هدف نهایی تمام کسبوکارها افزایش سرمایه و اخذ درآمد است. به همین دلیل دپارتمانهای فروش یکی از مهمترین بخشهای هر مجموعهای هستند. با ظهور اینترنت و پیشرفت سریع فناوریها، تبلیغات دیجیتال راهی مؤثر در افزایش فروش محصولات و خدمات هستند.
این روزها، مردم بسیار زیادی از اینترنت استفاده میکنند و در واقع آنلاین هستند، به همین خاطر کسبوکارها نیز تلاش بیشتری در این حوزه برای کسب مشتری انجام میدهند. با ورود فناوری به مسیرهایی مانند هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، برندهای تجاری برای حضور در این فضاهای نوین چارهای جز خلاقیت ندارد.
در حالی که خلاقیت هیجان زیادی به تبلیغات آنلاین آورده اما کاربردی بودن آنها همچنان مسئله بسیار مهمی است. مطالعات دانشگاه هاروارد نشان میدهد کسبوکارهایی که از تکنیکهای خلاقیت مانند اصالت، جزئیات و ارزش هنری استفاده میکنند به فروش بالاتری هم دست پیدا میکنند. ترکیبی از این سه روش میتواند نتیجه بسیار بهتری هم داشته باشد و طی آن پیام و برند برای مدت بیشتری در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند.
کوکاکولا را در نظر بگیرد، وقتی شرکت کمپین «یک کوکا را به اشتراک بگذار» را آغاز کرد خیلی زود تبدیل به یکی از ترندهای نخستینِ شبکههای اجتماعی در سراسر جهان تبدیل شد و تنها در آمریکا فروش محصول را ۲ درصد افزایش داد. تا به امروز، این آگهی در ذهنها باقی مانده است.
در توسعه کمپینهای آنلاین کوکاکولا و افزایش فروش محصولات این شرکت، کمپینهای دیگری نیز از راه رسیدند و سایر برندها نیز به خلاقیت در تبلیغات توجه ویژهای پیدا کردند. در ادامه چند مثال از استفاده خلاقیت در افزایش فروش آنلاین برندهای مختلف خواهیم زد:
استفاده از بازیها
برندها از پلتفرمهای بازی مختلفی به عنوان ابزار بازاریابی استفاده میکند و آگاهی برند و فروش خود را افزایش میدهند. این کار معمولاً از طریق پاپ آپ ها و بنرها اتفاق میافتد، با این حال ممکن است چنین تبلیغاتی برای مخاطب آزاردهنده به نظر برسد.
در یک تحقیق در سال ۲۰۱۶ مشخص شد که ۱۶ درصد کاربران گوشیهای هوشمند در جهان تبلیغات اینچنینی را مسدود کردهاند.
پس برندها چطور میتوانند علاقهمندان کثیر بازیهای ویدئویی را تحت تأثیر قرار دهند؟
آنها بازیهای خود را میسازند. برندلیفت یکی از این شرکتها است. این شرکت که از تکرار تبلیغات خسته شده بود تصمیم گرفت خلاقیت را به شکل بازی وارد تبلیغات خود کند.
شرکت با ساخت این بازی تلاش کرد تاریخچه خود را بیان کند. در این بازی نمونه کارهای این شرکت دیده میشود و اطلاعاتی درباره همکاران و مشتریان کلیدی این آژانس تبلیغاتی به بازی کننده ارائه میشود. همچنین بزرگترین پروژههای شرکت نیز به مخاطب معرفی میشود. همه این موارد به شکل چند معما و راز در طول بازی قرار گرفتهاند و بازی کننده باید یکییکی آنها رمزگشایی کند.
برندلیفت یکی از مثالهایی تبلیغات خلاق با استفاده از بازی در فضای دیجیتال است. چنین روشی باعث افزایش تعداد مشتریان وفادار، افزایش مشارکت مشتری و در نهایت فروش بیشتر خواهد شد.
بازاریابی تجربی مجازی
بازاریابی تجربی یکی از استراتژیهای کلیدی برای افزایش فروش در کسبوکارهای مختلف است. مواجهه چهره به چهره میان برند و مشتری میتواند پیوندهای این دو را تقویت کند.
بر اساس تحقیقات انجامشده در این روش خاص، ۶۵ درصد برندهای استفادهکننده از این روش اعلام کردهاند که پس از اجرای آن به فروش بالاتری دست پیدا کردهاند. مانند سایر روشهای تبلیغاتی بازاریابی چهره به چهره نیز وارد دنیای فناوری شده است.
برندها به آرامی از رخدادهای مکان محور و سنتی در حال کوچ به فضاهای مجازی هستند. شرکتهای زیادی از فناوریهای VR یا واقعیت مجازی استفاده میکنند و تجربهای متفاوت برای مخاطبان خود به ارمغان میآورند.
از مزیتهای استفاده از این مدل از تبلیغات امکان به کارگیری ابزارهای صوتی و تصویری است که میتواند نقش بسیار زیادی در افزایش تأثیرگذاری روی مخاطب داشته باشد. برندهایی مانند مستر کارت از این امکانات نتایج بسیار خوبی کسب کردهاند.
استفاده از طنز و پاداش در ویدئوهای تبلیغات
تبلیغات خلاقانهای که کمی درونمایههای طنز داشته باشند میتوانند در قانع کردن مشتری و افزایش فروش آنلاین نقش مهمی ایفا کنند. بر اساس تحقیقات انجامشده در سال ۲۰۱۶ از ۴۲ کشور مختلف نشان داد، تبلیغات طنز به شدت مخاطب را درگیر آگهی میکند.
در حالی که بسیاری از برندها از این ویژگی در تبلیغات خود استفاده میکنند، بسیاری دیگر از جوایز مختلف برای افزایش مشارکت بهره میگیرند. این در حالی است که بسیاری از مخاطبان ویدئوها تنها پس از ۱۰ ثانیه علاقه خود را به تماشای آن ویدئو از دست میدهند.
شرکتهای مختلف با قرار دادن نکتهای طنزآمیز در همان چند ثانیه نخستین تلاش میکنند مخاطب را تا انتها با خود همراه کنند. علاوه بر این پاداشهایی در شکل نکات آموزنده میتواند مخاطب را به کلیکهای بیشتر تشویق کند. نمونه این ویدئوها را میتوان در تبلیغات یوتیوب پیش از آغاز ویدئوی اصلی مشاهده کرد. در همان چند ثانیه آغازین این آگهیها مخاطب به شکلی در قلاب جذابیت این آگهی گرفتار میشود.
این مطلب به سفارش اوج نیلی نوشته شده است.
دیدگاهتان را بنویسید