28 دی 1400

گفتگو با بابک نیک طلب عضو شورای شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

spot_img

مطالب مرتبط

در اعتراض به طرح صیانت: زعفران فروشی مریم غُلُمرضا در قلب اروپا

در دنیای غیرقابل‌باوری که فضای مجازی محدود، بسته یا کم رونق باشد، کسب‌وکارهای خانگی، روستایی و کوچک، در میان نور تبلیغاتِ پورسانتی و عصبی‌کننده صداوسیما و بیلبوردهای شهری خیلی سریع‌تر کور خواهند شد. در مقابل یک فضای باز با قوانین حمایت‌کننده واقعی، توسعه‌دهنده اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گروهی است که شاید عدالت اجتماعی برای آن‌ها تاکنون به درستی اجرا نشده باشد.

چطور یک روابط عمومی دیجیتال حرفه‌ای داشته باشیم؟

در یک دهه گذشته روابط عمومی‌ها دستخوش تغییرات ساختاری متعددی شده‌اند. در این مدت روابط عمومی به یک صنعت عظیم تبدیل شده و رقابتش هر روز با صنعت تبلیغات پر چالش تر می‌شود. البته در این مدت حوزه تبلیغات تحولات بیشتری را شاهد بوده اما ظهور رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و دنیای دیجیتال روابط عمومی‌ها و ابزارها و قوانین آن را هم تغییر داده است. اهداف در روابط عمومی دیجیتال در سازمان‌ها و برندهای تجاری گرچه تفاوت چندانی با گذشته نکرده است اما رویه آن کاملاً دگرگون شده است.

در سفر مشتری، ذهن خریدار را پیش‌بینی کنید

تمام مشتریان برای آشنایی، انتخاب و خرید یک محصول مسیر مشترکی را طی می‌کنند که در بازاریابی محتوا به آن «سفر مشتری» می‌گوییم. سفر مخاطب سه مرحله خواهد داشت: آگاهی، بررسی و تصمیم‌گیری. سفر مشتری به شما کمک خواهد کرد در هر مرحله به‌طور دقیق ذهن مشتری خود را پیش‌بینی کنید و بر اساس آن نیازهای او را برطرف کنید. برای فروش بیشتر این سه مرحله را به‌طور دقیق در کسب‌وکار خود پیاده کنید. برای توضیح بهتر فرض کنید شما یک استارتاپ در حوزه خدمات و تعمیرات منزل را مدیریت می‌کنید.

چگونه از اینفلوئنسرها بازخورد مناسب‌تری دریافت کنیم؟

بهترین اینفلوئنسر برای شما چه کسی خواهد بود؟ چطور متوجه می‌شوید به‌اندازه مبلغی که می‌پردازید خروجی مناسب دریافت کرده‌اید؟ و چطور باید با اینفلوئنسرها تعامل کرد؟

کمبود نشریات برای 18 میلیون کودک ایرانی

 

بابک نیک‌ طلب (متولد 1346) شاعر و پژوهشگر کودک تاکنون کتاب های زیادی را در قالب های شعری گوناگون برای کودکان و نوجوانان منتشر کرده است، «‌ پیشواز روشنی»‌، «‌ نردبانی از ستاره»‌ و«‌تا خیابان خوشبخت» از آثار این شاعر کودک است. نیک طلب با نهادهای گوناگونی چون آموزش و پرورش، حوزه هنری و شهرداری تهران همکاری داشته و در حال حاضر عضو شورای شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و در بسیاری از نشریات فعالیت می کند. نیک طلب که خود را بیشتر مولف می داند تا منتقد تاکنون چندین جایزه مطرح در حوزه ادبیات کودک و نوجوان از جمله برگزیده جایزه اول جشنواره شعرفجر در رشته کودک و نوجوان و همچنین جایزه کتاب فصل دريافت كرد. نیک طلب معتقد است در کنار همه انتقادهایی که به وضعیت ادبیات کودک وارد است نباید پیشرفت ها و موفقیت ها را فراموش کرد.

