28 دی 1400

خانه‌ پوشالی: راهنمای گام‌به‌گام برای حضور در انتخابات

spot_img

مطالب مرتبط

در اعتراض به طرح صیانت: زعفران فروشی مریم غُلُمرضا در قلب اروپا

در دنیای غیرقابل‌باوری که فضای مجازی محدود، بسته یا کم رونق باشد، کسب‌وکارهای خانگی، روستایی و کوچک، در میان نور تبلیغاتِ پورسانتی و عصبی‌کننده صداوسیما و بیلبوردهای شهری خیلی سریع‌تر کور خواهند شد. در مقابل یک فضای باز با قوانین حمایت‌کننده واقعی، توسعه‌دهنده اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گروهی است که شاید عدالت اجتماعی برای آن‌ها تاکنون به درستی اجرا نشده باشد.

چطور یک روابط عمومی دیجیتال حرفه‌ای داشته باشیم؟

در یک دهه گذشته روابط عمومی‌ها دستخوش تغییرات ساختاری متعددی شده‌اند. در این مدت روابط عمومی به یک صنعت عظیم تبدیل شده و رقابتش هر روز با صنعت تبلیغات پر چالش تر می‌شود. البته در این مدت حوزه تبلیغات تحولات بیشتری را شاهد بوده اما ظهور رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و دنیای دیجیتال روابط عمومی‌ها و ابزارها و قوانین آن را هم تغییر داده است. اهداف در روابط عمومی دیجیتال در سازمان‌ها و برندهای تجاری گرچه تفاوت چندانی با گذشته نکرده است اما رویه آن کاملاً دگرگون شده است.

در سفر مشتری، ذهن خریدار را پیش‌بینی کنید

تمام مشتریان برای آشنایی، انتخاب و خرید یک محصول مسیر مشترکی را طی می‌کنند که در بازاریابی محتوا به آن «سفر مشتری» می‌گوییم. سفر مخاطب سه مرحله خواهد داشت: آگاهی، بررسی و تصمیم‌گیری. سفر مشتری به شما کمک خواهد کرد در هر مرحله به‌طور دقیق ذهن مشتری خود را پیش‌بینی کنید و بر اساس آن نیازهای او را برطرف کنید. برای فروش بیشتر این سه مرحله را به‌طور دقیق در کسب‌وکار خود پیاده کنید. برای توضیح بهتر فرض کنید شما یک استارتاپ در حوزه خدمات و تعمیرات منزل را مدیریت می‌کنید.

چگونه از اینفلوئنسرها بازخورد مناسب‌تری دریافت کنیم؟

بهترین اینفلوئنسر برای شما چه کسی خواهد بود؟ چطور متوجه می‌شوید به‌اندازه مبلغی که می‌پردازید خروجی مناسب دریافت کرده‌اید؟ و چطور باید با اینفلوئنسرها تعامل کرد؟

نمایش فینچر و دوستان نام آشنایش از سیاست‌های داخلی و خارجی کاخ سفید شاید به نگاه همه “داستانی” جذاب باشد، اما از دید بیل کلینتون برابر با حقیقت است. یعنی تمام قتل و خونریزی‌های جناب آندروود در مقام پرزیدنت امریکا، بازی‌های کثیف سیاسی‌اش با هم حزبی‌های دموکراتش و زد و بندهایش با اعضای حزب رقیب، در کنار رسوایی‌های اخلاقی او که در سریال می‌بینیم تا چه اندازه با واقعیت منطبق است؟ بیل کلینتون مدعی شده: «99 درصد از آنچه در سریال خانه پوشالی می‌گذرد واقعی است.»

تاکنون سه فصل از این سریال در شبکه نت فلیکس منتشر شده و در این آخری، آندروود به بالاترین مقام اجرایی آمریکا رسیده، بیشتر داستان این فصل مربوط به روابط امریکا و روسیه و مذاکرات فشرده دو رییس‌جمهور برای رسیدن به تفاهمی است که قرار است حاصلش صلح در خاورمیانه باشد. در بخش دیگر سریال پرزیدنت آندروود درگیر تصویب طرح جامع اشتغال در مجلس سنای آمریکا است، طرحی که با مخالفت شدید جمهوری خواهان روبرو می‌شود. و در نهایت ضلع سوم داستان که حضور نه چندان قدرتمند بانوی اول، کلر آندروود، را به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل نشان می‌دهد. خانم سفیر قرار است، مذاکره با اسرائیل را در طرح صلح هموار کند و از طرفی مانع دخالت‌های فرانسه و سایر کشورهای اروپایی در مسائل درگیر شود. امری که البته در آن ناکام می‌ماند و منافع متفاوت کشورها مانع تفاهم مشترکی می‌شود.

در «خانه پوشالی» اما همه این اضلاع به سمت هدفی خاص نشانه رفته است: انتخابات ریاست جمهوری و تمدید حضور آندروود به عنوان پرزیدنت برا  4 سال دیگر.

آندروود برای جلب رأی آمریکایی‌ها سعی می‌کند کارنامه ای برای خود ایجاد کند، و چه رزومه ای بهتر از ایجاد اشتغالی میلیونی، تفاهم با دشمن همیشگی، روسیه و ایفای نقش مؤثر در خروج از گرداب خاورمیانه.

این تنها حضور انتخابات در تلویزیون نیست، سریال‌های زیادی در حاشیه و متن کمپین‌های انتخاباتی حرکت کرده‌اند و داستان‌های مختلفی ساخته‌اند. همه این سریال‌ها اما در یک نقطه به اشتراک می‌رسند. در تمام این آثار و در کنار درامِ داستان‌هایشان اهمیت پایگاه‌های قدرت پررنگ می‌شود. برای مثال، نقش گروه‌های مذهبی و رنگین‌پوستان در انتخابات فرمانداری در سریال «همسر خوبِ» CBS یا نقش تی پارتی‌ها در سریال پایان‌یافته «اتاق خبر». در همسر خوب، دادستان ایالتی برای تصاحب صندلی فرمانداری و حرکتش به سوی کاخ سفید، باید رضایت کاتولیک‌های شیکاگو را کسب کند و چه بهتر که به سراغ کشیکی سیاه‌پوست برود تا تعداد آرایش دوچندان شود، یا برای جذب منابع مالی ناچار است به سراغ یهودیان سرمایه دار برود و در سخنرانی‌هایش از اسرائیل حمایت کند تا هزینه کمپین تبلیغاتی‌اش تأمین شود.

و همین‌طور در «اتاق خبرِ» HBO، رسانه‌ها به عنوان عامل جهت‌دهی افکار عمومی نقش اول سریال سه فصلی آرون سورکین را بازی می‌کند.

مراکز قدرت و سرمایه به روایت سیاسی سریال‌های آمریکایی: وست وینگ، وایر، هوملند، رییس و … مراکز مشترک و شناخته شده ای هستند، طبق این روایت بیشتر تلاش‌های دولت‌مردان در سال‌های نزدیک به انتخابات به صندوق‌های رأی ارتباط پیدا می‌کند.

اگر لایحه ای در سنا مطرح می‌شود، برای کسب افکار عمومی است، اگر سنا اصرار دارد لایحه ای تصویب نشود، احیاناً فکر می‌کند افکار عمومی با رد آن بیشتر همراه است، اگر قرار است گره‌گشایی در مسائل بین‌الملل رخ دهد، ایجاد کارنامه مدنظر است و اگر قرار است به اقلیتی توجه شود چرا به اقلیت‌های سرمایه‌دارتر توجه نکرد.

این همان 99 درصدی است که بیل کلینتون معتقد است «خانه پوشالی» با واقعیت انطباق دارد.

این مطلب در فروردین 94 در روزنامه شرق منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img