12 اسفند 1402

تولید محتوای بهینه با دستور پخت پیتزا

مطالب مرتبط

6 افزونه کلیدی کروم برای بازاریابان دیجیتال + یک هشدار امنیتی

کسب‌وکارها به ابزار وابسته هستند، شغل‌هایی مثل خلبانی، هواشناسی، مهندسی معدن و البته بازاریابی دیجیتال به‌شدت به ابزار نیاز دارند. یکی از ابزارهای مهم برای ما بازاریابان دیجیتال افزونه‌های مرورگر کروم است. در این یادداشت با 6 افزونه مهم و کاربردی برای بازاریابان دیجیتال آشنا خواهیم شد.

مدیریت شهر‌ها و شبکه‌های اجتماعی

در دوران دیجیتال، مردم خواستار سرعت در پاسخ‌گویی و مشارکت حداکثری در شهر خود هستند. شبکه‌های اجتماعی این فرصت را فراهم می‌کنند تا با یک توییت یا یک پُست اینستاگرامی به‌طور مستقیم با مدیر یا یک سازمان شهری ارتباط بگیرید، مشکل خود را مطرح کنید و در همان‌جا منتظر نتیجه باشید. زمانی ارتباط عالی‌ترین مقام اجرایی یک شهر با شهروندان تنها ازطریق رسانه‌های جمعی مانند رادیو و تلویزیون امکان‌پذیر بود.

محتوای کاربر محور؛ پادشاه واقعی محتواها + چند توصیه کاربردی

«محتوا پادشاه یا ملکه است» احتمالاً این جمله را زیاد شنیده باشید. اینکه با محتوا همه کار می‌توان کرد و چه شرکت‌هایی با توجه به همین جناب پادشاه به چه سودهایی که نرسیده‌اند. اما قرار نیست همیشه شما خودتان تولیدکننده محتوا باشید. ویژگی و خاصیت شبکه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال، تعاملی بودن آن‌ها است. گاهی باید تولید محتوا را به کاربران و مخاطبان خودتان بسپارید و از مزایای حیرت‌انگیز این پادشاه لذت ببرید. به این شکل از محتوا User-generated content (UGC)یا محتوای کاربر محور گفته می‌شود.

شناخت پرسونای مخاطب و روایت در بازاریابی محتوا + مثال کاربردی

در هر کسب‌وکاری که هستید، فروشنده‌اید، خدماتی عرضه یا محصولی را تولید می‌کنید اگر مخاطب خود (پرسونای مشتری) را نشناسید راهتان پر از سنگلاخ و فراز و نشیب خواهد بود.

دایره طلایی، هنر ارتباط با مشتری

افراد خریدار کالای شما نیستند، آن‌ها خریدار یک «علت» هستند. سینک معتقد بود افراد برای ارتباط برقرار کردن همیشه از «چه» شروع می‌کنند، به‌تدریج به «چطور» می‌رسند و در نهایت درباره «چرایی» صحبت می‌کنند.
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

درباره پادشاهی و ملکه بودن محتوا احتمالاً زیاد شنیده باشید. برای ماندگار شدن دنیای بازاریابی محتوایی و دیجیتال راهی هم جز تولید محتوا نیست. اما چطور می‌توانیم در مسابقه ماراتن تولید محتوا کم نیاوریم و پا به پای سایرین چیزی برای عرضه داشته باشیم؟ آن‌هم محتوای خوب و نه‌چندان گران‌قیمت. تولید محتوا مثل درست کردن پیتزا است. اگر اصولی پیش برویم می‌توانیم پیتزای خوبی درست کنیم و محتوای خوبی به مخاطب بدهیم. در همه مثال‌هایی که خواهیم زد، محتوای ما یک وبینار یا رویداد ویدئویی است اما می‌خواهیم از همان اتفاق، محتواهایی با کیفیت و مناسب تولید کنیم. در بازاریابی محتوایی به این کار بازآفرینی (Repurposing content) هم می‌گویند.

بازتولید یا بازآفرینی محتوا

اضافه مواد اولیه را دور نریزید

تجربه درست کردن پیتزا ثابت کرده که همیشه چیزی از مواد اولیه اضافه خواهد ماند. مثلاً از قارچ‌ها یا گوشت‌ها. اسراف نکنید و هر چه باقی‌مانده را نگه‌دارید. این مواد بعداً می‌توانند مواد اصلی لازانیا یا ماکارونی شما باشند. فرض کنید محتوای شما یک وبینار یا یک برگزاری یک رویداد باشد. نشست را که برگزار کردید، ویدئوهایش را نگه‌دارید و بعد از همسان‌سازی در پلتفرم‌های دیگر منتشر کنید. اسلایدها هم احتمالاً در اینستاگرام قابل‌انتشار باشند. متن آن‌هم برای بلاگ سایت خوراک خوبی است.

کنار پیتزای اولیه سالاد بگذارید

احتمال اینکه برشی از پیتزای شما اضافه بیاید زیاد است. قطعاً آن دور نخواهید ریخت اما این مقدار برای یک وعده کامل دیگر هم ناکافی خواهد بود. می‌توانید در وعده بعد، کنار دو، سه برش باقی‌مانده، سالاد بگذارید یا سیب‌زمینی سرخ کنید. مصداق این کار در دنیای محتوا اضافه کردن یک ویدئوی کوتاه یا اینترو به همان وبینار شماست که در آپارات یا یوتیوب منتشر خواهند شد. در واقع شما آنچه از نشست باقی‌مانده را برای انتشار مجدد تقویت می‌کنید. در این مثال ویدئوی کوتاه نقش همان سالاد را ایفا خواهد کرد.

بعضی از غذاها را می‌توان مدت‌ها حفظ کرد

اگر از مواد اولیه پیتزا چیزی باقی ماند و در چند روز بعد هم خبری از لازانیا نبود، آن‌ها را در یک پوشش مناسب فریز کنید. این کار در محتوا سازی، ایجاد یک آرشیو کامل از همه اتفاقات و محتواهای تولید شما است. شاید ویدئوی دورهمی شما امروز یا هفته بعد استفاده نشود اما برای یک ویدئوی پایان سال یک سکانس دیده نشده برای شما خواهد داشت. پس همه‌چیز را دسته‌بندی کنید و به شکلی حرفه‌ای نگهداری کنید.

بر اساس سلیقه مخاطب پیتزا درست کنید

همه از پپرونی استقبال نمی‌کنند. برخی هم پیتزای سبزیجات دوست دارند. شاید حتی عده‌ای دوست داشته باشند همین مواد پیتزا را بدون خمیر بخورند. به‌عنوان آشپز وظیفه شماست که برای همه سلیقه‌ها گزینه‌ای داشته باشید. در همان مثال وبینار، شاید قالب محتوایی یک مخاطب شما پادکست باشد، پس چرا فایل صوتی را برای او کنار نگذارید؟ یا مخاطبی به خواندن عادت داشته باشد و ترجیح بدهد متن کامل برنامه را بخواند. برای او هم خوراک مناسب را آماده کنید. اما توجه کنید که قرار نیست همه را در همان یک وعده و به‌طور هم‌زمان ارائه کنید. به‌هرحال فِر خانه شما ظرفیت محدودی دارد.

بخشی از غذای خود را به همسایه بدهید

مطمئن باشید بوی خوشایند یک پیتزای در حال پخت کل ساختمان شما را پُر خواهد کرد. حتماً بخشی را به همسایه بدهید. برای این کار می‌توانید تجربه خود را از وبینار در میکروبلاگ‌ها مانند ویرگول یا حتی لینکدین منتشر کنید. یا اصلاً نقد و نظری در یک رسانه مکتوب درباره آن منتشر کنید. مطمئن باشید همسایه ظرف شما را خالی برنمی‌گرداند.

ریپرپسینگ یا بازاریابی محتوا

گاهی هم بیرون از خانه پیتزا بخورید

همیشه قرار نیست خودتان آشپز باشید. گاهی بد نیست سری هم به پیتزافروشی‌ها بزنید و دست‌پخت یک سرآشپز ایتالیایی را هم بچشید. این پیتزای بیرون، همان وبینار یا رویدادی است که یک شرکت نسبتاً مشابه شما منتشر کرده. می‌توانید درباره آن نظر بدهید، نقدش کنید یا بخشی از آن را با رعایت حقوق مؤلفش در رسانه خود منتشر کنید. فراموش نکنید در بازاریابی محتوایی، هدف شما پاسخ به نیاز مخاطب است، گاهی ممکن است مجبور باشید این نیاز را از جای دیگری تأمین کنید.

روی پیتزا مُربا نریزید!

اینکه قرار باشد همه‌چیز را با همه‌چیز ترکیب کنید روش درست تهیه پیتزا نیست. این کار شبیه انتشار فایل صوتی در آپارات است. یا انتشار متن کامل وبینار در استوری اینستاگرام. تا جایی که می‌توانید محتوای خود را در پلتفرم‌های مختلف منتشر کنید اما به مخاطب و کارکرد آن پلتفرم هم دقت کنید.


این مطلب پیش‌تر در ویژه‌نامه لینک روزنامه شهرآرا منتشر شده است.

 

 

بیشتر بخوانید:

محتوای کاربر محور؛ پادشاه واقعی محتواها + چند توصیه کاربردی

محتوای همیشه ‌سبز برای جذب مخاطب دائمی

شناخت پرسونای مخاطب و روایت در بازاریابی محتوا + مثال کاربردی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img