 

شعر کودک زبان فارسی مقوله جدیدی است، شعر کودک چقدر بزرگ شده است؟

در حال رشد است، در سال های اخیر کارهای خوبی در زمینه کودک و نوجوان انجام شده‌ و هر روز چهره جدیدی وارد عرصه می شود،اگر ادبیات فارسی را با سابقه بیش از هزار سال در طرفی قرار دهیم و ادبیات کودک را در طرفی ديگر‌ متوجه می شویم در مقایسه با ادبیات فارسی کودک هستیم اما این به این معنا نیست که نقص داریم بلکه این رشد کاملا طبیعی است، الان جامعه توجه بیشتری به کودک و نوجوان دارد و بچه ها جدی گرفته می شوند. شعر کودک دوره جدیدی را تجربه می کند که البته در تمام دنیا اینگونه است.

نشریات کودک و نوجوان در چند سال اخیر توفیق چندانی نداشتند، چرا؟

به طور کلی نشریات کودک و نوجوان باید رشد کنند و بالنده شوند اما محدود نشریاتی هستند که مثل کیهان بچه ها این دوره را طی کرده باشند. کیهان بچه ها یک دوره 50 ساله را سپری کرده است و جایگاه خوبی دارد. متاسفانه مجلات دیگر در دوره ای متوقف شدند که دلایل متفاوتی دارد مثلا تغییر مسئولان یا موارد اقتصادی یا اجتماعی و دلایل سیاسی هم ندارد. ضمیمه های کودک هم نقش مهمی دارند که خیلی از آن ها تعطیل شده اند. در هر صورت خلأ نشریات برای 18 میلیون کودک و نوجوان ایرانی احساس می‌شود. با این حال برای کسی که قصد ورود به عرصه ادبیات کودک را دارد نشریاتی داریم مثل آفتاب مهتاب ضمیمه روزنامه اطلاعات یا دوچرخه ضمیمه روزنامه همشهری و مجلاتی مثل دوست، پوپک، ملیکا و سلام بچه ها.

[irp]

یعنی سازمان ها و ارگان های دولتی نمی توانند به پیش برد این نشریات کمک کنند؟

در گذشته خیلی از ارگان ها و نهادها نشریاتی داشتند که الان منتشر نمی شوند مثلا سروش دوتا مجله برای کودک و نوجوان داشت که ادغام شده اند. به هر دلیلی نتوانستند یا نشده به روال گذشته ادامه بدهند. فکر نمی کنم بشود آنها را احیا کرد باید دنبال نشریات جدیدی باشیم.

بخش خصوصی چطور؟

بخش خصوصی هم به اندازه بخش دولتی در کار فرهنگی کوتاهی و تعلل کرده اند،بخش خصوصی بیشتر به فکر سود است تا کار فرهنگی، به هر حال شکست قسمتی از هر فعالیتی است مثلا چرا انجمن فرهنگی ناشران مجله ای منتشر نمی کند؟ اصلا تبلیغ آثار خودشان باشد. در این بین آموزش و پرورش خوب کار می کند، مجلات رشد بیش از یک میلیون تیراژ دارند.

خرید مجلات رشد که اجباری است!

گاهی اجبار لازم است ولی حالت ایده آل این است مجله روی دکه قرار بگیرد. مجله باید در سبد خانواده ها باشد شاید اگر همین مجله رشد روی دکه می رفت تیراژش از سه هزار بیشتر نمی‌شد و بعد از مدتی هم تعطیل می شد.

