عماد پورشهریاری۴ آبان ۱۳۹۹

تفاوت‌های طراحی گرافیک و طراحی صفحات وب

اگر درباره تفاوت طراحی گرافیکی و طراحی صفحات وب بپرسید، باید بگوییم که این دو موضوع کاملاً در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند، اما افراد زیادی همچنان این دو مورد را با هم اشتباه می‌کنند. به‌طور کلی، افراد تازه‌کار معمولاً هر دوی این‌ها یعنی طراحی گرافیک و طراحی وب را به‌عنوان «طراح هنری» می‌شناسند. با این حال،  در هر دو موضوع ممکن است از ابزارهای مشابه ای استفاده شود و احتمالاً عاملان آن بتوانند در پروژه‌های یکدیگر شریک شوند اما توانایی‌های هنری و خلاقیت آنها با یکدیگر کاملاً متفاوت است.

طراحی وب چیست؟

طراحی وب شامل توانایی‌های متفاوت و روش‌هایی است که در نتیجه آن وب‌سایت‌ها تولید و یا پشتیبانی می‌شوند. طراحی گرافیک وب، طراحی رابط کاربری یا اینترفیس، استانداردسازی کدها و نرم‌افزارهای اختصاصی، طراحی کاربری وب و بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو از بخش‌های مختلف طراحی وب هستند.

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک فرایند ایجاد ارتباطات تصویری و حل مشکلات مرتبط با آن است و شامل حداقل یک یا دو تایپوگرافی، عکاسی و تصویرنگاری است. طراحی گرافیک را در واقع باید زیرمجموعه ارتباطات بصری و طراحی ارتباطات دانست اما می‌توان از همان اصطلاح «طراحی گرافیک» استفاده کرد. طراحان گرافیک با تغییر و ترکیب نمادها، تصاویر و متون، قالبی بصری ایجاد می‌کنند که پیام و ایده‌ای خاص را به مخاطب منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانید:  ۱۲ نکته در طراحی شخصیت یا کاراکتر

تفاوت میان این دو گروه را می‌توان در موارد زیر دسته‌بندی کرد:

۱٫ ویژگی‌های تصویری

رنگ‌ها.

رنگ‌های مورد استفاده در طراحی گرافیک و طراحی وب کاملاً متفاوت است. طراحان گرافیک که بیشتر به دنبال چاپ محصول نهایی هستند، اغلب از رنگ‌های CMYK استفاده می‌کنند. اما طراحان وب از رنگ‌های RGB بهره می‌گیرند و هدف از آن ایجاد تمایز در میان اطلاعات ارائه‌شده در وب‌سایت است.

فونت‌ها.

طراحان گرافیک معمولاً در انتخاب فونت گزینه‌های بیشتری دارند. اما طراحان وب حتی با پیشرفت‌های چند سال اخیر در این حوزه باید به نکات مختلفی توجه داشته باشند. API های موجود در زبان‌های برنامه‌نویسی این اجازه را به کاربر می‌دهد که به سلیقه خود فونت بسیاری از وب‌سایت‌ها را تغییر دهد یا به‌طور خودکار این تغییر در مرورگر آنها رخ می‌دهد. با این وجود این موارد باید به دقت در طراحی لحاظ شود.

شکل‌ها و ترسیم‌ها.

طراحان گرافیک در امور مرتبط به ترسیم و گرافیک وقت بیشتری را صرف می‌کنند، به‌خصوص اگر وب‌سایت هدف محصول محور باشد. طراحی باعث ایجاد ارتباط بصری می‌شود. از نظر سایز و ابعاد نیز، طراحان گرافیک از واحدهایی چون سانتی‌متر و میلی‌متر استفاده می‌کنند اما طراحان وب از پیکسل استفاده می‌کنند.

تفاوت طراحان وب و طراحان گرافیک

۲٫ بستر انتشار

طراحان گرافیک محصول نهایی را بر روی کاغذ، لباس و مانند آن چاپ می‌کنند. اما محصول نهایی طراحان وب در صفحات نمایشگر قابل‌مشاهده است. همچنین در طراحی گرافیک اصلاح محصول نهایی امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان بازخورد مخاطب را لحاظ کرد. اما در طراحی وب می‌توان به‌سادگی محصول نهایی را به‌روزرسانی کرد و با توجه به نظر مخاطب طراح را به دلخواه تغییر داد.

۳٫ نمایش مقطعی

فرایند طراحی گرافیک به گونه‌ای است که نمی‌توان در حین انجام، آن را به مخاطب ارائه کرد. اما طراحی وب را می‌توان به صورت مرحله‌ای و فازبندی شده نمایش داد. برای مثال می‌توان با ایجاد دکمه‌های بالا و پائین رفتن، ابتدا صفحه اصلی و سپس سایر صفحات و امکانات را منتشر کرد.

۴٫انتشار و توزیع

از آنجایی که طراحی گرافیک از انواع سنتی رسانه محسوب می‌شود، توزیع فیزیکی آن از طریق فروش مستقیم، توزیع پستی و مانند آن است. به همین دلیل تنها در موارد محدود و با قیمت بالا تولید آن به صرفه خواهد بود. اما طراحی وب از طریق رسانه‌های غیر مانند پلتفرم‌های مختلف دیجیتال نیز قابلیت توزیع دارند. علاوه بر این سادگی نحوه انتشار این دست گرافیک‌ها به افزایش مخاطبان آن کمک سرشاری کرده است.

تفاوت طراحان وب و طراحان گرافیک

تفاوت طراحان وب و طراحان گرافیک

ویژگی طراحان وب از این قرار است:

  1. به هنر به دید وسیله‌ای برای انتقال فناوری نگاه می‌کنند.
  2. با مخاطب خود تعامل دو طرفه دارد.
  3. فنی‌تر هستند. (مانند برنامه‌نویسی)
  4. در طراحی‌های خود رویکرد مهندسی دارند.
  5. باید بتواند تأثیر طراحی خود را در مخاطب و واکنش او را پیش‌بینی کند.
  6. باید بتواند کار خود را در طول زمان تقویت و توسعه دهد.

ویژگی طراحان گرافیک از این قرار است:

  1. هنر در اولویت اصلی است.
  2. تعامل با مخاطب یک‌سویه است.
  3. هنرمندانه‌تر است (مانند طراحی با قلم و کاغذ)
  4. در طراحی‌های خود بر نظریه‌های تصویری تأکید دارد.
  5. باید خود را بر انتقال پیام به مخاطب متمرکز کند.
  6. باید با ویژگی‌های چاپ آشنایی داشته باشد.

این مطلب به سفارش شرکت تبلیغاتی اوج نیلی نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *