27 دی 1400

معرفی انیمیشن: کوه جادو (The Magic Mountain)

spot_img

مطالب مرتبط

در اعتراض به طرح صیانت: زعفران فروشی مریم غُلُمرضا در قلب اروپا

در دنیای غیرقابل‌باوری که فضای مجازی محدود، بسته یا کم رونق باشد، کسب‌وکارهای خانگی، روستایی و کوچک، در میان نور تبلیغاتِ پورسانتی و عصبی‌کننده صداوسیما و بیلبوردهای شهری خیلی سریع‌تر کور خواهند شد. در مقابل یک فضای باز با قوانین حمایت‌کننده واقعی، توسعه‌دهنده اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گروهی است که شاید عدالت اجتماعی برای آن‌ها تاکنون به درستی اجرا نشده باشد.

چطور یک روابط عمومی دیجیتال حرفه‌ای داشته باشیم؟

در یک دهه گذشته روابط عمومی‌ها دستخوش تغییرات ساختاری متعددی شده‌اند. در این مدت روابط عمومی به یک صنعت عظیم تبدیل شده و رقابتش هر روز با صنعت تبلیغات پر چالش تر می‌شود. البته در این مدت حوزه تبلیغات تحولات بیشتری را شاهد بوده اما ظهور رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و دنیای دیجیتال روابط عمومی‌ها و ابزارها و قوانین آن را هم تغییر داده است. اهداف در روابط عمومی دیجیتال در سازمان‌ها و برندهای تجاری گرچه تفاوت چندانی با گذشته نکرده است اما رویه آن کاملاً دگرگون شده است.

در سفر مشتری، ذهن خریدار را پیش‌بینی کنید

تمام مشتریان برای آشنایی، انتخاب و خرید یک محصول مسیر مشترکی را طی می‌کنند که در بازاریابی محتوا به آن «سفر مشتری» می‌گوییم. سفر مخاطب سه مرحله خواهد داشت: آگاهی، بررسی و تصمیم‌گیری. سفر مشتری به شما کمک خواهد کرد در هر مرحله به‌طور دقیق ذهن مشتری خود را پیش‌بینی کنید و بر اساس آن نیازهای او را برطرف کنید. برای فروش بیشتر این سه مرحله را به‌طور دقیق در کسب‌وکار خود پیاده کنید. برای توضیح بهتر فرض کنید شما یک استارتاپ در حوزه خدمات و تعمیرات منزل را مدیریت می‌کنید.

چگونه از اینفلوئنسرها بازخورد مناسب‌تری دریافت کنیم؟

بهترین اینفلوئنسر برای شما چه کسی خواهد بود؟ چطور متوجه می‌شوید به‌اندازه مبلغی که می‌پردازید خروجی مناسب دریافت کرده‌اید؟ و چطور باید با اینفلوئنسرها تعامل کرد؟

در باب کیفیت انیمیشن‌های وطنی احتمالاً زیاد شنیده‌اید که از نظر فنی ما قابلیت رقابت با هالیوود را نداریم، حتی از نظر نیروی انسانی و بودجه هم نمی‌توانیم به ان ها نزدیک شویم. با این حال انیماتورهای ایرانی همواره از آثارشان دفاع می‌کنند، آنها معتقدند چون مخاطب ایرانی با هالیوودی‌ها رشد کرده سخت بتوان دلش را به دست آورد، در بهترین حالت آن‌ها از مخاطبان می‌خواهند ساخته‌هایشان را با انیمیشن‌های اروپایی مقایسه کنیم. اما چه انیمیشن‌هایی؟! تک فیلم‌های مختص کودکان را کنار بگذارید آنچه می‌ماند رقیب خود خواسته ما است.

نمونه این رقیب، که در سال 2015 جشنواره‌های مختلف خوش درخشید، انیمیشنی است به نام کوه جادو، محصول کشور رومانی و به نویسندگی و کارگردانی آنکا دارمیان.

فیلم داستان آدام وینکلر، لهستانی ضد کمونیستی است که در دهه 1980 در افغانستان و در کنار احمدشاه مسعود در برابر نیروهای جماهیر شوروی جنگید. فیلم تلفیقی است از تصاویر متحرک و عکس‌هایی که خود وینکلر از حضورش در افغانستان گرفته است.

معرفی انیمیشن کوه جادو (The Magic Mountain)

کوه جادو دومین فیلم از سه گانه آنکا دامیان با عنوان داستان‌های قهرمانی است، اولین فیلم این مجموعه، “کرولیک: راهی به بیرون” نام داشت.  دوم اثر این انیماتور رومانیایی که مستندی جذاب از حضور وینکلر در افغانستان است، نسبت به اولین فیلم مجوعه، اثری جاه‌طلبانه به حساب می‌آید. تمام فیلم حول دیالوگ‌های جک با دخترش آنا است.

فیلم بر اساس یادداشت‌ها، عکس‌ها و رکودهای دیکتافون جک ساخته شده و او را شخصیتی قدرتمند، رمانتیک و یاغی نشان می‌دهد که مجبور است گاهی از قانون فراتر رود و بر پایه اعتقادات شخصیتش عمل کند. اگر کوه جادو برای اهالی ادبیات یاددآور رمان توماس مان یا برای سینمایی‌ها اقتباس سینمای آلمان از این رمان بزرگ است، کوه جادو و کارکتر فیلم دامیان بیشتر شبیه دن کیشوت سروانتس است و او را به ذهن متبادر می‌کند.

دامیان و گروه انیماتورش علاوه بر نقاشی‌ها و عکس‌های جک، که الهام بخش اصلی داستان شده‌اند، از هنر و تصاویر افغانستان در سال‌های دهه 1960 به شدت بهره گرفته‌اند. نتیجه کار به شکل‌های مختلف گرافیکی به تصویر کشیده شده است، گاهی صرفاً یک طرح ساده است، گاهی با تصاویری چشمگیر و پر رنگ و لعاب طرف هستیم و گاهی تصاویری دوبعدی و سه بعدی برای مخاطب ارائه می‌شود. این ملغمه زیبای گرافیکی را با موسیقی ناب شرق اروپا تلفیق کنید تا  زیبایی اثر بیشتر برایتان تداعی شود.

اثر قبلی دامیان، کرولیچ نیز تا اندازه زیادی از همین سبک پیروی می‌کرد. کرولیچ محصول سال 2011 داستان کلودیو کرولیچ، شهروند رومانیایی تباری است که در زندان‌های لهستان و بر اثر اعتصاب غذا درگذشت، آن فیلم هم مانند کوه جادو ترکیبی از نقاشی‌های دستی و تصاویر متحرک بود.

فیلم اگرچه در جشنواره‌های مختلفی حضور پیدا کرده و مورد توجه هم قرار گرفته اما هستند افرادی که سبک دامیان را نپسندیده‌اند؛ بُن فن هوئیج، منتقد هالیوود ریپورتر صحنه‌های آغازین فیلم را، پیش از آنکه داستان به افغانستان وارد شود را بیش از اندازه به هم ریخته دیده و با سبک دامیان در تلفیق گرافیکی‌اش چندان ارتباط برقرار نکرده است، ” در حالی که رویکرد فیلم به ساختار، نشان از توانایی‌های دامیان در استفاده از مدیاهای مختلفی است و کلافگی و آنارشیستی قهرمان فیلم را نشان می‌دهد اما این اتفاق به ضرر فیلم تمام شده است، چرا که راوی خود بی قراری‌هایی دارد که حداقل در نیمه ابتدایی فیلم غیر عادی به نظر می‌رسد. هوئیج در پایان یادداشتش نوشته که سفر احساسی دامیان قابل لمس نیست!

رقیب انیمیشن سازهای وطنی، فیلمی مثل کوه جادو است که اتفاقاً موضوعش هم به ما خیلی نزدیک است. در همین جفرافیای سیاسی ما رخ می‌دهد و در تکنیک از فرمول عجیب و غریبی پیروی نمی‌کند، همینطور از نظر بودجه، قرار نیست اتفاقی مهم اقتصادی در کوه جادو رخ دهد، با این حال ایده و خلاقیت در استفاده از تکنیک فیلم را از بسیاری از ساخته های سفارشی ما متمایز می کند.


این معرفی کوتاه پیش‌تر در ماهنامه تجربه منتشر شده است.

 

بیشتر بخوانید:

معرفی انیمیشن: انومالیسا (Anomalisa)

معرفی انیمیشن: شازده کوچولو (The Little Prince)

معرفی انیمیشن: راز کلز

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img