13 اسفند 1402

چگونه از اینفلوئنسرها بازخورد مناسب‌تری دریافت کنیم؟

مطالب مرتبط

مغالطه در محتوا: وقتی پنجره‌ها پرواز می‌کنند

باور کنید همه ما عاشق این سفسطه‌ها هستیم. خودمان فرستنده و دریافت‌کننده بسیاری از آن‌ها هستیم و (در تبلیغات) ناخودآگاه دوست داریم با همین روش‌ها خطاب قرار بگیریم. اصلاً اگر از این تکنیک‌ها استفاده نکنیم مرتکب اشتباه ناکارآمدی خواهیم شد.

مدل فلایویل در بازاریابی چیست و چرا از قیف فروش کارآمدتر است؟

مدیران بازاریابی از مدل‌های مختلفی برای اجرای برنامه‌های خود استفاده می‌کنند که پیاده‌سازی مدل آیدا (AIDA) از محبوب‌ترین آن‌هاست. با این حال این مدل با همه مزایا و بازخورد قابل قبولی که دارد، در بسیاری از مراحلِ سفر مشتری قدیمی، فرسوده و ناکارآمد است. هاب اسپات برای رفع این مشکلات مدل جدیدتری را معرفی کرده به نام فلایویل (Flywheel) یا چرخ لنگر که در حقیقت نمونه پیشرفته‌تری از قیفِ فروش در بازاریابی است.

دیجیتال مارکتینگ در جهان متاورس چگونه خواهد بود؟

این روزها هرکجا در فضای مجازی یا حتی واقعی سر می‌چرخانید با یک واژه و مفهوم جدید روبه‌رو می‌شوید: «متاورس». همه از آینده‌ای کمی ترسناک و ناشناخته صحبت می‌کنند که در آن همه‌چیز مجازی است. در این دنیای احتمالی جایگاه دیجیتال مارکتینگ چیست و چطور متاورس این حوزه را تغییر خواهد داد؟ این فضا چه تغییری در مخاطب ایجاد خواهد کرد و برندها چطور در آن حضور خواهند داشت.

نگاهی به استراتژی سئویی والمارت و فروش آنلاینی 53 میلیارد دلاری در سال 2020

اینکه والمارت چطور توانست به رکود فروش 53 میلیارد دلاری در سال 2021 دست پیدا کند پیش از هر چیزی به لطف همه‌گیری کووید در جهان است اما این شرایط برای همه شرکت‌ها یکسان است و بدون یک استراتژی کارآمد و دقیق رسیدن به چنین آمارهایی امکان‌پذیر نیست. استراتژی و برنامه‌های والمارت دقیقاً چه بود و چطور از سئو برای رسیدن به فروش استفاده کرد؟
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

برای بیشتر دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی روش‌های مختلفی وجود دارد. می‌توانید هشتگ های مرتبط استفاده کنید، از دوستانتان بخواهید شما را به سایرین معرفی کنند یا اصلاً از طریق بهینه کردن محتوا برای موتورهای جست‌وجو  مخاطب به دست بیاورید.  یا در کنار همه این‌ها از یک اینفلوئنسر اینستاگرامی بخواهید در ازای مبلغی شما را معرفی کند.

اینفلوئنسرها افرادی هستند که به‌واسطه ویژگی خاص یا محتوایی متفاوت در شبکه‌های اجتماعی به مخاطب‌های زیاد دست پیدا کرده‌اند و معمولاً از طریق درج تبلیغات در صفحات خود درآمد کسب می‌کنند. اما برای معرفی یا فروش بیشتر محصولات و خدمات خود بهترین اینفلوئنسر برای شما چه کسی خواهد بود؟ چطور متوجه می‌شوید به‌اندازه مبلغی که می‌پردازید خروجی مناسب دریافت کرده‌اید؟ و چطور باید با اینفلوئنسرها تعامل کرد؟

اینفلوئنسر مناسب برای شما

به دنبال بزرگترین اشتراک در میان مخاطبان باشید

اینفلوئنسر مناسب برای شما، صفحه یا فردی است که از نظر مخاطب با شما یکسان باشد. برای این کار ابتدا باید مخاطب خود را به طور کامل و دقیق تشریح کرده باشید. پرسونای مشتری در این مسیر به شما کمک زیادی خواهد کرد. بعد باید به سراغ صفحه هدف بروید. بررسی کنید مخاطب این صفحه چه کسانی هستند؟ می‌توانید جدولی آماده کنید و صفحات مورد نظر خودتان را در آنجا درج کنید.

گاهی ممکن است به دلیل همین اشتراکات مخاطب یک اینفلوئنسر با 70-80 هزار مخاطب و حتی کمتر نتیجه بهتری برای شما به همراه داشته باشد تا یک صفحه چندمیلیونی. بازار اینفلوئنسر مارکتینگ در چند سال گذشته بسیار توسعه یافته است اما هر چه تعداد این صفحات بیشتر می‌شود،اهمیت میکرو اینفلوئنسرها یا افرادی که مخاطبان محدودتر اما خاص‌تر دارند بیشتر می‌شود.

به خلاقیت اینفلوئنسر اعتماد کنید

به خلاقیت اینفلوئنسر اعتماد کنید

مهلک‌ترین اقدام براییک استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ تأکید بر انتشار یک محتوای خاص و از پیش تولیدشده از سوی شما در صفحات مختلف است. وقتی صفحه هدف را شناسایی کردید برنامه، پیام و هدف خود را برای او به‌طور کامل شرح دهید. هر چه می‌توانید جزئیات بیشتری در اختیار آقا یا خانم اینفلوئنسر قرار دهید نتیجه بهتر خواهد بود. اما در نهایت اجازه بدهید خود او با زبان خودش پیام شما را به مخاطبانش ارائه دهد. اگر به هر دلیل نتیجه نهایی مدنظر شما نبود یا فکر کردید که نمایش آن محتوا به کسب‌وکار شما لطمه می‌زند، مطمئن باشید در انتخاب اینفلوئنسر اشتباه کرده‌اید.

به دنبال فروش نباشید مگر …

مخاطبان صفحات پربازدید به تماشای آگهی‌های مختلف عادت کرده‌اند. برای آنها مهم نیست شما یک فروشنده لباس خیلی خاص هستید یا یک خدمت متفاوت ارائه می‌کنید. شما آگهی‌دهنده‌ای هستید که تنها وقت او را تلف کرده‌اید. اگر هم محتوا به شدت با محتوای مالک صفحه هم سو باشید شاید اصلاً دیده نشوید و در میان حجم بزرگ داده‌های اینفلوئنسر پنهان بمانید. به‌طور ویژه اینفلوئنسرها در نقطه فروش کم تأثیرند اما تا جایی که بخواهید می‌توانید در حوزه آگهی از برند از اینفلوئنسرها انتظار داشته باشید.

اگر به دنبال فروش یا معرفی یک پروموشن خاص (مثل تخفیف فصلی) هستید هم می‌توانید از اینفلوئنسرها استفاده کنید. اما بهتر است نام و برند شما از صاحب صفحه بزرگ‌تر باشد یا بارها در آن صفحه معرفی شده باشید. مثلاً یک وب‌سایت نمایش فیلم و سریال که بارها و بارها نام و خدماتش در رسانه‌های مختلف معرفی شده از اینفلوئنسرها صرفاً برای یاداوری برخی قابلیت‌هایا فرصت‌های خاص استفاده می‌کند. میکرو اینفلوئنسرهای هدفمند باز هم در نقطه فروش می‌توانند اثرگذاری بسیار بیشتری داشته باشند.

ارواح در کمین سرمایه شما هستند

بسیاری از صفحات پرمخاطب، به‌خصوص در اینستاگرام، کیفیت بسیار نازلی دارند. به این معنی که ممکن است از فرضاً 500 هزار مخاطب یک صفحه تنها 20 هزار نفر مخاطب جدی وجود داشته باشد. روش‌های مختلفی برای افزایش غیرواقعی مخاطبان یک صفحه وجود دارد اما گاهی ممکن است بدون استفاده از هیچ‌یک از این مدل‌ها هم آن صفحه مخاطب بی ارزش داشته باشد.

مخاطب گوست یا روح به مخاطبی گفته می‌شود که به هر دلیل با صفحه دنبال شده تعاملی ندارد و بر اساس الگوریتم‌های اینستاگرام به‌تدریج این صفحه را نمی‌بیند. برای اینکه گرفتار این ارواح نشوید می‌توانید میزان لایک و نظرات را بررسی کنید. در همان جدولی که به نامزدهای اینفلوئنسر تهیه کرده‌اید برگردید و جلوی هرکدام نسبت ساده میزان تعامل (لایک و نظر) به تعداد مخاطبین را محاسبه کنید.


این مطلب پیش‌تر در هفته‌نامه لینک روزنامه شهرآرا منتشر شده است.

 

 

بیشتر بخوانید:

محتوای همیشه ‌سبز برای جذب مخاطب دائمی

شناخت پرسونای مخاطب و روایت در بازاریابی محتوا + مثال کاربردی

ارتباط با مشتری در فضای مجازی و ۳ روش برای نابودی آن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img