عماد پورشهریاری۳۰ مهر ۱۳۹۹

تبلیغات در مجموعه‌های B2B چگونه است؟

برخلاف نظر بسیاری از افراد که معتقدند شرکت‌هایی که مخاطب عام در میان جامعه دارند از تبلیغات سود خواهند برد، سایر شرکت‌ها نیز بدون تبلیغات نمی‌توانند در بازار رقابتی امروز به نتایج دلخواهی دست پیدا کنند. در تبلیغات صنعتی پرکاربردترین اصطلاح تبلیغات B2B است. این شکل از تبلیغات به طور کلی شامل شرکت‌هایی می‌شود که خود محصول یا خدماتی را به شرکت دیگری ارائه می‌دهند، در واقع شرکت اول به نوعی تأمین‌کننده مواد اولیه یا خدمات شرکت‌های ثانویه هستند. برای مثال شرکت‌های آب معدنی که در مقیاس‌های کوچک‌تری فعالیت می‌کنند برای ارائه محصولات خود نیازمند بسته‌بندی، درب‌های پلاستیکی و مواردی نظیر این هستند. تبلیغات صنعتی می‌تواند شرکت‌های تأمین‌کننده این مواد را راحت‌تر و سریع‌تر به شرکت دوم یا همان مشتری متصل کند.

نقش تبلیغات صنعتی:
  • به حداقل رساندن جست‌وجوی خریداران
  • افزایش فروش شرکت
  • ایجاد کانال‌های توزیع بیشتر
  • کمک به شرکت برای تولید محصول یا خدمت دلخواه
  • ایجاد آگاهی برای مشتریان و دیگر شرکت‌ها
فرایندهای تبلیغات صنعتی

از آنجایی که شرکت‌های مختلف ممکن است محصولات و خدمات متفاوتی داشته باشند، استراتژی‌های مورداستفاده در این تبلیغات نیز در میان شرکت‌های مختلف، متفاوت است. به همین دلیل نمی‌توان یک قانون کلی را به تمام مجموعه‌ها تعمیم داد. اما فرایند کلی که می‌تواند منجر به یک تبلیغات موفق شوند عبارت‌اند از شناخت هدف تبلیغ، شناخت شرکت‌های هدف، تحقیق درباره شرایط بازار و رقبا، ایجاد ادوات تبلیغات، انتخاب رسانه موردنیاز، تعیین هزینه‌ها، اجرایی کردن تبلیغات و اخذ بازخورد از مشتریان مختلف.

انواع رسانه در تبلیغات صنعتی

رسانه‌هایی که بیشتر در تبلیغات صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند، رسانه‌های چاپی و بازاریابی مستقیم است.

تبلیفات در شرکت های b2b

رسانه‌های چاپی شامل نشریات تخصصی، روزنامه‌ها، ژورنال‌های فنی و مانند آن است. برای تبلیغات در رسانه‌های چاپی توجه به این بایدها و نبایدها را در ذهن داشته باشید:

  • شکل بصری آگهی باید واضح و برجسته باشد
  • آگهی باید چنان جذاب باشد که بیننده مجاب به خواندن محتوای آن شود
  • محصول یا خدمات باید برجسته شوند و نه شرکت ارائه‌دهنده آن
  • آگهی باید بسیار ساده و خواندن محتوای آن آسان باشد
  • تصویر نمایش داده شده در آگهی باید با خود محصول مرتبط باشد
  • آگهی باید بازتاب‌دهنده شرکت باشد
  • در این آگهی‌ها نباید از تبلیغات چند قسمتی استفاده کرد
  • در انتهای آگهی باید نام شرکت، آدرس‌ها، شماره‌های تماس به شکلی قرار بگیرند که به راحتی خوانده شوند

بازاریابی مستقیم شامل این موارد می‌شود:

  1. ارتباط از طریق پست: خبرنامه‌ها، داده‌های آماری و بروشورهای شرکت را می‌توان به آدرس پستی مشتریان ارسال کرد.
  2. تبلیغات تلفنی: می‌توان از طریق تماس‌های تلفنی پیام مورد نظر را در اختیار مشتری قرار داد.
  3. تبلیغات آنلاین: شامل ارسال ایمیل به مشتریان یا شرکت‌هایی که از مشتریان بالقوه محصول یا خدمات هستند، استفاده از بنرهای آنلاین و ایجاد امکان خرید آنلاین و مانند آن.

تبلیغ‌کنندگان از روش‌های دیگری نیز در ارائه محصولات خود استفاده می‌کنند که شرکت در نمایشگاه‌ها، بازارچه‌های فروش و همایش‌ها از این دست موارد می‌تواند باشد.

بنابراین شرکت‌ها می‌توانند از اشکال مختلف تبلیغاتی برای یافتن شرکت‌ها و مشتری‌های هدف استفاده کنند، با این حال نکته حائز اهمیت این است که در نهایت، فروش افزایش یابد، محصول یا خدمات در بالاترین سطح کیفی به مشتری ارائه شود و رابطه خوبی با شرکت‌های طرف قرارداد ایجاد شود تا تبلیغات مؤثرتر از پیش شود.


این مطلب به سفارش اوج نیلی نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *