عماد پورشهریاری۴ آبان ۱۳۹۹

دیتا (داده) شبیه شکلات است

دنیای آینده بر اساس داده و داده‌های بزرگ شکل خواهد گرفت. هرروز اطلاعات زیادی در بخش‌های مختلف جامعه تولید می‌شوند که اغلب استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود یا دست کم کاربردی کردن این اطلاعات بر بهبود کسب و کار‌ها و وضعیت زندگی شهروندان تأثیر چندانی ندارد.
برای مثال، فکر کنید اطلاعاتی که شهرداری ها، بیمه‌ها و موتور‌های جست و جو می‌توانند در اختیار خود و عموم قرار دهند چه میزان در توسعه کسب وکار‌ها و استارت آپ‌ها نقش خواهد داشت. آدریان بریجواتر، نویسنده ارشد فوربس، برای درک بهتر و بیشتر داده و کاربرد آن، این مفهوم را با شکلات مقایسه کرده است.
برای تعریف داده یا دیتا، استعاره‌های زیادی استفاده می‌شود. گاهی گفته می‌شود داده زغال سنگ جدید یا سوخت نوینی برای کسب و کار‌های مدرن یا مثل روغن مار یک درمان جادویی است که می‌تواند هر سازمانی را وارد عصر تازه‌ای کند. اما شاید داده بیش از هر چیزی شبیه شکلات باشد.

شکلات شیرین و شکلات تلخ

بعضی شکلات‌ها با شیر ترکیب می‌شوند. برخی هم سفیدتر (شیرین) و برخی تلخ‌تر (دارک) هستند. شرکت‌های شکلات سازی شکلات‌هایی با خلوص ٩٧ درصد عرضه می‌کنند که معمولا بهترین و گران‌ترین محصول آن هاست. اما داده دارک در سوی دیگر ماجرا کمتر مورد پذیرش قرار می‌گیرد.
دارک دیتا یا داده سیاه اطلاعاتی است که یک سازمان در طول فعالیت عادی خود، گردآوری، پردازش و ذخیره سازی می‌کند و این داده‌ها جزئی از دارایی‌های آن سازمان به حساب می‌آید، اما به هر دلیل نمی‌تواند برای مقاصد دیگری از آن‌ها استفاده کند.

بیشتر بخوانید:  درخت دیجیتال مارکتینگ

کهنه شدن با گذر زمان

اگر زمان زیادی شکلات را مصرف نکنید، به تدریج طعم خود را از دست خواهد داد. پژوهشگران معتقدند این اتفاق به خاطر فرایندی معروف به Fat Bloom که در آن چربی مایع مانند کره کاکائو کریستالیزه می‌شود.
بسیاری از ما عادت داریم شکلات‌ها را در کابینت، یخچال یا بسته بندی‌های مختلف نگه داریم، عادتی که طعم شکلات را از بین خواهد برد. آیا بهتر نیست به جای پنهان کردن آن ها، به اندازه نیاز شکلات تهیه کنیم و آن‌ها را در ظرفی در اختیار همه قرار دهیم؟
درباره داده هم موضوع به همین ترتیب است. بهتر است داده‌ها را در یک مکان مرکزی قرار دهیم. در این صورت از پیش از مکان آن مطلع هستیم، به راحتی به آن دسترسی خواهیم داشت و از حجم باقی مانده مطلعیم. علاوه بر این از افرادی که به این داده‌ها دسترسی دارند راحت‌تر شناسایی خواهند شد.
اگر داده‌ها را در یک ظرف مشخص در اختیار همه قرار ندهیم و هر کس به اندازه نیاز خود از آن استفاده نکند، این اطلاعات ارزشمند بیات خواهند شد.

کهنه شدن شکلات

محتویات ارزشمند درونی

مانند شکلات‌ها که مغز‌های آجیل و محتویات مختلفی دارند، داده‌ها هم می‌توانند درون خود مواد ارزشمندی داشته باشند. برای مثال، داده‌هایی را که یک کاربر نرم افزار‌های موبایلی ارائه می‌کند در نظر بگیرید. این اطلاعات خیلی بیشتر از علامت‌ها و سیگنال‌هایی است که در مسیر کاربری آن نرم افزار رد و بدل می‌شود. درمورد نرم افزار‌های خرید، علاوه بر ارائه محصول، کنش‌های کاربر نشان می‌دهد مشتریان این صنعت چه ترکیب جنسیتی‌ای دارند، چندساله هستند و در چه زمانی از روز اقدام به خرید می‌کنند. هرکدام از این اطلاعات فرصت مغتنمی برای توسعه کل آن صنعت خواهد بود.

مخلوط شکلاتی

پارتیک مک‌فادین از مدیران شرکت DataStax معتقد است در دنیای فناوری امروز پاسخ هر سوالی با داده های بیشتر به دست می آید. به نظر او اگر شرکتی بخواهند در حوزه تجربه مشتری موفقیتی کسب کند به داده های بیشتری نیاز دارد. همان شرکت اگر بخواهد نرم افزارهای خود را توسعه دهد باز هم به داده بیشتری نیاز دارد. مک‌فادین اما هشدار می‌دهد که با افزایش داده ها مشکلات مدیریت آن‌ها هم بیشتر می‌شود. گاهی حتی ممکن است مجزا کردن این داده های در هم تنیده ناممکن شود. در مثال شکلات، این شکل از داده شبیه شکلات گلاسه یا کیک های شکلاتی است که امکان تفکیک آن وجود ندارد. با این حال بسیاری از مهندسان داده عاشق این مدل خوردنی‌ها هستند.

مثالی برای توضیح داده کاوری

عوارض مصرف بیش از اندازه

مصرف بیش از حد شکلات باعث بیماری خواهد شد. در مورد داده‌ها نیز این موضوع صادق است. استفاده از حجم زیادی داده به خصوص داده‌های کم کیفیت می‌تواند باعث سردرگمی و از بین رفتن تمرکز کسب وکار‌ها شود. علاوه بر این، استفاده از حجم زیادی داده چابکی مجموعه را کم خواهد. در دنیایی که هر ثانیه میلیون‌ها و میلیون‌ها داده تولید می‌شود، استفاده به اندازه و کاربردی از آن‌ها نکته‌ای ضرور است.

بیشتر بخوانید:  شناخت پرسونای مخاطب و روایت در بازاریابی محتوا + مثال کاربردی

بسته بندی برای توزیع و انتشار آسان

شکلات‌ها به اشکال مختلف بسته بندی می‌شوند. گاهی ممکن است چندین شکلات در یک بسته یا جعبه قرار بگیرند یا یک روکش پلاستیکی از یک شکلات بزرگ‌تر محافظت کند. بسته بندی شکلات این امکان را فراهم می‌کند که توزیع و فروش آن ساده‌تر شود. از آنجایی که هیچ سازمان یا فردی مسئول داده‌ها در جهان نیست، بسته‌بندی آن‌ها امکان خرید و فروش آن را تسهیل خواهد کرد.
داده‌ها نیز مانند شکلات در شکل، ابعاد و بسته بندی‌های مختلفی عرضه می‌شوند و ممکن است طعم‌های متفاوتی داشته باشند. همه این‌ها را می‌توان با اطلاعاتی دقیق برای مصارف مختلف دسته بندی کرد و در اختیار مصرف کننده قرار داد.
یکی از مثال‌های خوب در این مورد Dawex است که زیرساخت‌های فناوری برای شرکت‌های تجاری فراهم می‌کند. با همکاری این شرکت مجموعه‌ها می توانند به تبادل داده بپردازند. Dawx در واقع مالک داده ها نیست و تنها وظیفه بسته بندی و فراهم کردن روشی برای انتقال داده ها است.

شکلات شبیه داده و دیتا است


بخشی از این مطلب پیش‌تر در  ویژه‌نامه لینک روزنامه شهرآرا منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *