13 اسفند 1402

نگاهی به فیلم Super8 ساخته جی جی آبرامز

مطالب مرتبط

بی‌اف‌جی (The BFG) چطور ساخته شد: صعود به ارتفاعات جدید

اگر فکر می‌کنید اقتباس غول بزرگ مهربانِ رولد دال برای استیون اسپیلبرگ کار ساده‌ای بوده باید تجدیدنظر کنید. اسپیلبرگ غول بزرگ مهربان (بی‌اف‌جی) را «اولین قصه پریان واقعی» خود و بزرگ‌ترین چالش فنی از زمان فیلم پارک ژوراسیک می‌داند.

نگاهی به جان‌ دار؛ فیلمی در نکوهش چندهمسری

کمتر فیلمی در سینمای ایران، چنین حاصلِ غم‌انگیزی برای چندهمسری مردان تصویر کرده است. هرچند فیلم‌سازها سخت تلاش می‌کنند از نمایش لخت‌وعور این مشکل دوری کنند و همین جان دار را با همه ضعف‌هایش از سینمای «ناله کن» چند سال اخیر متمایز می‌کند و آن را در مرتبه بالاتری قرار می‌دهد.

«پیام رسان را بکش» در حاشیه ایران–کنترا

«پیام رسان را بکش» ساخته مایکل کوئستا با بازی جرمی رنر در نقش گری وب تلاشی است در ثبت وقایعی که در راستای یکی از بزرگترین رسوایی‌هایی نظام جاسوسی ایالت متحده اتفاق افتاد و البته ناکام ماند.

درباره کوبو (Kubo)، شگفتی یک انیمیشن جاه‌طلبانه

«اگر باید پلک بزنید همین الان این را بکنید.» این کلمات آغازگر انیمیشن جدید استودیو لایکا، «کوبو و دو تار» (Kubo and the Two Strings) و مانند مقدمه‌ای است بر یک حقه استادانه. همین طور هم می‌شود، وقتی قهرمان 11 ساله داستان از تماشاگران می‌خواهد به دقت به داستان توجه کنند در واقع آن‌ها را برای یک جادوی تصویری 90 دقیقه‌ای آماده می‌کند.

نگاهی به فیلم شیطان وجود ندارد، ساخته محمد رسول‌اف

پیش از خواب و پایان روز (انتهای اپیزود) اما غول ماجرا کم‌کم از خواب بیدار می‌شود، درست وقتی قرار است شخصیت اصلی به خواب برود. مرد پیش از خواب قرصی احتمالاً آرام‌بخش می‌خورد، ساعت سه صبح ساعت بیدارش می‌کند. دوش می‌گیرد و از خانه خارج می‌شود. باران شب و خیابان‌های خلوت شهر، پیش از طلوع آفتاب دوباره او را به دیوارهای بلند محل کارش می‌رسانند. آنجا دیگر قرار نیست چیزی شبیه به همیشه‌ی ما در انتظار «کارمند» داستان باشد.
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

سايه پررنگ «اسپيلبرگ»

 

فیلم‌های Super8 از اواسط دهه ۷۰ میلادی، جایگزین فیلم‌های هشت میلی متری شد. هشت میلی متری‌های ساده تصویر کوچک و کیفیت تصویر پایینی داشتند. سوپر ۸ با رفع نسبی تمام این کمبودها به سرعت مورد توجه قرار گرفت، علاوه بر این به عنوان دوربین خانگی نیز کاربرد داشت.

در فیلم سینمایی «Super8» ساخته «جی جی آبرامز» همین توجه آماتورها به این دوربین، حوادث فیلم را شکل می‌دهد. گروهی از بچه مدرسه‌ای‌ها قصد دارند برای شرکت در جشنواره‌ای، فیلم ترسناک بسازند. این بچه‌ها با چهره‌هایی معصوم و بی گناه در کنار ایستگاه راه آهن، مشغول فیلم برداری یکی از مهم‌ترین صحنه‌های فیلم خود هستند.

دبیر زیست شناسی مدرسه که چهره علمی شناخته شده‌ای است، روی ریل راه آهن قرار می‌گیرد و باعث تصادف هولناکی می‌شود. بچه‌ها به طور معجزه آسایی از این حادثه جان سالم به در می‌برند. بلافاصله ارتش و نیروهای ویژه در محل حاضر می‌شوند و منطقه را تحت کنترل می‌گیرند. از فردای حادثه اتفاقات عجیبی در این شهر کوچک رخ می‌دهد، نیروهای امنیتی به دنبال شاهدان حادثه هستند غافل از این که دوربین Super8 بچه‌ها همه چیز را ضبط کرده است. اگر از سریال بین‌های حرفه‌ای باشید حتماً «جی. جی آبرامز» را می‌شناسید، آبرامز در سریال‌های بسیاری حضور داشته است اما سریال پرطرفدار «لاست» یا «گمشدگان» از مهم‌ترین آنان است. آبرامز اما گذشته سینمایی خوبی ندارد. دو فیلم سینمایی ساخته است که هیچ کدام موفق نبودند. یکی قسمت سوم «مأموریت غیرممکن» که بدترین آن مجموعه بود یکی هم «سفر ستاره‌ای» که با ایرادهای بزرگش در فیلم نامه افتضاحی به بار آورد. حالا آبرامز فیلم نامه‌ای نوشته با حال و هوای فیلم‌های دهه ۷۰ استیون اسپیلبرگ، با همان درون مایه‌های فانتزی-فضایی. آبرامز از همین اقبال روی شانه‌های استاد قرار می‌گیرد و سرش را در هالیوود بالا نگاه می‌دارد. به این ترتیب اسپیلبرگ به عنوان تهیه کننده وارد پروژه می‌شود.

«Super8 » به شدت به فیلم‌های علمی تخیلی دهه 70 شباهت دارد و بدون شک از «ئی تی» و «برخورد نزدیک از نوع سوم» وام گرفته است تا آن جا که «راجرت ایبرت» منتقد سرشناس آمریکایی از «Super8 » به عنوان کلاسیک نمایش داده نشده اسپیلبرگ نام می‌برد. «Super8» درست مثل «ئی تی» در یک فضای کوچک شهری رخ می‌دهد و درست مثل همین فیلم، یک عده نوجوان نقش‌های اصلی را بر عهده دارند. از نظر قاب بندی‌ها و تصویربرداری نیز «Super8» چنان به آنالوگ و رنگ بندی‌های آن دو فیلم شباهت دارد که ناخواسته، مخاطب را به آن فضا سوق می‌دهد. در این شرایط با توجه به پیشینه حرفه‌ای آبرامز شاید بتوان مدعی شد اسپیلبرگ مرد اول «Super 8» است و او را کارگردان در سایه معرفی کرد.

«Super 8 » بالطبع از فیلم‌های دهه ۷۰ جلوه‌های ویژه بهتری دارد، فیلم ۴۵ میلیون دلاری آقای «آبرامز» چند سکانس خیره کننده دارد که مهم‌ترین آن‌ها، صحنه واژگونی و در هم غلتیدن واگن‌های قطار است، صحنه‌ای که تا سال‌ها از ذهن مخاطب نه تنها پاک نمی‌شود بلکه به مثالی از جلوه‌های ویژه تبدیل خواهد شد.

فیلم سوپر 8 اسپیلبرگ

از نظر زماني و مکاني «Super8 » در شهري کوچک در ايالت اوهايو و در حدود زمان جنگ سرد شکل مي گيرد و اشاره مستقيم و غيرمستقيمي به خطر شوروي دارد.

«Super8 » فيلم خوش ساختي است ولي در منطق روايي، براي مخاطب بزرگسال مشکل اساسي دارد، در فيلم هايي نظير «ئي تي»، داستان در چارچوب منطقي براي ما ترسيم مي شود و در همان مسير هم حرکت مي کند. در اين جا اما همه چيز از روي حادثه است؛ مهم ترين عامل موفقيت فيلم هاي علمي تخيلي نزديک کردن آنان به سطح باورپذيري است. علاوه بر اين در چنين آثاري فرمول هاي کليشه اي وجود دارد. مثلا يک رابطه عاطفي عميق، که باز هم در «Super8» در حد حرف باقي مي ماند يا شخصيت پردازي دقيق که جز شخصيت اصلي هيچ شخصيتي پرداخت مناسبي ندارد، حتي برخي از افراد در لحظه هاي کليدي داستان، چنان تغيير موضع مي دهند که تمام اتفاقات را زير سوال مي برند.

بايد اشاره کرد «Super8» بيش تر خوشايند طيف نوجوان قرار مي گيرد، باهوش بودن «جوئي»، شخصيت اصلي داستان، بيش از حد احمقانه است و براي يک مخاطب بزرگسال تا حد زيادي خيالي است.

با وجود تمام اين مشکلات، «Super8» تداعي شاهکارهاي علمي تخيلي دهه ۷۰ است، تمام عناصر در راه همين هدف برنامه ريزي شده است. از تصويربرداري تا موسيقي بسيار ساده اما فراگير و البته در اين راه موفق بوده است.#


این مطلب پیش‌تر در روزنامه خراسان منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img