21 مرداد 1401

بازی تاج و تخت پرچمدار ظهور عصر طلایی تلویزیون

مطالب مرتبط

در اهمیت همکاری «آمازون» و فرهادی به‌عنوان پخش‌کننده آمریکایی «قهرمان»

پخش‌کننده قدرتمندی مثل آمازون مسیر به اسکار رسیدن فرهادی را هموار خواهد کرد، در گسترش توجه رسانه‌ها و دریافت نقدها تأثیر خواهد داشت و فروش گیشه را تضمین می‌کند.اما چطور؟ آیا نت فلیکس گزینه بهتری برای پخش قهرمان بود و اصلاً آمازونِ بیزوس چه جایگاهی در میان پخش‌کننده‌های بزرگ دنیا دارد؟

پول‌های کثیف در سینمای جهان: سینما آدم بدها را بیشتر دوست دارد

رابطه مهربانی سینما با پول‌های کثیف اما یک رابطه دوسویه است. فیلم‌ها و سریال‌ها می‌توانند فرایندهای پول‌شویی را با جذابیت به ما نمایش دهند، از طرف دیگر حجم بالای تبادلات مالی و پول‌های درشتِ این صنعت یک فرصت ایده آل برای تمیز کردن پول‌هایی است که نیاز دارند خود را به منبع معتبری وصل کنند.

کرونا چطور صنعت سینما را تغییر داد؛ دنیای قشنگ نو؟

صنعتِ سینما در دوره کرونا تلاش کرد خود را با شرایط وفق دهد و از همه مهم‌تر از نیاز عمیقِ مخاطب به سرگرم شدن در روزهای قرنطینه حداقل دستاوردی داشته باشد. اقدامات نجات‌بخش در ایران و جهان با کمی تفاوت فهرستی واحد است، در واقع هر دو چاره‌ای جز VODها یا نمایش‌های آنلاین نداشتند با این تفاوت که سینما یا به‌طور کلی رسانه در اینجا انحصاری حاکمیتی دارد اما در کشورهای صاحب سینما در سلطه استودیوهاست. این مطلب نگاهی است به همین اقدامات.

بی‌اف‌جی (The BFG) چطور ساخته شد: صعود به ارتفاعات جدید

اگر فکر می‌کنید اقتباس غول بزرگ مهربانِ رولد دال برای استیون اسپیلبرگ کار ساده‌ای بوده باید تجدیدنظر کنید. اسپیلبرگ غول بزرگ مهربان (بی‌اف‌جی) را «اولین قصه پریان واقعی» خود و بزرگ‌ترین چالش فنی از زمان فیلم پارک ژوراسیک می‌داند.

مکبث روی پرده: 7 اقتباس برتر مکبث به انتخاب ایندی‌وایر

کمتر اثر نمایشی و ادبی به اندازه مکبث به گونه‌های مختلف و به این تعداد مورد اقتباس قرار گرفته، البته تراژدی‌های شکسپیر، هملت و رومئو و ژولیت، تماماً متون خوش اقتباسی هستند. گاهی فیلم‌سازان به ادبیات و زبان شکسپیر وفادار می‌مانند و حتی سعی می‌کنند به مکبث و لیدی و دانکن لهجه اسکاتلندی بدهند گاهی هم آن‌ها را از سرزمینی اصلی خارج می‌کنند و به خاور دور می‌برند و لباس بومی خود را بر تن آن‌ها می‌کنند.
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

زمان حاضر و در هجمه رسانه‌ای نوین و کوچک و بزرگ، تلویزیون به عنوان رسانه‌ای قدیمی‌تر و حتی «دم دستی» دوباره دوران طلایی خود را تجربه می‌کند. بعد از شروع هزاره سوم، شبکه‌های کابلی مثل  HBO جریان سریال سازی و برنامه‌های تلویزیونی را به مسیر دیگری هدایت کردند. تولید سریال‌هایی مانند «سوپرانو» و «وایر» در این شبکه و پس از آن حضور دیگر شبکه‌ها در عرصه سریال سازی و موفقیت سریال‌هایی مانند «برکینگ بد» و «مردان خشمگین» این صنعت را بعد از سال‌ها رکود وارد مرحله جدیدی کرده است.

نمایش سریال موفق «بازی تاج وتخت» نیز که 5 سال از اولین نمایش آن در شبکه  HBO می‌گذرد نیز یکی دیگر از دلایل به قدرت رسیدن عرصه سریال‌های تلویزیونی است.

«بازی تاج وتخت» سریالی فانتزی با تعداد شخصیت بالاست که اولین بار در 17 آوریل 2011 در شبکه HBO روی آنتن رفت و از همان ابتدا مورد توجه عموم قرار گرفت. داستان‌های درهم تنیده شخصیت‌ها و اتفاقات هیجان انگیز سریال اقتباسی از مجموعه رمان‌هایی است که که جرج آر.آر مارتین به طور همزمان مشغول نوشتن آن‌هاست.

نظریه های رسانه ای و بازی تاج وتخت

یکی از نشانه‌های موفقیت سریال تعداد بالای مخاطب تلویزیونی آن است. فصل اول سریال در نمایش‌های یکشنبه شب –اولین نمایش- در شبکه HBO به طور میانگین 2.5 میلیون بیننده داشت که در بازپخش‌ها این تعداد به حدود 10 میلیون بیننده می‌رسید. فصل دوم تعداد بیننده‌ها به 11.6 رسید و در فصل سوم 14 میلیون نفر سریال را تماشا کردند. در فصل چهارم رکورد پرببینده ترین سریال شبکه – سوپرانو- شکسته شد 18.6 میلیون نفر  بیننده بازی تاج و تخت بودند. (این آمار تنها مربوط به افرادی است که از طریق شبکه و در ایالت متحده بیننده سریال بوده‌اند و تعداد کثیری در سراسر جهان که اقدام به دانلود غیرقانونی این سریال می‌کنند محاسبه نشده است.)

به این ترتیب سریالی که شاید قرار بود فرزند کوچک و میراث دار ارباب حلقه‌ها باشد در حال تبدیل شدن به یک اتفاق فرهنگی-هنری در مقیاسی وسیع‌تر از اربابش است.

دی بی وایز و دیوید بنیوف سازندگان سریال اولین بار در سال 2006 ایده اقتباس از «بازی تاج وتخت» را پیش خالق آن، مارتین، مطرح کردند و توانستند او را متقاعد کنند نتیجه نهایی می‌تواند یکی از مهم‌ترین سریال تلویزیونی در امریکا شود. پس از موافقت شبکه به خرید کپی رایت کتاب، نگارش فیلمنامه از آغاز سال 2007 کلید خورد. وایز و بنیوف خود شخصاً نگارش متن را بر عهده گرفتند و قرار شد هر فصل سریال (ده قسمت) یک کتاب را به طور کامل پوشش دهد. در نهایت اولین قسمت سریال (پایلوت) بعد از اضافه شدن خود مارتین به جمع نویسندگان در نوامبر ۲۰۰۸ نهایی شد و در اختیار شبکه قرار گرفت. نخستین قسمت این سریال با بودجه‌ای بین ۵ تا 10 میلیون دلار ساخته شد!

جریان نگارش متن گرچه با دو سازنده اصلی آغاز شد اما به تدریج تیم نویسندگان کامل شد و ساختار به  خصوصی برای روند اقتباس از کتاب در پیش گرفته شد. با حضور چند چهره جدیدتر به تیم نویسندگان و مشاوره نویسندگان با سابقه تر تلویزیون قرار شد در هر فصل هر نویسنده یک شخصیت را در کتاب آنالیز کند و در واقع کاراکتر مکتوب را به بهترین شکلی که ممکن است روی صفحه تلویزیون به تصویر کشیده شود را به وایز و  بنیوف ارائه دهد.

بعد، نویسندگان در جلسات متمادی نتیجه کارهای خود را به اشتراک می‌گذراند و متن نهایی توسط یکی از همین افراد نگارش می‌شود. طبق روالی که سازندگان «بازی تاج وتخت» در پیش گرفته‌اند، فیلم‌برداری تنها پس از پایان نگارش 10 قسمت هر فصل آغاز می‌شود.

از آنجایی که هیچ کدام از نویسندگان از آینده کتاب و در واقع شخصیت‌های سریال اطلاعی ندارند، سناریو بر اساس آثاری است که به طور کامل منتشر شده باشند، با این حال فصل بعدی این سریال –فصل ششم- قرار است برای اولین بار از انتشار کتاب‌ها پیشی بگیرد و متن بر اساس کتاب‌های آینده است که البته مارتین برای نویسندگان ترسیم خواهد کرد.

شبکه تاکنون برای ساخت شش قسمت قرارداد منعقد کرده اما به نظر می‌رسد با محبوبیت سریال بین تماشاگران و به خصوص منتقدان و همچنین جوایز رنگارنگی که از آن شبکه می‌شود ساخت آن حداقل تا هشت فصل ادامه پیدا کند.

با این حال با افزایش هزینه‌های ساخت سریال –حداقل هشت میلیون دلار برای هر قسمت- اخباری مبنی بر نمایش ادامه سریال بر پرده سینما به گوش می‌رسد. برخی از سایت‌های سینمایی مدعی شده‌اند ادامه «بازی تاج وتخت» بعد از فصل ششم در قالب دو یا سه نسخه سینمایی روی پرده رفته خواهد رفت.

