عماد پورشهریاری۸ مرداد ۱۴۰۰

چطور یک روابط عمومی دیجیتال حرفه‌ای داشته باشیم؟

همه نهادها، سازمان‌ها و حتی برندهای تجاری برای بهبود کیفیت خود نیازمند گروه‌های روابط عمومی متخصص هستند. روابط عمومی در کنار تبلیغات و در مسیر تولید محتوای مخاطب محور میانبری ایمن برای دستیابی به اهداف هر مجموعه یا کسب‌وکاری خواهند بود.

در یک دهه گذشته روابط عمومی‌ها دستخوش تغییرات ساختاری متعددی شده‌اند. در این مدت روابط عمومی به یک صنعت عظیم تبدیل شده و رقابتش هر روز با صنعت تبلیغات پر چالش تر می‌شود. البته در این مدت حوزه تبلیغات تحولات بیشتری را شاهد بوده اما ظهور رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و دنیای دیجیتال روابط عمومی‌ها و ابزارها و قوانین آن را هم تغییر داده است. اهداف در روابط عمومی دیجیتال در سازمان‌ها و برندهای تجاری گرچه تفاوت چندانی با گذشته نکرده است اما رویه آن کاملاً دگرگون شده است.

تسلط بر ابزارهای جدید

روابط عمومی در عصر دیجیتال چیزی فراتر از برگزاری نشست‌های خبری است. یک لایو اینستاگرامی یا انتشار یک خبر از طریق یک استوری و یا حتی یک توییت ضریب و دامنه نفوذ انتقال پیام را گسترش خواهد داد. گاهی حتی انتشار یک خبر از سوی یک اینفلوئنسر یا بلاگر می‌تواند سازمان را سریع به اهداف خود برساند. البته روش‌های قدیمی روابط عمومی هم هنوز کاربردی هستند اما دیگر رویکرد اصلی مجموعه‌ها نخواهند بود. به همین دلیل یک روابط عمومی مدرن و پویا باید بر تمام ابزارهای نوین عمومی به‌طور کامل مسلط باشد.

ابزارهای جدید

مزیت مهم استفاده از ابزارهای جدید قابلیت اندازه‌گیری و سنجش فعالیت‌های روابط عمومی است. اگر در گذشته نظرسنجی‌های طولانی و پرهزینه میزان اثرگذاری فعالیت‌های یک سازمان را بررسی می‌کرد، امروز ابزارهای مختلف و در اختیار فضای مجازی می‌تواند در لحظه بازخورد مخاطبان را برای مدیران نمایش دهند.

بیشتر بخوانید:  تبلیغات‌ و‌ هزینه‌ها‌ در ‌شبکه‌های‌اجتماعی (اینستاگرام، لینکدین، توئیتر)

فراگیری توانایی‌های جدید

متخصصانِ امروز روابط عمومی دیجیتال برای دستیابی حداکثری به اهداف مجموعه خود نیازمند توانایی‌های نوین و متنوع هستند. پیش از این به‌عنوان مسئول یا کارشناس روابط عمومی تنظیم صحیح یک خبر یا ارتباط با رسانه‌ها می‌توانست نیمی از موفقیت شما را تضمین کند اما برای مخاطبِ سرگردان و گرفتار در شبکه‌های اجتماعی روایت متفاوتی را باید انتخاب کرد. برای مثال باید از تکنیک‌های بصری‌تری مانند ویدئو استفاده کرد یا به رساندن پیام به جمعیت بزرگ‌تری از مخاطب باید دست‌کم اصول اولیه سئو را فراگرفت.

روابط عمومی

همکاری با دیگر حوزه‌های دیجیتال

کارشناسان زبده روابط عمومی دیجیتال ارتباط تنگاتنگی با سایر حوزه‌هابه‌خصوص تبلیغات دارند. راه‌اندازی بسیاری از کمپین‌ها یا رفع بحران‌ها نیازمند همکاری این دو حوزه و البته سایر بخش‌های دیجیتال است. کارشناس روابط عمومی دیجیتال گرچه ممکن است حداقل‌هایی از سئو، بازاریابی محتوایی یا ایمیل مارکتینگ را اجرایی کند اما در نهایت نیازمند گروه‌های حرفه‌ای در این بخش‌ها است. همیشه به خاطر داشته باشید روابط عمومی دیجیتال و بازاریابی دیجیتال بدون یکدیگر تأثیر چندانی نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید:  اهداف SMART در بازاریابی دیجیتال + مثال کاربردی

به خدمت گرفتن میکرواینفلوئنسرها

هراندازه محتوای نابی تولید کرده باشید باز هم برای دیده شدنش به اینفلوئنسرها نیاز دارید. اما به‌جای آنکه به سراغ بلاگرها یا واینرهای میلیونی اینستاگرام بروید سعی کنید با صفحاتت خصصی‌تر که کمتر از ۱۰۰ هزار دنبال کننده دارند ارتباط بگیرید. انتشار محتوا در صفحات بزرگ تبلیغات است اما در صفحه‌های کوچک‌تر و تخصصی‌تر یک توصیه یا پیشنهاد دوستانه قلمداد خواهند شد. به یاد داشته باشید که برای تأثیرگذاری بیشتر باید اجازه دهید اینفلوئنسر در انتقال پیام آزاد باشد و این کار را به روش خودش انجام دهد.


این مطلب پیش‌تر در هفته‌نامه لینک روزنامه شهرآرا منتشر شده است.

 

بیشتر بخوانید:

بازاریابی در دنیای دیجیتال با مدل آیدا

در اهمیت استفاده از کپی رایتر حرفه ای در بازاریابی دیجیتال

۱۲ نکته در طراحی شخصیت یا کاراکتر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *