دورکاری برای بازاریابان دیجیتال همیشگی خواهد شد
کووید ۱۹ ماهها مهمان ناخوانده زندگی شده، هنوز نه دارویی دارد نه برای آن واکسنی ساختهاند. کرونا در همین مدت تأثیرات عجیبی بر زندگی ما گذاشته که برخی از آنها حتی پس از پایانِ احتمالی همهگیری هم پابرجا خواهد بود. دورکاری یکی از این تأثیرات خواهد بود که شاید همیشگی شود. بعد از کرونا شرکتهایی که دورکار بمانند بیشتر و بیشتر خواهند شد. در آینده نهچندان دور، داشتن یک فضای فیزیکی دیگر برای بسیاری مجموعهها الزامی نخواهد بود و تنها یک فضای اشتراکی ابری همه دفتر کار کسبوکارها است.
دورکاری هرچند برای همه حرفهها ممکن نیست اما برای شرکتهای فعال در حوزه بازاریابی دیجیتال یا بخشهای مرتبط با این حوزه یک چالش کاملاً قابلحل است. دورکاری چنان برای شرکتهای دیجیتال مارکتینگ دستیافتنی است که حتی پیش از قبضه شدن جهان توسط کرونا، شرکتهایی به نام ریموت دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال راه دور فعال بودند.
اما برای اینکه واحد یا شرکت خود را به بهترین شکل دورکار کنیم و بالاترین بهرهوری را داشته باشیم چه تغییراتی باید در ساختار مجموعه خود ایجاد کنیم؟
به معنای واقعی دیجیتال شوید
افسانه اجباری شدن حذف کاغذ در غول فناوری دنیا، مایکروسافت را احتمالاً شنیده باشید. مهم نیست که چقدر این نقلقولها واقعی باشد. تنها مسیر ممکن همین راه است. یک مجموعه زنده و پویا در حوزه دیجیتال باید تا جای امکان دیجیتال باشد. استفاده از ابزارهای ارتباطی و مدیریت در بستر اینترنت برای شما که این فضاها را بهواسطه تخصصتان میشناسید، بسیار آسانتر از دیگر حرفهها است. تنها کافی است کانالها را برای همه کارکنان و اعضای تیم، یکسان کنید.
بهعنوان مسئول یک واحد دیجیتال، ایجاد یک زیرساخت قدرتمند برای دسترسی همه اعضای تیم به فایلها و مدارک موردنیاز وظیفه شما خواهد بود. علاوه بر این باید ساختاری ایجاد کنید که در زمانهای مشخص و موردنیاز همه افراد تیم بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند.
یک برنامهریز دقیق استخدام کنید
در دورکاری هیچچیز سختتر از مدیریت افراد نیست. اگر هرکسی بخواهد در هرزمانی که دوست دارد کاری را انجام دهد همه روز خود را باید پشت سیستم سپری کنید. اگر تاکنون در شرکت خود از حضور یک برنامهریز حرفهای استفاده نمیکردید الآن وقت آن است که به فکر یک نیروی کارکشته در این حوزه باشید. البته میتوانید یکی از اعضای تیم را برای این کار تعیین کنید اما مدیر یا مسئول مجموعه تا جای امکان باید از این نقش فاصله بگیرد.
یک برنامه زیر حرفهای کسی که است که به تمام ساختارهای شرکت شما آشنایی داشته باشد، دقت و تمرکزش مثالزدنی و تعهد کاریش بیش از سایرین باشد. اگر کمی تکنیکال تر باشیم، برنامهریز خوب کسی است که دستی بر تمام حوزههای تخصصی موردنظر شما داشته باشد. بعد از اینکه این فرد با انتخاب کردید اجازه بدهید همهچیز توسط او برنامهریزی شود.
اگر پروژههای متعددی دارید یک برنامهریز از پس همه کارها برنخواهد آمد. در چنین موقعیتهایی باید مسئول پروژه انتخاب کنید. این افراد تیم خود را بهصورت خوشهای سازماندهی و مدیریت میکنند و نتایج و مسائل را بهطور مستقیم به شما یا از طریق برنامهریز منتقل میکنند. نکته مهم اینکه تا جایی که میتوانید گروهها یا همان خوشهها را از بالا به پایین سازماندهی نکنید. یعنی قرار نیست یک نفر مسئول همه برنامهنویسیها یا یک نفر مدیریت گرافیک همهکارهای شرکت باشد. در این مدل هر تیم در هر بخشی مدیر خاص خود را خواهد داشت. اما ممکن است در نهایت به یک مدیر بالادستی پاسخگو باشند.
پیامرسان، پیامرسان است
اگر برای مدیریت گروه خود از گروههای تلگرامی استفاده میکنید، همین حالا این کار را متوقف کنید. اگر هم در واتس اپ گروهی تشکیل دادهاید دورکاریتان از پایبست ویران است! این نرمافزارهای پیامرسان سریع هستند نه مدیریت پروژه. البته تلگرام قابلیتهای بیشتری دارد اما در نهایت تنها کاری که برای شما انجام میدهند انتقال پیام است. تلگرام، واتس اپ و حتی ایمیل جز کُند و سخت کردن کارها نتیجهای نخواهند داشت.
برای مدیریت بهتر از ابزارهایی استفاده کنید که مخصوص این کار طراحی شدهاند. ترلو در این بین محبوبیت بیشتری دارد اما آسانا قابلیتهای بیشتری برای شما فراهم خواهد کرد. کار کردن با این فضاها شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسد اما پس از آنکه به آنها عادت کنید ترک کردنشان دیگر به این راحتی نیست. حتی میتوانید از نمونههای ایرانی مانند تسکولو استفاده کنید. مهمترین معضل در استفاده از این نرمافزارها سر باز زدن بعضی از افراد تیم در استفاده از آنها است. متقاعد کردن آنها وظیفه و هنر مدیر گروه است.
یک مجموعه واحد باشید
بهترین نتایج در شرکتهای دیجیتال مارکتینگ معمولاً از دورهم جمع شدن و همفکری اعضا با یکدیگر حاصل میشود. اینکه تولیدکننده محتوا شما روحیات مدیر شبکههای اجتماعی را بشناسد یا گرافیستها با خلقیات برنامهنویسها آشنا باشند از حضور بیشتر افراد در کنار هم ممکن خواهد شد. دورکاری دقیقاً خلاف این مسیر را طی میکند.
تلاش کنید برای رسیدن به یک روح جمعی واحد فعالیتهای فوقبرنامه و البته از راه دور برای خودتان تعریف کنید. برای نمونه میتوانید یک فیلم را جدا از هم ببینید و در یک کنفرانس ویدئویی با هم آن را تحلیل کنید. یا موضوعات یا سوژههایی غیر مرتبط و چالشبرانگیز با کار را در قالب سؤال از اعضا بپرسید و اجازه بدهید همه در بحث شرکت کنند. بازیها و فعالیتهای خلاقانه زیادی هم میتوان در همین بستر فراهم کرد.
علاوه بر این تا جایی که میتوانید همه گفتگوها برای همه اعضا قابلمشاهده باشد تا حواشی به حداقل برسد و همه از جزئیات فرایندهای مجموعه مطلع باشند. اما بهعنوان مسئول گروه با تکتک اعضا در تماس باشید، تلاش کنید کمبودهای آنها بهخصوص در حوزه سختافزار را حل کنید. مشارکت افراد در حل مسائل مرتبط با دورکاری باعث همگرایی بیشتر افراد و بهبود کیفیت نتایج خواهد شد.
این مطلب پیشتر در ویژهنامه لینک روزنامه شهرآرا منتشر شده است.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید