21 مرداد 1401

معرفی انیمیشن: انومالیسا (Anomalisa)

مطالب مرتبط

در اهمیت همکاری «آمازون» و فرهادی به‌عنوان پخش‌کننده آمریکایی «قهرمان»

پخش‌کننده قدرتمندی مثل آمازون مسیر به اسکار رسیدن فرهادی را هموار خواهد کرد، در گسترش توجه رسانه‌ها و دریافت نقدها تأثیر خواهد داشت و فروش گیشه را تضمین می‌کند.اما چطور؟ آیا نت فلیکس گزینه بهتری برای پخش قهرمان بود و اصلاً آمازونِ بیزوس چه جایگاهی در میان پخش‌کننده‌های بزرگ دنیا دارد؟

پول‌های کثیف در سینمای جهان: سینما آدم بدها را بیشتر دوست دارد

رابطه مهربانی سینما با پول‌های کثیف اما یک رابطه دوسویه است. فیلم‌ها و سریال‌ها می‌توانند فرایندهای پول‌شویی را با جذابیت به ما نمایش دهند، از طرف دیگر حجم بالای تبادلات مالی و پول‌های درشتِ این صنعت یک فرصت ایده آل برای تمیز کردن پول‌هایی است که نیاز دارند خود را به منبع معتبری وصل کنند.

کرونا چطور صنعت سینما را تغییر داد؛ دنیای قشنگ نو؟

صنعتِ سینما در دوره کرونا تلاش کرد خود را با شرایط وفق دهد و از همه مهم‌تر از نیاز عمیقِ مخاطب به سرگرم شدن در روزهای قرنطینه حداقل دستاوردی داشته باشد. اقدامات نجات‌بخش در ایران و جهان با کمی تفاوت فهرستی واحد است، در واقع هر دو چاره‌ای جز VODها یا نمایش‌های آنلاین نداشتند با این تفاوت که سینما یا به‌طور کلی رسانه در اینجا انحصاری حاکمیتی دارد اما در کشورهای صاحب سینما در سلطه استودیوهاست. این مطلب نگاهی است به همین اقدامات.

بی‌اف‌جی (The BFG) چطور ساخته شد: صعود به ارتفاعات جدید

اگر فکر می‌کنید اقتباس غول بزرگ مهربانِ رولد دال برای استیون اسپیلبرگ کار ساده‌ای بوده باید تجدیدنظر کنید. اسپیلبرگ غول بزرگ مهربان (بی‌اف‌جی) را «اولین قصه پریان واقعی» خود و بزرگ‌ترین چالش فنی از زمان فیلم پارک ژوراسیک می‌داند.

مکبث روی پرده: 7 اقتباس برتر مکبث به انتخاب ایندی‌وایر

کمتر اثر نمایشی و ادبی به اندازه مکبث به گونه‌های مختلف و به این تعداد مورد اقتباس قرار گرفته، البته تراژدی‌های شکسپیر، هملت و رومئو و ژولیت، تماماً متون خوش اقتباسی هستند. گاهی فیلم‌سازان به ادبیات و زبان شکسپیر وفادار می‌مانند و حتی سعی می‌کنند به مکبث و لیدی و دانکن لهجه اسکاتلندی بدهند گاهی هم آن‌ها را از سرزمینی اصلی خارج می‌کنند و به خاور دور می‌برند و لباس بومی خود را بر تن آن‌ها می‌کنند.
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

دنیای انیمیشن‌ها مختص کودکان نیست، گرچه آدم بزرگ‌ها هم به شوخی‌های فیلم‌های کودکان می‌خندند یا پیامی از آن دریافت می‌کنند، اما برخی از تولیدات انیمیشن به طور ویژه برای آدم بزرگ‌ها تولید می‌شوند، فیلم‌هایی که به هر دلیل سازنندگان تصمیم گرفتند داستان فیلم خود را در قالب تصاویر متحرک روی پرده به نمایش بگذارند. انومالیسا یکی از این فیلم‌ها است.

اگر چارلی کافمن را بشناسید، شک نخواهید کرد با یکی از متفاوت‌های انیمیشن‌های سینما در داستان روبرو هستید. کافمن یکی از مهم‌ترین فیلمنامه نویسان هالیوودی است، فیلمنامه نویسی که در تمام فیلم‌هایش اثر پررنگی از حضورش بر جای می‌گذارد، در واقع باید گفت، کافمن از معدود نویسندگانی است که فیلم‌هایش را می‌توان فیلمِ فیلمنامه نویس قلمداد کرد.

تقریباً تمام ساخته‌های کافمن جز محبوب‌ترین‌های سینمای آمریکا و موفق‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. جان مالکوویچ بودن، طبیعت بشری، اقتباس، اعترافات یک ذهن خطرناک و خورشید ابدی یک ذهن پاک، همه نوشته چارلی کافمن هستند، فیلم‌هایی که نه به خاطر کارگردانان یا بازیگران بزرگشان در یاد مانده‌اند، بلکه به خاطر داستان‌های پیچیده و فیلمنامه خارق العاده خود ماندنی شده‌اند. کافمنِ کم کار که خیلی او را بیشتر فیلسوفی هنرمند می‌دانند خود در سال 2008 فیلمی عجیب به اسم “نیویورک، جز به کل” نوشته و کارگردانی کرده که با بازی تحسین برانگیز فیلیپ سیمور هافمنِ فقید، به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های این بازیگر تبدیل شد. داستان و روایت پیچیده نیویورک، جز به کل یکی از موفق‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین فیلمنامه های کافمن است. بعد از سال 2008 و بعد از 7 سال، کافمن دوباره نامش در اخبار سینمایی دیده می‌شود: انومالیسا.

معرفی انیمیشن انومالیسا (Anomalisa)

انومالیسا Anomalisa درامی است که به صورت ایست-حرکتی ساخته شده است و داستان مایکل استون، نویسنده کتاب‌های روانشناسی را روایت می‌کند که برای تبلیغ آخرین کتابش باید با سینسیناتی سفر کند. مایکل نمی‌تواند با اطرافیانش ارتباط برقرار کند و همه افراد را در یک قالب واحد می‌بیند، حتی همسر و فرزندش نیز برای او معنای خاصی ندارند. در فیلمِ کافمن همه شخصیت‌ها چهره‌ای یکسان دارند، انگار همه افراد برای مایکل یک واحد هستند.

اما از آنجایی که همیشه پای یک زن در میان است، لیسا وارد زندگی مایکل می‌شود، رابطه‌ای در هتل در میان این دو شکل می‌گیرد و برای اولین بار حسی از جنس علاقه در مایکل شکل می‌گیرد. فیلم با چند دیالوگ ساده میان دو نفر، و یک کابوس وحشتناک برای مایکل سپری می‌شود. همه چیز به سمتی پیش می‌رود که به نظر می‌رسد مایکل به عشق واقعی خود رسیده، حتی او به لیسا پیشنهاد می‌دهند با هم در مکانی دور زندگی جدیدی آغاز کنند، اما دور یک میز صبحانه لیسا، چهره می‌بازد و دوباره به همان انسان‌های واحد و یک شکل تبدیل می‌شود.

انومالیسادر ابتدا، یک نمایشنامه به همین نام بود که کافمن با نام مستعار آن را نوشته ایده اقتباس سینمایی نمایش در ابتدا چندان به مذاق کافمن خوش نیامد اما به‌تدریج با شکل‌گیری ایده‌ها در قالب انیمیشن، نسخه جدیدی نوشته شد. ابتدا نسخه 40 دقیقه‌ای از فیلم آماده شد که پس جذب بودجه به یک انیمیشنِ بلندِ رئال تبدیل شد.

انومالیسا در جشنواره فیلم ونیز و سپس تورنتو روی پرده رفت و مطابق پیش‌بینی‌ها به‌سرعت مورد اقبال منتقدان قرار گرفت، پخش‌کنندگان سراغ تهیه‌کننده را گرفتند و قراردادهایی برای نمایش فیلم در سراسر دنیا منعقد شد. با این حال فروش فیلم در گیشه یک شکست بزرگ بود، فیلمِ مستقل آقای کافمن که با بودجه‌ای 8 میلیون دلاری ساخته شده بود تنها چیزی حدود 3 میلیون دلار فروش داشت!

انتظار از فیلم کافمن، آن هم فیلمی که خودش ساخته و نوشته، آن هم فیلمی که گویا در هیچ قالبی جز انیمیشن قابلیت اجرا را نداشته، فیلم گیشه نیست. فیلم منتقدان و اهالی جدی سینما است.


این مطلب پیش‌تر در ماهنامه تجربه منتشر شده است.

 

 

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img