به روال فیلم‌های سینمایی بیگ پروداکشنی مثل ارباب حلقه‌ها، «بازی تاج وتخت» نیز در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف و به طور همزمان فیلمبرداری می‌شود. اما به جای نیوزلند سازنندگان سریال تصمیم گرفتند به خاطر شباهت‌های جغرافیایی نماهای خارجی سریال به طبیعت ایرلند شمالی، برای فیلمبرداری به این کشور سفر کنند. برای ادامه فیلمبرداری فصل‌های دوم و سوم گروهی از سازندگان به مالت، کرواسی و مراکش رفتند و گروهی نیز برای تصویربرداری بخش‌های «شمال دیوار» راهی ایسلند شدند. بخش‌های زیادی از فیلمبرداری فصل پنجم نیز در اسپانیا فیلمبرداری شد.

«بازی تاج وتخت» به طور کلی در دنیای فانتزی با قلمروهای متنوع روایت می‌شود و به خاطر همین  تنوع موقعیت‌های داستانی، مکان‌های مورد نیاز مختلفی برای  فیلمبرداری و در نتیجه تولید مورد نیاز است. به همین خاطر سه گروه تولیدی شامل شش تیم کارگردانی، نزدیک به 260 بازیگر و 700 نفر عوامل تولید با عنوان‌های اژدها، گرگ و کلاغ فیمبرداری را در کشورهای مختلف به صورت موازی پیش می‌برند. علاوه بر این صحنه‌های مختلفی نیز در استودیو در خود آمریکا ساخته می‌شود.

بازی تاج و تخت پرچمدار ظهور عصر طلایی تلویزیون

همین تنوع جغرافیایی در کنار استفاده از جلوه‌های ویژه – که بسیاری از آن‌ها برای اولین بار در یک سریال تلویزیونی استفاده شده است – «بازی تاج وتخت» را به یکی از موفق‌ترین سریال تاریخ تلویزیون تبدیل کرده است.

«بازی تاج وتخت» علاوه بر موفقیت‌هایی که برای نویسنده و خالقانش کسب کرده، توانسته جریان به رسمیت شناختن فانتزی را که پیش‌تر چندان مورد توجه منتقدین نبود ادامه دهد. این جریان اولین بار با نمایش سه گانه ستایش شده ارباب حلقه‌های پیتر جکسن در سال 2001 آغاز شد؛ بسیاری ساخت چنین پروژه عظیمی توسط پیتر جکسن را را جرقه ساخت «بازی تاج وتخت» می‌دانند. ارباب حلقه‌ها توانست علاوه بر فروش در گیشه و ایجاد بستر برای ساخت دیگر فانتزی‌هایی در این مقیاس، نظر منتقدان را نیز جلب کند. این جریان بعد از آن تا حدودی با ساخت هری پاترها ادامه کرد و با «بازی تاج وتخت» وارد صفحه تلویزیون شد. سریال از معدود آثار فانتزی تلویزیونی است که توانست جایزه‌امی را از آن خود کند.

«بازی تاج وتخت» در تمام 5 فصلی که در حال نمایش است توسط نشریات وبسایت های سینمایی در میان بهترین سریال‌های این سال‌ها قرار گرفته است. فصل‌های دو تا پنج سریال از سایت متاکریتیک نمره بالای 90 کسب کرده، در سایت Rotten Tomatoes و برای تمام پنج فصل 94.6% برای سریال ثبت شده است و این در حالی است که فصل سوم سریال با موفقیت 100% در این سایت روبرو شد.

در میان تحسین سریال در میان منتقدان، بازیگران، به ویژه بازیگران بریتانیایی متعددی هم توانستند خود را به دنیای سینما معرفی کنند و به دنبال محبوبیت خود در این سریال به تضمینی برای فروش فیلم در گیشه تبدیل شوند. پیتر دینکلیج بازیگر نقش  تایرون لنیستر برجسته‌ترین بازیگر این سریال است که تاکنون توانسته جوایز امی، گلدن گلاب و بسیاری جایزه هنری مهم دیگر را از آن خود کند.

«بازی تاج و تخت» حالا و با این همه توجه، یکی از نشانه‌های دوره طلایی دیگری برای تلویزیون است، حالا باید دوباره عقلای علوم رسانه و فرهنگ در تعاریف خود از رسانه‌های عامه‌پسند و گرما سرمای تلویزیون با دقت بیشتری بازنگری کنند، شاید تلویزیون با کمک رسانه‌های جانبی نوینی که به خدمت می‌گیرد و با فرصت بیشتری که در شخصیت پردازی دارد بتواند در کنار رمان‌های بزرگ تاریخ ادبیات قرار بگیرد و به عنوان رسانه برجسته‌تری مطرح شود.


این مطلب پیش‌تر در ماهنامه تجربه (دی ماه 94) منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img