در هر دقیقه میلیونها کلمه و عبارت در گوگل جستوجو میشود. هر کاربر اینستاگرام بهطور میانگین 28 دقیقه در روز را در این شبکه اجتماعی میگذراند و یکسوم همه استوری های منتشر شده در این شبکه مربوط به مجموعههای تجاری و برندها است. آمار و ارقام زیاد دیگری را هم میتوان به این فهرست اضافه کرد تا ثابت کنیم شما و کسبوکارتان در دنیای دیجیتال تنها نیستید. بسیاری از رقبا شما همین حالا در این فکر هستند که چطور بازار شما را برای خود کنند برای اینکه در این نبرد گلادیاتوری فرصتی برای خودنمایی داشته باشید باید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، این رابطه را توسعه دهید و با او وارد گفتگو شوید. سیمون سینِک برای این کار «دایره طلایی» را به شما پیشنهاد میدهد.
در اهمیت «چرا»
سیمون سینک، نویسنده و سخنران انگیزشی است که در سال 2009 در یک سخنرانی تِد، «دایره طلایی» را مطرح کرد. سینک این مفهوم را رویکردی برای مدیران و سازمانهای موفق معرفی کرد اما تولیدکنندگان محتوا خیلی زود آن را به یکی از استانداردهای حرفه خود تبدیل کردند.
دایره طلایی از سه بخش چرا، چطور و چه تشکیل شده است و مهمترین نکته در آن این جمله است: افراد خریدار کالای شما نیستند، آنها خریدار یک «علت» هستند. سینک معتقد بود افراد برای ارتباط برقرار کردن همیشه از «چه» شروع میکنند، بهتدریج به «چطور» میرسند و در نهایت درباره «چرایی» صحبت میکنند. این شکل از ارتباط در فضای مجازی و میان فروشندگان و مشتریان نیز وجود دارد با این تفاوت که مجموعهای موفق خواهد بود که این مسیر را برعکس طی کند، یعنی در تولید محتوای خود از «چرایی» شروع کند و در انتها به «چه» برسد. تعداد این کسبوکارها بسیار کمتر و شانس موفقیت بسیار بیشتر است.
چاقو فروشی با دایره طلایی
یک مثال ساده شاید موضوع را شفافتر کند. فرض کنید فروشنده لوازمخانگی مانند چاقوی آشپزخانه هستید و قصد دارید محصول خود را در شبکههای اجتماعی معرفی کنید و بفروشید. مانند یک ارتباط ساده اگر چیزی که میفروشید را نشان دهید، عکس چاقوهایتان را مرتب استوری و صرفاً از قیمت پایین آن صحبت کنید، پیامهای شما به مخاطب چیزی شبیه به این خواهد بود: ما چاقوهای بسیار خوبی تولید میکنیم، آنها زیبا، مقاوم و ارزان هستند. یکی از من بخرید!
اما اگر مسیر ارتباط را برعکس طی کنید و «چرایی» محصول را معرفی کرده باشید، پیامتان چیزی شبیه به این خواهد بود: آشپزی هنر خلق طعمهای جدید است. تلاش ما ساده و جذاب کردن زندگی است. استفاده از چاقوی مناسب میتواند ابزاری باشد برای هنرنمایی درخشانتر و آسانتر. آیا میخواهید شما هم از این ابزار استفاده کنید؟
کدام روش را بیشتر میپسندید؟ فکر میکنید کدامیک نتیجه بهتری خواهد داشت؟ برای روش دوم چه محتوایی تولید خواهید کرد؟
دایره طلایی و بخشهای مختلف مغز
احتمالاً درباره کارکرد نیمکرههای راست و چپ مغز و نقش آنها در زندگی ما شنیده باشید. مثلاً موسیقی و فراگیری یکزبان خارجی و حل یک مسئله ریاضی در بخشهای مختلفی از مغز انجام میشود. ما برای ایجاد ارتباط هم از بخشهای مختلفی از مغز خود استفاده میکنیم. وقتی از چیستی صحبت میکنید ناخودآگاه با بخش تحلیلگر مغز ارتباط برقرار کردهاید. اما وقتی درباره چرایی و چگونگی صحبت کنید با بخش احساسی و خلاق مخاطب ارتباط ایجاد شده است.
به یاد داشته باشید که در بیشتر مواقع ما با احساسات خود چیزی را میخریم و بعد آن را با منطق توجیه میکنیم. با نمایش چرایی و چگونگی دربازاریابی محتوا میتوانید نزد مخاطب اعتبار کسب کنید، بهعنوان کارشناس حوزه خود شناخته شوید و با او وارد گفتگو شوید.
برای تمرین دایره طلایی برندهای بزرگ دنیا در حوزه کسبوکار خودتان را دنبال کنید. محتوا آنها بر اساس کدامیک بخشهای این دایره است؟
این مطلب پیشتر در ویژهنامه لینک روزنامه شهرآرا منتشر شده است.