کودک ما اصلا اهل کتاب است؟

همه بچه ها کتاب می خوانند، کتاب در سبد خرید بیشتر خانواده ها وجود دارد. اما اینکه همه خواندنی های خوب به دست آن ها می رسد جای صحبت دارد. برای کودک و نوجوان بحث کتاب درسی و غیر در سی مطرح نیست، قسمت بسیاری از این کتاب ها شعر و قصه است؛ در مورد این کتاب ها مشکلاتی وجود دارد اما نسبت به گذشته خیلی بهتر شده اند.  بسیاری از شعرها و داستان ها به‌رغم لحن کودکانه مفاهیم پیچیده ای دارند یا حتی برای کودکان نوشته نشده اند در عین حال مورد توجه قرار می گیرند مثل ماهی سیاه کوچولو یا دو ماهی و در نمونه های خارجی شازده کوچولو. تا چه اندازه باید این آثار را ادبیات کودک بدانیم؟

تعریف ما از کودک تعریف وسیعی است. برخی ار آثار برای کودکان نوشته نشده اند اما در گذر زمان در شمار ادبیات کودک قرار گرفتند. مهم این است که مخاطب [کودک] آن را انتخاب کند یا نه. کودکان و نوجوانان امروز به برخی رمان های بزرگ و کلاسیک علاقه نشان می دهند مثل بینوایان ویکتور هوگو؛ این کتاب برای این رده سنی نوشته نشده است اما می بینیم حتی انیمیشن آن را هم می سازند و مورد توجه قرار می گیرد خود کتاب هم حتما خوانده می شود.

[irp]

زبان شعر کودک زبانی جهانی است؟ یعنی شعری که مثلا برای کودک اسپانیایی گفته شده برای کودک ایرانی قابل فهم است؟

شعر اصولا قابل ترجمه نیست و در همان زبانی که گفته می شود قابل تعریف است. اگر چیزی به عنوان ترجمه شعر می بینیم صرفا تلاشی است از سوی مترجم. مترجم اگر توانایی های بالایی داشته باشد می تواند شعر جدیدی خلق کند. البته در شعر فارسی یا حتی ترجمه نمونه هایی را داریم که در زبان مقصد هم مورد توجه قرار گرفته اند اما قطعا نسبت به نسخه اصلی کیفیت پایین تری دارند.

تا خیابان خوشبخت بابک نیک طلب

شاعر کودک علاوه بر طبع چه توانایی های دیگری باید داشته باشد؟

شعر کودک جدا از شعر نیست و باید تمام قابلیت های شعری را دارا باشد که البته مخاطب خاص دارد. به قول دوستی شعر کودک مثل تخصص چشم است برای پزشک عمومی؛ اگر همه شاعران پزشک عمومی باشند شاعر کودک متخصص چشم است ولی مگر می شود گفت یک چشم پزشک استامینوفن را نمی شناسد! شاعر باید مجموعه ای از علوم را بداند.

تصویرگری مکمل شعر کودک است، وضعیت تصویر سازی کتاب های کودک و نوجوان چگونه است؟

من تصویرگر نیستم و اظهار نظرم کارشناسی نیست اما فکر می کنم تصویرگری در ایران بسیار پیشرفته است بخصوص بعد از انقلاب رشد زیادی داشته ، شعر کودک ایران با تمام زیر مجموعه هایش، در جهان مطرح است خیلی از کشورهای توسعه یافته جهان شعر کودک به این مفهومي که ما داریم را ندارند، شعر کودک ما از جهان عقب نیست.

به عنوان یک عضو فعال کانون پرورش فکری کودک و نوجوان فکر نمی‌کنید کانون در گذشته و بخصوص در دهه 60 نقش پر رنگ تری داشت؟

اینکه یک موسسه یا ارگان در یک دوره زمانی فعال تر بوده و در دهه دیگر نه، به شرایط آن سال ها بازمی‌گردد. در دهه 60 جهان ما با الان متفاوت بود، امکانات متفاوتی داشتیم و با مشکلات متفاوتی روبه‌رو بودیم. هر دوره را باید در همان شرایط بررسی کرد. امروز همان اعضای دهه 60 به پختگی رسیده‌اند.


این مطلب پیشتر در روزنامه تهران امروز منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img