7 آذر 1402

دایره طلایی، هنر ارتباط با مشتری

مطالب مرتبط

4 نکته برای ارائه نتیجه‌بخش ایده‌های استارتاپی به سرمایه‌گذار

برای قانع کردن یک سرمایه‌گذار، اگر خیلی خوش‌شانس باشید، 10 تا 20 دقیقه فرصت خواهید داشت اما در این فرصت کم چطور ایده‌ خود را ارائه کنیم؟ اگر پروژه ما واقعاً دقیق و اصولی برنامه‌ریزی‌شده باشد و همه جوانب فنی را هم رعایت کرده باشیم و این چهار نکته‌ای که در این یادداشت پیشنهاد شده را مدنظر قرار دهیم، قطعاً «شانس» بیشتری برای جذب سرمایه خواهیم داشت.

6 افزونه کلیدی کروم برای بازاریابان دیجیتال + یک هشدار امنیتی

کسب‌وکارها به ابزار وابسته هستند، شغل‌هایی مثل خلبانی، هواشناسی، مهندسی معدن و البته بازاریابی دیجیتال به‌شدت به ابزار نیاز دارند. یکی از ابزارهای مهم برای ما بازاریابان دیجیتال افزونه‌های مرورگر کروم است. در این یادداشت با 6 افزونه مهم و کاربردی برای بازاریابان دیجیتال آشنا خواهیم شد.

مدیریت شهر‌ها و شبکه‌های اجتماعی

در دوران دیجیتال، مردم خواستار سرعت در پاسخ‌گویی و مشارکت حداکثری در شهر خود هستند. شبکه‌های اجتماعی این فرصت را فراهم می‌کنند تا با یک توییت یا یک پُست اینستاگرامی به‌طور مستقیم با مدیر یا یک سازمان شهری ارتباط بگیرید، مشکل خود را مطرح کنید و در همان‌جا منتظر نتیجه باشید. زمانی ارتباط عالی‌ترین مقام اجرایی یک شهر با شهروندان تنها ازطریق رسانه‌های جمعی مانند رادیو و تلویزیون امکان‌پذیر بود.

توصیه‌های بازاریابی محتوایی از زبان جری مگوایر

شاید فیلم جری مگوایر (1996) با بازی تام کروز را دیده باشید. اما اگر هنوز تماشایش نکرده‌اید و در حوزه بازاریابی و به خصوص بازاریابی محتوایی فعال هستید جری مگوایر می‌تواند فیلم شماره یک شما باشد.

تولید محتوای بهینه با دستور پخت پیتزا

درباره پادشاهی و ملکه بودن محتوا احتمالاً زیاد شنیده باشید. برای ماندگار شدن دنیای بازاریابی محتوایی و دیجیتال راهی هم جز تولید محتوا نیست. اما چطور می‌توانیم در مسابقه ماراتن تولید محتوا کم نیاوریم و پا به پای سایرین چیزی برای عرضه داشته باشیم؟ آن‌هم محتوای خوب و نه‌چندان گران‌قیمت. اگر تولیدمحتوا شبیه پیتزا درست کردن باشد به راحتی می‌توانیم محتوایی ارزشمند تولید کنیم.
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

در هر دقیقه میلیون‌ها کلمه و عبارت در گوگل جست‌وجو می‌شود. هر کاربر اینستاگرام به‌طور میانگین 28 دقیقه در روز را در این شبکه اجتماعی می‌گذراند و یک‌سوم همه استوری های منتشر شده در این شبکه مربوط به مجموعه‌های تجاری و برندها است. آمار و ارقام زیاد دیگری را هم می‌توان به این فهرست اضافه کرد تا ثابت کنیم شما و کسب‌وکارتان در دنیای دیجیتال تنها نیستید. بسیاری از رقبا شما همین حالا در این فکر هستند که چطور بازار شما را برای خود کنند برای اینکه در این نبرد گلادیاتوری فرصتی برای خودنمایی داشته باشید باید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، این رابطه را توسعه دهید و با او وارد گفتگو شوید. سیمون سینِک برای این کار «دایره طلایی» را به شما پیشنهاد می‌دهد.

در اهمیت «چرا»

سیمون سینک، نویسنده و سخنران انگیزشی است که در سال 2009 در یک سخنرانی تِد، «دایره طلایی» را مطرح کرد. سینک این مفهوم را رویکردی برای مدیران و سازمان‌های موفق معرفی کرد اما تولیدکنندگان محتوا خیلی زود آن را به یکی از استانداردهای حرفه خود تبدیل کردند.

دایره طلایی سیمون سنیک

دایره طلایی از سه بخش چرا، چطور و چه تشکیل شده است و مهم‌ترین نکته در آن این جمله است: افراد خریدار کالای شما نیستند، آن‌ها خریدار یک «علت» هستند. سینک معتقد بود افراد برای ارتباط برقرار کردن همیشه از «چه» شروع می‌کنند، به‌تدریج به «چطور» می‌رسند و در نهایت درباره «چرایی» صحبت می‌کنند. این شکل از ارتباط در فضای مجازی و میان فروشندگان و مشتریان نیز وجود دارد با این تفاوت که مجموعه‌ای موفق خواهد بود که این مسیر را برعکس طی کند، یعنی در تولید محتوای خود از «چرایی» شروع کند و در انتها به «چه» برسد. تعداد این کسب‌وکارها بسیار کم‌تر و شانس موفقیت بسیار بیشتر است.

چاقو فروشی با دایره طلایی

یک مثال ساده شاید موضوع را شفاف‌تر کند. فرض کنید فروشنده لوازم‌خانگی مانند چاقوی آشپزخانه هستید و قصد دارید محصول خود را در شبکه‌های اجتماعی معرفی کنید و بفروشید. مانند یک ارتباط ساده اگر چیزی که می‌فروشید را نشان دهید، عکس چاقوهایتان را مرتب استوری و صرفاً از قیمت پایین آن صحبت کنید، پیام‌های شما به مخاطب چیزی شبیه به این خواهد بود: ما چاقوهای بسیار خوبی تولید می‌کنیم، آن‌ها زیبا، مقاوم و ارزان هستند. یکی از من بخرید!

اما اگر مسیر ارتباط را برعکس طی کنید و «چرایی» محصول را معرفی کرده باشید، پیامتان چیزی شبیه به این خواهد بود: آشپزی هنر خلق طعم‌های جدید است. تلاش ما ساده و جذاب کردن زندگی است. استفاده از چاقوی مناسب می‌تواند ابزاری باشد برای هنرنمایی درخشان‌تر و آسان‌تر. آیا می‌خواهید شما هم از این ابزار استفاده کنید؟

کدام روش را بیشتر می‌پسندید؟ فکر می‌کنید کدام‌یک نتیجه بهتری خواهد داشت؟ برای روش دوم چه محتوایی تولید خواهید کرد؟

دایره طلایی و بخش‌های مختلف مغز

احتمالاً درباره کارکرد نیمکره‌های راست و چپ مغز و نقش آن‌ها در زندگی ما شنیده باشید. مثلاً موسیقی و فراگیری یک‌زبان خارجی و حل یک مسئله ریاضی در بخش‌های مختلفی از مغز انجام می‌شود. ما برای ایجاد ارتباط هم از بخش‌های مختلفی از مغز خود استفاده می‌کنیم. وقتی از چیستی صحبت می‌کنید ناخودآگاه با بخش تحلیل‌گر مغز ارتباط برقرار کرده‌اید. اما وقتی درباره چرایی و چگونگی صحبت کنید با بخش احساسی و خلاق مخاطب ارتباط ایجاد شده است.

دایره طلایی و بخش‌های مختلف مغز

به یاد داشته باشید که در بیشتر مواقع ما با احساسات خود چیزی را می‌خریم و بعد آن را با منطق توجیه می‌کنیم. با نمایش چرایی و چگونگی دربازاریابی محتوا می‌توانید نزد مخاطب اعتبار کسب کنید، به‌عنوان کارشناس حوزه خود شناخته شوید و با او وارد گفتگو شوید.

برای تمرین دایره طلایی برندهای بزرگ دنیا در حوزه کسب‌وکار خودتان را دنبال کنید. محتوا آن‌ها بر اساس کدام‌یک بخش‌های این دایره است؟


این مطلب پیش‌تر در ویژه‌نامه لینک روزنامه شهرآرا منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img