین اثر استاد بزرگ است.

این فیلم در لیست 250 فیلم برتر وب سایت IMDB رتبه 188 را در اختیار دارد. این فیلم از این وب سایت نمره بسیار خوب 8.1 و از منتقدان نمره 80 از 100 را در یافت کرده است.

پونیو

Ponyo (2008)

خلاصه داستان: سوسوکه پسری 5 ساله است که پدرش دریانوردی است که اغلب ماه‌های سال در مأموریت‌های آبی به سر می‌برد. او همراه مادرش لیزا، زندگی ساکت و آرامی دارد. خانه آن‌ها روی یک صخره و در نزدیکی آب دریاست. سوسوکه روزها را به بطالت می‌گذراند و کار خاصی ندارد که انجام دهد. زندگی تکراری و یکنواخت او، شامل قدم زدن روی شن‌های ساحل و بازی با آب دریا می‌شود. او تنهاست و هیچ همبازی ندارد. با این حال، او زبان به شکایت باز نمی‌کند و از وضعیت خود ناراضی نیست. اما یک روز، این وضعیت تکراری تغییر می‌کند، سوسوکه در کنار ساحل، یک گلدفیش زیبا به نام پونیو‌ را پیدا می‌کند. او کمک می‌کند تا پونیو را از خطری که پیش‌رو دارد، نجات دهد و این ماهی را همراه خودش به منزل می‌برد. ولی پونیو یک ماهی معمولی نیست. او یک ملکه دریایی و دختر یک جادوگر ماهر و خبره است پونیو از قدرت جادویی پدرش استفاده می‌کند و خودش را به صورت یک موجود انسانی در می‌آورد. او خیلی زود با سوسوکه دوست می‌شود و از وی قول می‌گیرد که هنگام خطر، به کمک وی بیاید…

علی رغم تمام توانایی‌های داستانی و بصری پونیو متأسفانه این فیلم در سیر فیلمسازی استاد مغفول ترین اثر وی بوده است. گرچه همین فیلم جوایز زیادی را کسب کرد و توانست به فروش بالایی دست پیدا کند اما موفقیت‌های همتایان قبلی‌اش را نتوانست تکرار کند.

[irp posts=”6471″ name=”زندگینامه هایائو میازاکی: والت دیزنی ژاپنی”]

پونیو اوج دغدغه های محیط زیستی میازاکی است، از چند خط خلاصه داستانی که در بالا آمده به راحتی می‌توان متوجه شد پونیو در باره خطای بزرگ و نابخشودنی انسان‌ها است، انسان‌هایی که بی‌رحمانه طبیعت را نابود کرده‌اند. میازاکی باز هم به نقش طبیعت در بقای بشر اشاره می‌کند و از فعالیت‌های مخرب زیست محیطی او گلایه دارد. پونیو بیش از هر اثر دیگری از میازاکی تصاویر ساده تر و خلوت‌تری ارائه می‌دهد، استاد از این ترفند برای معصومانه تر جلوه تر دادن اثر و در نتیجه تأثیرگذاری بیشتر استفاده کرده است.

این فیلم از وب سایت IMDB نمره 7.6 و از منتقدان نمره 86 از 100 را در یافت کرده است.

دنیای اسرار آمیز آریتی

The Secret World of Arrietty (2010)

خلاصه داستان: خانواده کلاک از آخرین خانواده های بندانگشتی در جهان هستند، این خانواده که فکر می‌کنند تنها بازمانده از نسل خود هستند برای استمرار و گذران زندگی خود در مخفی‌ترین نقاط یک منزل مسکونی زندگی می‌کنند، آن‌ها وسایل مورد نیاز خود را از زندگی انسان‌ها قرض می‌گیرند، مثلاً یک حبه قند که می‌تواند نیاز یک ساله آن‌ها به شکر را بر طرف کند یا سوزن ته گردی که به جای شمشیر و در مواجه با حشرات موذی کاربرد دارد. داستان از جایی شروع می‌شود که آریتی دختر خانواده تصمیم می‌گیرد به زندگی خود محدود نشود و قدم به دنیای انسان‌ها بگذارد.

آریتی را میازاکی خود نساخته اما نقش بسیار پر رنگی در ساخت آن داشته است. دنیای اسرار آمیز آریتی که در ایران بیشتر با عنوان بندانگشتی‌ها ترجمه شده را هیروساما یونبایاشی کارگردانی کرده است. هیروساما از شاگردان خلف استاد بزرگ و این زندگی مخفیانه را بر اساس فیلمنامه ای اقتباسی از میازاکی ساخته است. همانند تمام آثار میازاکی این فیلم هم توسط شرکت والت دیزنی دوبله و در آمریکای شمالی اکران شد، البته در اروپا نسخه ای متفاوت و با دوبله ای جداگانه اکران شد. باز هم به لطف نام میازاکی فروش فیلم در ژاپن چشمگیر بود و علاوه بر ان در سطح بین‌المللی هم به فروش بالایی دست یافت.

آریتی گرچه به نام میازاکی نیست اما سایه سنگین نام او بر فیلم سنگینی می‌کند. در این فیلم هم مانند تمام آثار استاد درون‌مایه های مشابه ای دیده می‌شود. اگر خانواده کلاک یا همان بندانگشتی‌های فیلم را خودمان بدانیم و هر آنچه تلاش انسان‌های غول پیکر در فیلم است را استعاره ای رفتار بد خودمان بدانیم به همان اشارات همیشگی استاد می‌رسیم.

این فیلم در وب سایت IMDB نمره 7.6 از منتقدان نمره 80 از 100 را در یافت کرده است.

باد، شدید می‌وزد

The Wind Rises (2013)

خلاصه داستان: باد، شدید می‌وزد که روایت داستانی از طراح هواپیماهای جنگنده زیرو (ای ۶ ام میتسوبیشی) است، نیروی دریایی ژاپن در جنگ جهانی دوم از این هواپیماها به شکلی ویرانگر استفاده می‌کرد.

باد شدید می‌وزد به گفته پروفسور آخرین فیلم انیمه او است که در جشنواره ونیز برای اولین بار به نمایش گذاشته شد و بعد از آن اولین بار در آمریکای شمالی و در جشنواره فیلم تورنتو اکران شد. فیلم در ژاپن به اکران عمومی رسیده ولی والت دیزنی قرار است آن در فوریه سال 2014 در جهان پخش کند.

[irp posts=”6475″ name=”گفت و گو با هایائو میازاکی: ایجاد تعادل میان دنیاهای خیالی و دنیاهای مجازی”]

آخرین فیلم میازاکی سر و صدای زیادی در ژاپن به پا کرده است و بسیاری از گروه‌های چپ و راست در این کشور واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند. به اعتقاد بسیاری از تندروها در این کشور میازاکی با تمسخر جنگ، ارزش‌های کشور را زیر پا گذاشته است، خود کارگردان نیز با قدرت در مصاحبه‌ها و یادداشت‌های متعدد به تقبیح جنگ و ابلهانه بودن آن اشاره دارد با این حال معتقد است داستان زندگی یک اسطوره ژاپنی را به نمایش گذاشته است.

هنوز نمی‌توان در مورد کیفیت آخرین کار میازاکی قضاوت کرد، تا زمانی که فیلم اکران جهانی شود و نسخه با کیفیتی از آن به دست نیامده نمی‌توان در موردش صحبتی کرد اما به راحتی می‌توان پیش بینی کرد نمودار موفقیت میازاکی در مسیر خودش امتداد داشته باشد و متأسفانه به خط پایان رسیده است.

این فیلم از وب سایت IMDB نمره 7.8 و از متاکریتیکس منتقدان نمره 83 از 100 را در یافت کرده است.


این مطلب در نیم‌ویژه نامه هایائو میازاکیِ نشریه تاک منتشر شده است.

به روزرسانی: 10 تیرماه 1399

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img