28 دی 1400

معرفی انیمیشن: خانه (Home)

spot_img

مطالب مرتبط

در اعتراض به طرح صیانت: زعفران فروشی مریم غُلُمرضا در قلب اروپا

در دنیای غیرقابل‌باوری که فضای مجازی محدود، بسته یا کم رونق باشد، کسب‌وکارهای خانگی، روستایی و کوچک، در میان نور تبلیغاتِ پورسانتی و عصبی‌کننده صداوسیما و بیلبوردهای شهری خیلی سریع‌تر کور خواهند شد. در مقابل یک فضای باز با قوانین حمایت‌کننده واقعی، توسعه‌دهنده اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گروهی است که شاید عدالت اجتماعی برای آن‌ها تاکنون به درستی اجرا نشده باشد.

چطور یک روابط عمومی دیجیتال حرفه‌ای داشته باشیم؟

در یک دهه گذشته روابط عمومی‌ها دستخوش تغییرات ساختاری متعددی شده‌اند. در این مدت روابط عمومی به یک صنعت عظیم تبدیل شده و رقابتش هر روز با صنعت تبلیغات پر چالش تر می‌شود. البته در این مدت حوزه تبلیغات تحولات بیشتری را شاهد بوده اما ظهور رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و دنیای دیجیتال روابط عمومی‌ها و ابزارها و قوانین آن را هم تغییر داده است. اهداف در روابط عمومی دیجیتال در سازمان‌ها و برندهای تجاری گرچه تفاوت چندانی با گذشته نکرده است اما رویه آن کاملاً دگرگون شده است.

در سفر مشتری، ذهن خریدار را پیش‌بینی کنید

تمام مشتریان برای آشنایی، انتخاب و خرید یک محصول مسیر مشترکی را طی می‌کنند که در بازاریابی محتوا به آن «سفر مشتری» می‌گوییم. سفر مخاطب سه مرحله خواهد داشت: آگاهی، بررسی و تصمیم‌گیری. سفر مشتری به شما کمک خواهد کرد در هر مرحله به‌طور دقیق ذهن مشتری خود را پیش‌بینی کنید و بر اساس آن نیازهای او را برطرف کنید. برای فروش بیشتر این سه مرحله را به‌طور دقیق در کسب‌وکار خود پیاده کنید. برای توضیح بهتر فرض کنید شما یک استارتاپ در حوزه خدمات و تعمیرات منزل را مدیریت می‌کنید.

چگونه از اینفلوئنسرها بازخورد مناسب‌تری دریافت کنیم؟

بهترین اینفلوئنسر برای شما چه کسی خواهد بود؟ چطور متوجه می‌شوید به‌اندازه مبلغی که می‌پردازید خروجی مناسب دریافت کرده‌اید؟ و چطور باید با اینفلوئنسرها تعامل کرد؟

اگر پیکسار با شاهکارهایش انیمیشن را هر سال با نبوغ جدیدی آشنا می‌کند، دریم ورکز هم با پا به‌پای آن‌ها در حال حرکت هستند. اگر پیکسار به وال‌ئی، بالا و نیمویش افتخار می‌کند، دریم ورکز باید پُز شرک، ماداگاسکار و پسر اژدها سوارش را بدهد. با این حال در سال 2015 دریم ورکز خیلی راحت صحنه رقابت را به پیکسار واگذار کرد. شاید مهم‌ترین انیمیشن سال دریم ورکز، “خانه” باشد که اقتباس هوشمندانه‌ای از رمان مطرح کودکانه و علمی –تخیلی آدام رکس با عنوان اسمِکدی است.

فیلم به‌صورت سه‌بعدی و توسط کمپانی فاکس قرن بیستم اولین بار در مارس 2015 اکران شد.

معرفی انیمیشن خانه (Home)

در خانه ما با موجودات فضایی به نام “بوو” Boov آشنا می‌شویم، بوها قبیله‌ای هستند که از سیاره‌ای به سیاره‌ای از دست گورگ ها فرار می‌کنند. تا اینکه با رهبری کاپیتان اسمِک زمین برای زندگی انتخاب می‌کنند و آن را “خانه” می‌نامند! بووها رفتار مناسبی با اهالی زمین ندارند، زمینی‌ها که در برابر قدرت فضایی آدم فضایی‌های غافلگیر شده‌اند به گوشه‌ای از این کره خاکی تبعید می‌شوند تا زمین خانه بووها شود. داستان به‌طور ویژه‌تر به یک بووی خاص می‌پردازد، “اوه” نام کارکتر موردنظر است، یک طردشده جامعه که هیچ دوست و رفیقی ندارد.

تلاش‌های اوه برای عادی‌سازی روابطش با هم نوعان فضایی‌اش هر بار با شکست روبرو می‌شود، در آخرین و بدترین این تلاش‌ها، اوه مهمانی ترتیب می‌دهد و نیت می‌کند کارت دعوتش را برای همه بووهای ساکن زمین ارسال کند، اما با حماقتی کوچک، دعوت‌نامه به تمام اهالی کهکشان ارسال می‌شود؛ دعوت‌شده‌ها همه دوست نیستند و دشمنان بووها از این طریق محل سکونت جدید آن‌ها را پیدا می‌کنند. تلاش‌های اوه برای اصلاح اوضاع او را با دختری آشنا می‌کند که از زمان هجوم بووها مادرش را گم کرده و به دنبال اوست.

تهیه‌کنندگان فیلم به‌احتمال‌زیاد مانند شخصیت‌های فرازمینی خود خیال فروش فضایی هم در سر داشته‌اند، برای همین از دوبلورهایی استفاده کرده‌اند که فروش فیلم را تضمین کنند. ریحانا، خواننده پرهوادار به همراه جنیفر لوپز دو ستاره دنیای موسیقی در دو نقش اصلی فیلم صحبت کرده‌اند. برای شخصیت‌های مرد داستان هم از جیم پارسونز استفاده شده که به‌واسطه سریال موفق تئوری بیگ بنگ طرفداران خاص خود را دارد.

خبر حضور باراک اوباما در بازدید از دریم ورکز و پشت‌صحنه خانه در سال 2013 خوراک خبری-تبلیغاتی خوبی برای تهیه‌کنندگان شد.

همه این‌ها به‌اضافه یک هزینه بالای 100 میلیون دلاری برای تبلیغات فیلم باعث شد، فیلم به فروش خوب 386 میلیون دلاری در جهان برسد. با این حال خانه گرچه در هفته‌های اول فروش چشمگیری داشت اما در نهایت در رقابت با آثار پیشین خود کمپانی دریم ورکز هم کم آورد و در میان 32 فیلم بلندی که این استودیو ساخته در رتبه چهاردهم قرار می‌گیرد.

خانه، انیمیشن خوبی است، اما فقط همین، از عنوان فیلم که قرار نیست مثل شرک یا وال ئی با خاص بودنش در ذهن بماند، به بدترین شکل ممکن انتخاب شده است تا فراموش کردن فیلم‌نامه که همیشه در انیمیشن‌ها تفاوت ایجاد کرده است. کارکترهای جذاب کتاب آدام رکس، متأسفانه تا حدود زیادی هدر رفته‌اند؛ علمی تخیلی بودن داستان پتانسیل ایجاد جذابیت‌های فرعی بی‌شماری را برای سازندگان فراهم می‌کند، مثل مینیون‌ها در منِ نفرت‌انگیز یا پنگوئن‌های ماداگاسکار. خانه از شخصیت‌پردازی ضعیف رنج می‌برد! جایی که معمولاً و مجدداً نقطه قوت انیمیشن‌ها است.

شاید سازندگان فیلم مثل ما با کارتون‌های “تک والد”ی بزرگ شده‌اند که شخصیت‌هایشان همیشه دنبال پدر یا مادر خود بوده‌اند! در اینجا هم با دختری روبرو هستیم که به دنبال مادرش می‌گردد اما خبری از پدرِ بچه نیست، درست مثل هاج زنبورعسل یا خیلی کارتون‌های دهه 60 خودمان.


این معرفی کوتاه پیش‌تر در ماهنامه تجربه منتشر شده است.

 

 

بیشتر بخوانید:

معرفی انیمیشن: باب اسفنجی (Sponge Out of Water)

معرفی انیمیشن: راز کلز

معرفی انیمیشن: هتل ترانسیلوانیا ۲ (Hotel Transylvania 2)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img