6 آذر 1401

گیمیفیکیشن در بازاریابی محتوایی؛ بازی برد برد با مخاطب

مطالب مرتبط

خلاقیت در تبلیغات و افزایش فروش آنلاین

هدف نهایی تمام کسب‌وکارها افزایش سرمایه و اخذ درآمد...
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

گیمیفیکیشن (Gamification) برخلاف سختی نگارشش یک تکنیک فوق‌العاده جذاب، ساده و زودبازده در بازاریابی محتوایی است.

گیمیفیکیشن که در فارسی به آن بازی‌وار سازی هم گفته می‌شود روشی است که در آن با استفاده از المان‌ها و ویژگی‌های بازی مخاطب وادار به ایجاد تعامل بیشتر با برند می‌شود. اما چطور می‌توان از این تکنیک جذاب در راستای استراتژی‌های بازاریابی محتوایی استفاده کرد؟ چطور گیمیفیکیشن در چارچوب طرح کلی ما قرار می‌گیرد و یک بازی‌وار سازی خوب دارای چه ویژگی‌هایی است؟

برای شروع باید گیمیفیکیشن را بشناسیم

پیش از هر چیزی باید دفت کرد گیمیفیکیشن به معنی ساخت بازی‌های کامپیوتری برای یک برند نیست. بلکه روش یا روش‌هایی است که در آن شما هوش هیجانی و رقابتی مخاطب را به چالش می‌طلبید و از طریق آن برند خود را توسعه می‌دهید.

اصطلاح گیمیفیکیشن شاید عمرش چندان طولانی نباشد اما همه ما در طول زندگی خود بارها و بارها با آن مواجه شده‌ایم. وقتی معلم دبستان ما قول جایزه‌ای را در ازای نمره 20 انضباط به ما می‌داد یا وقتی کوپن‌های یک محصول خوراکی را به امید یک پوستر ورزشی جمع می‌کردیم عملاً وارد یک گیمیفیکیشن شده بودیم.

امروز هم بدون اینکه آگاه باشیم به‌دفعات در یک بازی‌واره شرکت می‌کنیم. تلاش برای رسیدن به سطح طلایی مشتریان یک بانک یا معرفی یک محصول به دیگران به هدف دریافت کد تخفیف، همان گیمیفیکیشن است. همین بازی‌ها و «رقابت» های ساده با خود یا دیگران، امروز به ابزاری قدرتمند در خدمت برندها تبدیل شده است.

گیمیفیکیشن

به فکر فیل هوا کردن نباشید

اگر فکر می‌کنید گیمیفیکیشن برای توسعه کسب‌وکار شما یک فرصت طلایی است قدم نخست را درست برداشته‌اید. اما برای شروع فکر یک پلتفرم بزرگ و میلیون نفری را از سر بیرون کنید. بهترین روش برای استفاده از این تکنیک یک آغاز ساده است. بله، شما می‌توانید یک برنامه عظیم برای خود هدف‌گذاری کنید اما قرار نیست در یک شب به آن برسید.

نکته بسیار مهم در اجرای گیمیفیکیشن تأکید و پایبندی به اهداف است. به دست آوردن مخاطب‌های زیاد حتماً بسیار دل‌چسب خواهد بود اما به چه قیمتی؟

اگر استراتژی بازاریابی محتوایی شما اهداف هوشمند و از پیش تعیین‌شده‌ای داشته باشد طرح گیمیفیکیشن شما هم در همین راستا خواهد بود. اگر مخاطبان شما فقط به خاطر یک رقابت یا از صرفاً به خاطر گذراندن زمان وارد سایت شما بشوند، سرگرم شوند و بدون در نظر گرفتن اهداف شما از آن خارج شوند، شما بازنده بازی خواهید بود.

اگر در میان این بازی‌سازی آگاهی از برند خود را افزایش دهید، محصولی را بفروشید یا مخاطب را در سفر مشتری قدمی به‌پیش ببرید برنده نهایی برند و کسب‌وکار شما است.

به فکر فیل هوا کردن نباشید

به بازیکن‌ها احترام بگذارید

فرض کنید کسب‌وکار شما در مشاوره در حوزه سرمایه‌گذاری‌های کلان اقتصادی است. اگر جایزه یا پاداش سیستم گیمیفیکیشن شما برای این سرمایه‌گذاران کم‌ارزش جلوه کند، نه‌تنها کسی را وارد بازی نکرده‌اید بلکه برند خود را با سر به سنگ کوبیده‌اید.

البته همیشه هم این تناسب سازی میان بازی و بازیکن‌ها به این سادگی‌ها نیست. برای اینکه نهایت احترام ممکن را برای مخاطب خود قائل باشید باید بیش از هر چیزی او را بشناسید.

در گیمیفیکیشن ما چهار مدل بازیکن یا مشتری داریم: فاتحان، قاتلان، تعامل‌گراها و کاوشگران.

  • فاتحان (Achievers) هدفی جز به آخر رسیدن و حرفه‌ای شدن در بازی ندارند.
  • گروه دوم قاتلان (Killers) هستند، بازیکن‌هایی شبیه به فاتحان اما بسیار بسیار تشنه‌تر. آن‌ها برای رسیدن به موفقیت حاضرند همه رقبا را از دور خارج کنند و تعریف و تمجید دیگر را برای خود جلب کنند.
  • دسته سوم تعامل گرها (Socializers) هستند، آن‌ها به دنبال ایجاد یک ارتباط مؤثر در فضای بازی هستند و همبازی‌ها برایشان اهمیت بسیاری زیادی دارد.
  • گروه آخر کاوشگرند (Explorers) یعنی به انتها رسیدن چندان اهمیتی ندارد و بیشتر کندوکاو در مسیر برای آن‌ها جذاب است.

هرکدام از این مدل‌ها هدف‌گذاری، جایزه، فرایند یا انگیزه‌های متفاوتی را طلب می‌کنند. بعد از اینکه نوع بازیکن‌های خود را شناختید باید ویژگی‌های جمعیت شناختی مانند جنسیت، سن، تحصیلات، درآمد و … را هم به‌طور دقیق پیش‌بینی کنید.

به بازیکن‌ها احترام بگذارید

 حدود بازی را دقیق مشخص کنید

برای راه‌اندازی یک گیمیفیکیشن خوب شما انتخاب‌های متعددی دارید. مهم‌ترین آن‌ها جایزه یا پاداش است. ذات انسان‌ها جایزه گرفتن را دوست دارند اما نباید بی‌دلیل چوب حراج به جوایز خود بزنید.

علاوه بر این می‌توانید جداول رتبه‌بندی در نظر بگیرید اما دقت کنید که حضور در این میان بهترین‌ها خیلی سخت یا خیلی آسان نباشد. مخاطبی که دیرتر از سایرین وارد چرخه گیمیفیکیشن شما شود باید به همان اندازه نفر نخست فرصت اول شدن را داشته باشد.

سایر المان‌هایی که برای طرح خود در نظر می‌گیرید مانند نشان‌ها هم باید واقعی باشند. نیازی نیست همه بخش‌های یک گیمیفیکیشن را داشته باشید اما در هر موردی که لحاظ می‌کنید استانداردها را به حد کمال رعایت کنید.

نکته بسیار مهم اینکه تا جایی که می‌توانید مخاطبان و بازیکنان را در فضاهای اختصاصی خود حفظ کنید. بازی راه انداختن در اینستاگرام شاید ساده به نظر برسد اما مزیت‌های یک گیمیفیکیشن در وب‌سایت اختصاصی شما مزایای بی‌شماری خواهد داشت که اصلاً با شبکه‌های اجتماعی قابل‌مقایسه نیست. با این حال یک گیمیفیکیشن خوب باید ظرفیت اشتراک‌گذاری بالایی در صفحات شخصی افراد داشته باشد.


این مطلب پیش‌تر در ویژه‌نامه لینک روزنامه شهرآرا منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img