عماد پورشهریاری۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

چگونه از اینفلوئنسرها بازخورد مناسب‌تری دریافت کنیم؟

برای بیشتر دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی روش‌های مختلفی وجود دارد. می‌توانید هشتگ های مرتبط استفاده کنید، از دوستانتان بخواهید شما را به سایرین معرفی کنند یا اصلاً از طریق بهینه کردن محتوا برای موتورهای جست‌وجو  مخاطب به دست بیاورید.  یا در کنار همه این‌ها از یک اینفلوئنسر اینستاگرامی بخواهید در ازای مبلغی شما را معرفی کند.

اینفلوئنسرها افرادی هستند که به‌واسطه ویژگی خاص یا محتوایی متفاوت در شبکه‌های اجتماعی به مخاطب‌های زیاد دست پیدا کرده‌اند و معمولاً از طریق درج تبلیغات در صفحات خود درآمد کسب می‌کنند. اما برای معرفی یا فروش بیشتر محصولات و خدمات خود بهترین اینفلوئنسر برای شما چه کسی خواهد بود؟ چطور متوجه می‌شوید به‌اندازه مبلغی که می‌پردازید خروجی مناسب دریافت کرده‌اید؟ و چطور باید با اینفلوئنسرها تعامل کرد؟

اینفلوئنسر مناسب برای شما

به دنبال بزرگترین اشتراک در میان مخاطبان باشید

اینفلوئنسر مناسب برای شما، صفحه یا فردی است که از نظر مخاطب با شما یکسان باشد. برای این کار ابتدا باید مخاطب خود را به طور کامل و دقیق تشریح کرده باشید. پرسونای مشتری در این مسیر به شما کمک زیادی خواهد کرد. بعد باید به سراغ صفحه هدف بروید. بررسی کنید مخاطب این صفحه چه کسانی هستند؟ می‌توانید جدولی آماده کنید و صفحات مورد نظر خودتان را در آنجا درج کنید.

بیشتر بخوانید:  همه ما بازاریاب دیجیتال هستیم

گاهی ممکن است به دلیل همین اشتراکات مخاطب یک اینفلوئنسر با ۷۰-۸۰ هزار مخاطب و حتی کمتر نتیجه بهتری برای شما به همراه داشته باشد تا یک صفحه چندمیلیونی. بازار اینفلوئنسر مارکتینگ در چند سال گذشته بسیار توسعه یافته است اما هر چه تعداد این صفحات بیشتر می‌شود،اهمیت میکرو اینفلوئنسرها یا افرادی که مخاطبان محدودتر اما خاص‌تر دارند بیشتر می‌شود.

به خلاقیت اینفلوئنسر اعتماد کنید

به خلاقیت اینفلوئنسر اعتماد کنید

مهلک‌ترین اقدام براییک استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ تأکید بر انتشار یک محتوای خاص و از پیش تولیدشده از سوی شما در صفحات مختلف است. وقتی صفحه هدف را شناسایی کردید برنامه، پیام و هدف خود را برای او به‌طور کامل شرح دهید. هر چه می‌توانید جزئیات بیشتری در اختیار آقا یا خانم اینفلوئنسر قرار دهید نتیجه بهتر خواهد بود. اما در نهایت اجازه بدهید خود او با زبان خودش پیام شما را به مخاطبانش ارائه دهد. اگر به هر دلیل نتیجه نهایی مدنظر شما نبود یا فکر کردید که نمایش آن محتوا به کسب‌وکار شما لطمه می‌زند، مطمئن باشید در انتخاب اینفلوئنسر اشتباه کرده‌اید.

بیشتر بخوانید:  اهداف SMART در بازاریابی دیجیتال + مثال کاربردی

به دنبال فروش نباشید مگر …

مخاطبان صفحات پربازدید به تماشای آگهی‌های مختلف عادت کرده‌اند. برای آنها مهم نیست شما یک فروشنده لباس خیلی خاص هستید یا یک خدمت متفاوت ارائه می‌کنید. شما آگهی‌دهنده‌ای هستید که تنها وقت او را تلف کرده‌اید. اگر هم محتوا به شدت با محتوای مالک صفحه هم سو باشید شاید اصلاً دیده نشوید و در میان حجم بزرگ داده‌های اینفلوئنسر پنهان بمانید. به‌طور ویژه اینفلوئنسرها در نقطه فروش کم تأثیرند اما تا جایی که بخواهید می‌توانید در حوزه آگهی از برند از اینفلوئنسرها انتظار داشته باشید.

اگر به دنبال فروش یا معرفی یک پروموشن خاص (مثل تخفیف فصلی) هستید هم می‌توانید از اینفلوئنسرها استفاده کنید. اما بهتر است نام و برند شما از صاحب صفحه بزرگ‌تر باشد یا بارها در آن صفحه معرفی شده باشید. مثلاً یک وب‌سایت نمایش فیلم و سریال که بارها و بارها نام و خدماتش در رسانه‌های مختلف معرفی شده از اینفلوئنسرها صرفاً برای یاداوری برخی قابلیت‌هایا فرصت‌های خاص استفاده می‌کند. میکرو اینفلوئنسرهای هدفمند باز هم در نقطه فروش می‌توانند اثرگذاری بسیار بیشتری داشته باشند.

ارواح در کمین سرمایه شما هستند

بسیاری از صفحات پرمخاطب، به‌خصوص در اینستاگرام، کیفیت بسیار نازلی دارند. به این معنی که ممکن است از فرضاً ۵۰۰ هزار مخاطب یک صفحه تنها ۲۰ هزار نفر مخاطب جدی وجود داشته باشد. روش‌های مختلفی برای افزایش غیرواقعی مخاطبان یک صفحه وجود دارد اما گاهی ممکن است بدون استفاده از هیچ‌یک از این مدل‌ها هم آن صفحه مخاطب بی ارزش داشته باشد.

مخاطب گوست یا روح به مخاطبی گفته می‌شود که به هر دلیل با صفحه دنبال شده تعاملی ندارد و بر اساس الگوریتم‌های اینستاگرام به‌تدریج این صفحه را نمی‌بیند. برای اینکه گرفتار این ارواح نشوید می‌توانید میزان لایک و نظرات را بررسی کنید. در همان جدولی که به نامزدهای اینفلوئنسر تهیه کرده‌اید برگردید و جلوی هرکدام نسبت ساده میزان تعامل (لایک و نظر) به تعداد مخاطبین را محاسبه کنید.


این مطلب پیش‌تر در هفته‌نامه لینک روزنامه شهرآرا منتشر شده است.

 

 

بیشتر بخوانید:

محتوای همیشه ‌سبز برای جذب مخاطب دائمی

شناخت پرسونای مخاطب و روایت در بازاریابی محتوا + مثال کاربردی

ارتباط با مشتری در فضای مجازی و ۳ روش برای نابودی آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *