13 اسفند 1402

بی‌آر‌تی در شهرهای ایران؛ تعدد در طرح؛ ضعف در اجرا

مطالب مرتبط

6 افزونه کلیدی کروم برای بازاریابان دیجیتال + یک هشدار امنیتی

کسب‌وکارها به ابزار وابسته هستند، شغل‌هایی مثل خلبانی، هواشناسی، مهندسی معدن و البته بازاریابی دیجیتال به‌شدت به ابزار نیاز دارند. یکی از ابزارهای مهم برای ما بازاریابان دیجیتال افزونه‌های مرورگر کروم است. در این یادداشت با 6 افزونه مهم و کاربردی برای بازاریابان دیجیتال آشنا خواهیم شد.

مدیریت شهر‌ها و شبکه‌های اجتماعی

در دوران دیجیتال، مردم خواستار سرعت در پاسخ‌گویی و مشارکت حداکثری در شهر خود هستند. شبکه‌های اجتماعی این فرصت را فراهم می‌کنند تا با یک توییت یا یک پُست اینستاگرامی به‌طور مستقیم با مدیر یا یک سازمان شهری ارتباط بگیرید، مشکل خود را مطرح کنید و در همان‌جا منتظر نتیجه باشید. زمانی ارتباط عالی‌ترین مقام اجرایی یک شهر با شهروندان تنها ازطریق رسانه‌های جمعی مانند رادیو و تلویزیون امکان‌پذیر بود.

تولید محتوای بهینه با دستور پخت پیتزا

درباره پادشاهی و ملکه بودن محتوا احتمالاً زیاد شنیده باشید. برای ماندگار شدن دنیای بازاریابی محتوایی و دیجیتال راهی هم جز تولید محتوا نیست. اما چطور می‌توانیم در مسابقه ماراتن تولید محتوا کم نیاوریم و پا به پای سایرین چیزی برای عرضه داشته باشیم؟ آن‌هم محتوای خوب و نه‌چندان گران‌قیمت. اگر تولیدمحتوا شبیه پیتزا درست کردن باشد به راحتی می‌توانیم محتوایی ارزشمند تولید کنیم.

محتوای کاربر محور؛ پادشاه واقعی محتواها + چند توصیه کاربردی

«محتوا پادشاه یا ملکه است» احتمالاً این جمله را زیاد شنیده باشید. اینکه با محتوا همه کار می‌توان کرد و چه شرکت‌هایی با توجه به همین جناب پادشاه به چه سودهایی که نرسیده‌اند. اما قرار نیست همیشه شما خودتان تولیدکننده محتوا باشید. ویژگی و خاصیت شبکه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال، تعاملی بودن آن‌ها است. گاهی باید تولید محتوا را به کاربران و مخاطبان خودتان بسپارید و از مزایای حیرت‌انگیز این پادشاه لذت ببرید. به این شکل از محتوا User-generated content (UGC)یا محتوای کاربر محور گفته می‌شود.

شناخت پرسونای مخاطب و روایت در بازاریابی محتوا + مثال کاربردی

در هر کسب‌وکاری که هستید، فروشنده‌اید، خدماتی عرضه یا محصولی را تولید می‌کنید اگر مخاطب خود (پرسونای مشتری) را نشناسید راهتان پر از سنگلاخ و فراز و نشیب خواهد بود.
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

سامانه اتوبوس‌های تندرو در مشهد بعد از تهران بزرگ‌ترین پروژه بی‌آر‌تی کشور است. پروژه‌ای که با وجود اسناد بالادستی با مشکلات ریزودرشتی درگیر شده و از زمان وعده داده شده برای افتتاح خطوط 2،3 و 4 فاصله گرفته است. اعتراض اهالی، ناهماهنگی‌های دستگاه‌ها، نبود بودجه لازم و برنامه‌ریزی نادرست در سال‌های گذشته به این طرح آسیب‌زده است. همچنین بی‌آر‌تی در مشهد با استاندارهای روز دنیا فاصله دارد و امکانات ارائه‌شده به شهروندان با کاستی‌های مواجه است. مشکلاتی که در همه شهرهای ایران رایج و مشترک است و مختص مشهد و تهران نیست.

سابقه و تاریخچه اتوبوس‌های تندرو یا همان بی‌آر‌تی در ایران به 13 سال پیش برمی‌گردد. در سال 1385 «ایجاد سامانه‌های اتوبوس تندرو به‌عنوان یکی از ارکان مدرن کردن شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در دستور کار قرار گرفت.» نخستین اتوبوس‌های تندرو در مرداد 1386 مسیر تهرانپارس در شرق تهران را تا میدان آزادی در غرب پیمودند. تاکنون 10 خط بی‌آر‌تی در پایتخت بهره‌برداری شده و برنامه‌های دیگری نیز برای ایجاد خطوط جدید در دست بررسی است. البته راه‌اندازی بی‌آر‌تی ها از همان ابتدا با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بود.

بی آر تی در شهرهای ایران

پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نسبت به احداث برخی خطوط اعتراض داشت. محمد رویانیان رئیس پلیس وقت اجرای طرح را مساوی با ایجاد ترافیک در 7 منطقه معرفی کرده بود. همچنین معاون عمرانی وزیر کشور در آن زمان گفته بود «طرح اجرا شده از سوی شهرداری بی‌آر‌تی نیست بلکه تأسیس خط ویژه است.» از سوی دیگر تعداد بالای آمار تصادف‌ها و خسارات مالی و جانی در این خطوط نشان از وجود مشکلات متعدد در این سامانه در حال گسترش است. در جدیدترین تغییرات احتمالی در بی‌آر‌تی تهران جایگزینی LRT به‌جای آن از خیابان تجریش تا ولیعصر است. LRT قطار برقی سبک شهری تندرو است که در آن از انرژی برق استفاده می‌شود.

پس از تهران دومین سامانه بی‌آر‌تی در تبریز احداث شد. اتوبوس‌های تندرو از سال 1387 قدم به تبریز گذاشتند اما در این شهر نیز با مقاومت‌ها و مخالفت‌هایی روبه‌رو شدند. نخستین مشکل اعتراض شدید کسبه به نرده گذاری‌ها بود و پس از آن نگرانی‌هایی از بروز تصادف در خطوط ویژه مطرح شد. حتی نماینده مردم تبریز در مجلس نیز وارد موضوع شد و طرح را از اساس «غیر کارشناسی» خواند. از سامانه اتوبوس‌های تندروی تبریز به‌عنوان از بی‌برنامه‌ترین طرح‌های بی‌آر‌تی یاد می‌شود که در طول این سال‌ها با مشکلاتی چون ایزوله نبودن مسیر، وجود ورودی و خروجی‌های متعدد در طول مسیر، تردد انواع دوچرخه، موتورسیکلت و خودروهای شخصی روبه‌رو است. علاوه بر این زیرساخت‌های ناقص و ناکارآمد رضایت کاربران را به حداقل رسانده است.

بی آر تی در شهرهای ایران

کلان‌شهر اصفهان دارای سه خط بی‌آر‌تی است که قدیمی‌ترین آن در سال 1391 افتتاح شد. 55 کیلومتر خط ویژه بی‌آر‌تی در اصفهان احداث شده است که روزانه 130 هزار نفر را در این شهر جابه‌جا می‌کنند. با این حال انتقاد زیادی به این خط ویژه وارد است. کوروش خسروی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بازنگری در خطوط بی‌آر‌تی را با توجه به استقبال کم از برخی خطوط را ضروری دانست. در ماه‌های گذشته شورای شهر اصفهان با فروش 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت شهرداری برای ایجاد زیرساخت‌های بی‌آر‌تی در اصفهان موافقت کرد.

در شیراز، دیگر کلان‌شهر ایران نیز برنامه‌هایی برای توسعه بی‌آر‌تی وجود دارد. برای این شهر دو مسیر اتوبوس‌های تندرو ایجاد شده است که در مجموع 28 کیلومتر طول دارد. علاوه بر این معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز از آغاز اجرای عملیات تراموای شیراز در آینده نزدیک خبر می‌دهد. این در حالی است که بیش از 10 سال از طرح مطالعاتی بی‌آر‌تی در شیراز می‌گذرد اما وعده‌های اولیه هنوز محقق نشده است، با توجه به تمرکز شهر شیراز به احداث مترو، بهره‌برداری از سامانه‌های بی‌آر‌تی به معنای واقعی کلمه، در این شهر هم، دور از انتظار است.

دیگر شهرهای پرجمعیت کشور هم در تکاپوی احداث سامانه اتوبوس‌های تندرو هستند. برخی هنوز مراحل کسب مجوزها و مصوبه‌ها را طی می‌کنند و برخی دیگر در همین یکی دو سال اخیر خط بی‌آر‌تی احداث کرده‌اند. در رشت خطوط بی‌آر‌تی به محور تردد اتوبوس تغییر کرده است و گفته می‌شود تا 1405 اتوبوس‌های تندرو به شهر اضافه خواهند شد. در کرمان احداث یک تک خطِ نه‌چندان بلندِ بی‌آر‌تی در دست بررسی است. شورای شهر یزد طرحی را تصویب کرده است که سه خط بی‌آر‌تی در شهر ایجاد شود. در کرمانشاه، بندرعباس و کرج نیز برنامه‌های مشابه ای مطرح شده است که مسیر 28 کیلومتری ویژه اتوبوس‌های تندرو در بندرعباس بیش از سایرین به اهداف کلی چنین سامانه‌هایی نزدیک شده است.


بخشی از پرونده بی‌آرتی مشهد که برای ویژه‌نامه نوروزی ۹۸ شهرآرا آماده اما منتشر نشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img