28 دی 1400

معرفی انیمیشن: انومالیسا (Anomalisa)

spot_img

مطالب مرتبط

در اعتراض به طرح صیانت: زعفران فروشی مریم غُلُمرضا در قلب اروپا

در دنیای غیرقابل‌باوری که فضای مجازی محدود، بسته یا کم رونق باشد، کسب‌وکارهای خانگی، روستایی و کوچک، در میان نور تبلیغاتِ پورسانتی و عصبی‌کننده صداوسیما و بیلبوردهای شهری خیلی سریع‌تر کور خواهند شد. در مقابل یک فضای باز با قوانین حمایت‌کننده واقعی، توسعه‌دهنده اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گروهی است که شاید عدالت اجتماعی برای آن‌ها تاکنون به درستی اجرا نشده باشد.

چطور یک روابط عمومی دیجیتال حرفه‌ای داشته باشیم؟

در یک دهه گذشته روابط عمومی‌ها دستخوش تغییرات ساختاری متعددی شده‌اند. در این مدت روابط عمومی به یک صنعت عظیم تبدیل شده و رقابتش هر روز با صنعت تبلیغات پر چالش تر می‌شود. البته در این مدت حوزه تبلیغات تحولات بیشتری را شاهد بوده اما ظهور رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و دنیای دیجیتال روابط عمومی‌ها و ابزارها و قوانین آن را هم تغییر داده است. اهداف در روابط عمومی دیجیتال در سازمان‌ها و برندهای تجاری گرچه تفاوت چندانی با گذشته نکرده است اما رویه آن کاملاً دگرگون شده است.

در سفر مشتری، ذهن خریدار را پیش‌بینی کنید

تمام مشتریان برای آشنایی، انتخاب و خرید یک محصول مسیر مشترکی را طی می‌کنند که در بازاریابی محتوا به آن «سفر مشتری» می‌گوییم. سفر مخاطب سه مرحله خواهد داشت: آگاهی، بررسی و تصمیم‌گیری. سفر مشتری به شما کمک خواهد کرد در هر مرحله به‌طور دقیق ذهن مشتری خود را پیش‌بینی کنید و بر اساس آن نیازهای او را برطرف کنید. برای فروش بیشتر این سه مرحله را به‌طور دقیق در کسب‌وکار خود پیاده کنید. برای توضیح بهتر فرض کنید شما یک استارتاپ در حوزه خدمات و تعمیرات منزل را مدیریت می‌کنید.

چگونه از اینفلوئنسرها بازخورد مناسب‌تری دریافت کنیم؟

بهترین اینفلوئنسر برای شما چه کسی خواهد بود؟ چطور متوجه می‌شوید به‌اندازه مبلغی که می‌پردازید خروجی مناسب دریافت کرده‌اید؟ و چطور باید با اینفلوئنسرها تعامل کرد؟

دنیای انیمیشن‌ها مختص کودکان نیست، گرچه آدم بزرگ‌ها هم به شوخی‌های فیلم‌های کودکان می‌خندند یا پیامی از آن دریافت می‌کنند، اما برخی از تولیدات انیمیشن به طور ویژه برای آدم بزرگ‌ها تولید می‌شوند، فیلم‌هایی که به هر دلیل سازنندگان تصمیم گرفتند داستان فیلم خود را در قالب تصاویر متحرک روی پرده به نمایش بگذارند. انومالیسا یکی از این فیلم‌ها است.

اگر چارلی کافمن را بشناسید، شک نخواهید کرد با یکی از متفاوت‌های انیمیشن‌های سینما در داستان روبرو هستید. کافمن یکی از مهم‌ترین فیلمنامه نویسان هالیوودی است، فیلمنامه نویسی که در تمام فیلم‌هایش اثر پررنگی از حضورش بر جای می‌گذارد، در واقع باید گفت، کافمن از معدود نویسندگانی است که فیلم‌هایش را می‌توان فیلمِ فیلمنامه نویس قلمداد کرد.

تقریباً تمام ساخته‌های کافمن جز محبوب‌ترین‌های سینمای آمریکا و موفق‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. جان مالکوویچ بودن، طبیعت بشری، اقتباس، اعترافات یک ذهن خطرناک و خورشید ابدی یک ذهن پاک، همه نوشته چارلی کافمن هستند، فیلم‌هایی که نه به خاطر کارگردانان یا بازیگران بزرگشان در یاد مانده‌اند، بلکه به خاطر داستان‌های پیچیده و فیلمنامه خارق العاده خود ماندنی شده‌اند. کافمنِ کم کار که خیلی او را بیشتر فیلسوفی هنرمند می‌دانند خود در سال 2008 فیلمی عجیب به اسم “نیویورک، جز به کل” نوشته و کارگردانی کرده که با بازی تحسین برانگیز فیلیپ سیمور هافمنِ فقید، به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های این بازیگر تبدیل شد. داستان و روایت پیچیده نیویورک، جز به کل یکی از موفق‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین فیلمنامه های کافمن است. بعد از سال 2008 و بعد از 7 سال، کافمن دوباره نامش در اخبار سینمایی دیده می‌شود: انومالیسا.

معرفی انیمیشن انومالیسا (Anomalisa)

انومالیسا Anomalisa درامی است که به صورت ایست-حرکتی ساخته شده است و داستان مایکل استون، نویسنده کتاب‌های روانشناسی را روایت می‌کند که برای تبلیغ آخرین کتابش باید با سینسیناتی سفر کند. مایکل نمی‌تواند با اطرافیانش ارتباط برقرار کند و همه افراد را در یک قالب واحد می‌بیند، حتی همسر و فرزندش نیز برای او معنای خاصی ندارند. در فیلمِ کافمن همه شخصیت‌ها چهره‌ای یکسان دارند، انگار همه افراد برای مایکل یک واحد هستند.

اما از آنجایی که همیشه پای یک زن در میان است، لیسا وارد زندگی مایکل می‌شود، رابطه‌ای در هتل در میان این دو شکل می‌گیرد و برای اولین بار حسی از جنس علاقه در مایکل شکل می‌گیرد. فیلم با چند دیالوگ ساده میان دو نفر، و یک کابوس وحشتناک برای مایکل سپری می‌شود. همه چیز به سمتی پیش می‌رود که به نظر می‌رسد مایکل به عشق واقعی خود رسیده، حتی او به لیسا پیشنهاد می‌دهند با هم در مکانی دور زندگی جدیدی آغاز کنند، اما دور یک میز صبحانه لیسا، چهره می‌بازد و دوباره به همان انسان‌های واحد و یک شکل تبدیل می‌شود.

انومالیسادر ابتدا، یک نمایشنامه به همین نام بود که کافمن با نام مستعار آن را نوشته ایده اقتباس سینمایی نمایش در ابتدا چندان به مذاق کافمن خوش نیامد اما به‌تدریج با شکل‌گیری ایده‌ها در قالب انیمیشن، نسخه جدیدی نوشته شد. ابتدا نسخه 40 دقیقه‌ای از فیلم آماده شد که پس جذب بودجه به یک انیمیشنِ بلندِ رئال تبدیل شد.

انومالیسا در جشنواره فیلم ونیز و سپس تورنتو روی پرده رفت و مطابق پیش‌بینی‌ها به‌سرعت مورد اقبال منتقدان قرار گرفت، پخش‌کنندگان سراغ تهیه‌کننده را گرفتند و قراردادهایی برای نمایش فیلم در سراسر دنیا منعقد شد. با این حال فروش فیلم در گیشه یک شکست بزرگ بود، فیلمِ مستقل آقای کافمن که با بودجه‌ای 8 میلیون دلاری ساخته شده بود تنها چیزی حدود 3 میلیون دلار فروش داشت!

انتظار از فیلم کافمن، آن هم فیلمی که خودش ساخته و نوشته، آن هم فیلمی که گویا در هیچ قالبی جز انیمیشن قابلیت اجرا را نداشته، فیلم گیشه نیست. فیلم منتقدان و اهالی جدی سینما است.


این مطلب پیش‌تر در ماهنامه تجربه منتشر شده است.

 

 

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img