عماد پورشهریاری۱۶ اسفند ۱۳۹۹

انتخابات آمریکا و چند توصیه برای حضور دیجیتال در کوران یک انتخابات سیاسی

انتخابات ریاست جمهوری امریکا به پایان رسیده است. تبعاتش البته روزها یا حتی سال‌ها ادامه خواهد شد و حواشی آن برای همیشه در تاریخ باقی خواهد ماند. به‌جز آمریکا، سایر کشورها نیز تحت تأثیر این انتخابات هستند و کسب‌وکارها نیز دچار تغییراتی می‌شوند. علاوه بر این خود برگزاری انتخابات در این وسعت و در همه جوانب، برای مشاغل آموزه‌هایی دارد.

این انتخابات آخرین رقابت سیاسی نفس‌گیر جهان نیست اما بعید است برندی پیدا کنید که قصد داشته باشد پیش از انتخابات بعدی از بازار کناره‌گیری کند. از همه مهم‌تر این‌که، در سال آینده رقابت انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار خواهد شد و در چند ماه آینده فضای کشور به سمت انتخاباتی شدن پیش خواهد رفت. در چنین شرایطی، فعالان بازاریابی دیجیتال و محتوایی چه درس‌هایی باید از انتخابات آمریکا بگیرند و چگونه باید در انتخابات ایران از آن‌ها استفاده کنند؟

 

کسب‌وکار شما رئیس‌جمهور نخواهد شد

تا جایی که می‌توانید از فضای سیاسی فاصله بگیرید. وظیفه شما در فضای مجازی روایت یک داستان هیجان‌انگیز از برندتان است. حمایت از یک طیف سیاسی یا فرد خاص قطعاً بخشی از این داستان نخواهد بود. البته که بسیاری از کسب‌وکارها (دستکم در آمریکا) ممکن است به ذات به یکی از جریان‌ها وابستگی داشته باشند یا حامی آن باشند اما دلیلی برای به رخ کشیدن آن وجود ندارد. محبوبیت افراد و احزاب ممکن است در طول تاریخ کم یا زیاد شود اما شما دیگر شانس زیادی برای کمرنگ کردن پیوند نام خود با سیاست نخواهید داشت.

نمایش وابستگی‌ها یا طرفداری‌های سیاسی در فضای مجازی دامنه و ضریب نفوذ زیادی خواهد داشت. خیلی زود مخالفانِ نامزد محبوب شما به سراغتان می‌آیند و به راست و دروغ ضعف‌هایتان اعیان خواهد شد.

انتخابات آمریکا و چند توصیه برای حضور دیجیتال در کوران یک انتخابات سیاسی

کمپین تبلیغاتی خود را به آینده موکول کنید

اگر برای ماه‌های ابتدایی سال آینده شمسی، برنامه ویژه تبلیغاتی یا کمپین‌های فضای مجازی در نظر گرفته‌اید بهتر است آن‌ها را به تعویق بیندازید. انتخابات روزهای اخیر امریکا را در نظر بگیرید. حتی اگر رقابت کم تنش‌تری هم برگزار می‌شد باز هم رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی و حتی محافل غیر آنلاین از بحث‌های سیاسی اشباع می‌شدند. ظرفیت دریافت رسانه‌ای هر فرد از فضای مجازی حدود مشخصی دارد و برای اجرای طرح‌های بازاریابی دیجیتال فرصتی باقی نخواهد ماند. به همین دلیل برای دیده شدن باید حضور خود را نسبت به گذشته چندین برابر کنید.

بیشتر بخوانید:  خانه‌ پوشالی: راهنمای گام‌به‌گام برای حضور در انتخابات

از سوی دیگر، ورود حجم زیاد تبلیغات و رپرتاژها به فضای مجازی، تعادل عرضه و تقاضا را در بازار خرید رسانه بر هم خواهد زد. به همین دلیل قیمت تبلیغات افزایش خواهد یافت و استفاده تجاری از آن‌ها برای برندها به‌صرفه نخواهد بود. اگر به هر دلیل در دوره رقابت‌های انتخاباتی به خرید رسانه‌ها نیاز دارید از همین امروز سعی کنید هزینه بخش‌های دیگر را کاهش دهید و به فکر پس‌انداز باشید.

از محتوا کم کنید و به زیرساخت بسازید

فعالیت خود را در هیچ زمانی حتی در اوج تبلیغات سیاسی نامزدهای انتخابات تعطیل نکنید. بررسی فعالیت برندها در زمان انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در فضای مجازی نشان می‌دهد کمتر کسب‌وکار صاحب نامی فعالیت خود را در این زمان متوقف کرده است. اما به خاطر داشته باشید فیک نیوزها و بمباران خبری یکی از موردتوجه‌ترین بخش‌های انتخابات امسال بود. نتیجه چنین رخدادهایی ابتدا در کوتاه‌مدت و سپس در یک بازه طولانی‌تر، تضعیف اعتماد عمومی به شبکه‌های اجتماعی است. شما هم به‌عنوان یک برند تجاری از همین پلتفرم‌ها استفاده می‌کنید پس اعتبار شما هم زیر سؤال خواهد رفت. کافی است در این مدت مجموعه‌ای محتوایی تولید کند که کمی محل مناقشه قرار بگیرد، نه‌تنها خود این کسب‌وکار که بسیاری از هم‌صنف‌های آن‌ها نیز زیر سؤال خواهند رفت. انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا ثابت می‌کند که بهترین استراتژی برای بازاریابی دیجیتال در این دوره، ادامه‌ی سرراست مسیرهای آزموده شده فعلی است.

انتخابات آمریکا و شبکه های اجتماعی

از سوی دیگر در یک شرایط پایدار اقتصادی و سیاسی، انتخابات سراسری ممکن است فروش نهایی بسیاری از محصولات را کاهش دهد. به‌خصوص اگر محصول یا خدمات شما جزو بخش‌های زیرین هرم نیازِ مشتری نباشد. همه این زمان‌ها و هزینه‌های باقی‌مانده را می‌توانید برای توسعه زیرساخت صرف کنید. فراموش نکنید که تبِ انتخابات خیلی زود فروکش خواهد کرد و مشتریان شما دوباره در فضای مجازی به‌روزهای عادی باز خواهند گشت. سعی کنید به شکلی برنامه‌ریزی کنید که برای آن روز قدرتمندتر از همیشه آماده باشید. پس از یک دوره‌ی انتخاباتی پرهیجان، هیچ‌چیز مثل یک خرید یا انتخاب مطمئن به مشتریان آرامش نخواهد داد.


این پیش‌تر مطلب در ویژه‌نامه لینک روزنامه شهرآرا منتشر شده است.

 

مطالب بیشتر:

توصیه‌های کاربردی ناصرخسرو قبادیانی بلخی درباره بازاریابی دیجیتال

ارتباط با مشتری در فضای مجازی و ۳ روش برای نابودی آن

غول برندها و بازاریابی محتوایی: لگو و امپراتوری محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *